Gott fika i Stockholm (och god glass/gelato!)

Tassetass

Trådstartare
Om man vill äta riktigt gott fika i Stockholm, var ska man gå då? Favoritgrejerna i sällskapet är cupcakes med riktigt god frosting/fyllning, morotskaka, bisviker, chokladbakverk av alla sorter, dammsugare/punchrullar, riktigt goda bullar (kanel, vanilj, you name it). :d

Och samma fråga om glass/gelato. Är t.ex. Snö så bra som ryktet säger att det är värd för oss att ta oss dit istället för att bara traska tjugofem meter till Hötorgshallen? Jag var riktigt peppad på att prova Stikki Nikki när de blev stora men blev inte imponerad och är inte sugen på att gå på en liknande nit igen.

Enda kravet är att det ska gå att ta sig dit till fots (med två fyraåringar i släptåg) eller hyfsat lätt med kollektivtrafiken från Hötorget.
 
Jag gillar Snö (de är hundvänliga). Kaffet är gott. Glassen är tveklöst topp tre i Stockholm (vilket iofs inte säger mycket. Fryst har just nu ingen butik. Glassbaren på Ålstensgatan i Alvik ligger långt ute och är så tok-hypad att kön emellanåt går runt kvarteret)

Riktigt lyxfika vet jag inte riktigt var man hittar. Jag brukar gå till Akademibokhandeln. NK har ett nytt fik i Parkaden (men just nu verkar kräm baserade tårtor/bakelser vara inne)

Om ni inte tänker juli är Cupcake Sthlm på Södermalm eller Kungsholmen ett alternativ https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189852-d2355986-Reviews-Cupcake_Sthlm-Stockholm.html
 
Michelinrestaurangen Lux har ett eget bageri på Lilla Essingen (Kungsholmen, buss 1 går direkt från Hötorget). De har inga sittplatser men bryggorna ut mot vattnet erbjuder sittplats bara 50 meter bort. Otroligt goda bakverk!
 
Mr Cake hade mycket kul att välja på när jag var där förra året. Och så köpte vi glass på Eataly, som ju ska vara italiensk, så misstänker att det kan ha varit gelato 😊
Eataly har väldigt mycket god och rolig torkad (och färsk) pasta. Guldkant eller gå-bort-blomma för relativt liten peng.
 
Ni behöver inte lämna Hötorget.
Gelato bar i Hötorgshallens gatuplan har riktigt god glass av italiensk typ. Kanske inte jättemånga olika smaker att välja på (10?). Men det är god glass.
Vill man ha jättemånga smaker av italiensk glass bör man ta tunnelbanan till S:t Eriksplan där man hittar Stockholms glasshus på Birkagatan. Nu har jag inte varit där i år. Men det brukar vara svårt att välja och väldigt gott ...
Bästa fikastället i centrala Stockholm är Vetekatten på Kungsgatan. Gå från hötorget ner mot Vasagatan så hittar ni det på vänster sida. Finns fin liten gård om det är väder att sitta ute. Annars flera små rum att välja mellan. Bonus är god lunch och fantastiska räkmackor ...
 
Ni behöver inte lämna Hötorget.
Gelato bar i Hötorgshallens gatuplan har riktigt god glass av italiensk typ. Kanske inte jättemånga olika smaker att välja på (10?). Men det är god glass.
Vill man ha jättemånga smaker av italiensk glass bör man ta tunnelbanan till S:t Eriksplan där man hittar Stockholms glasshus på Birkagatan. Nu har jag inte varit där i år. Men det brukar vara svårt att välja och väldigt gott ...
Bästa fikastället i centrala Stockholm är Vetekatten på Kungsgatan. Gå från hötorget ner mot Vasagatan så hittar ni det på vänster sida. Finns fin liten gård om det är väder att sitta ute. Annars flera små rum att välja mellan. Bonus är god lunch och fantastiska räkmackor ...
Vetekatten - jättebra tips för det finns så många bra ställen att sitta på så det är ett guld ställe att sitta och hänga på (Jag glömmer lätt dem eftersom de är hundovänliga)

Gelato bar har också haft jättetrevlig
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp