Gotlandsruss fick ett nytt hem i Kina

(GT)
I en hage utanför Peking i Kina går två gotlandsruss och betar sedan några veckor tillbaka.
- De väcker mycket uppmärksamhet och är otroligt populära i stallet. Och Isak är kung i hagen, berättar Viktoria Sander, gotländskan som köpt de två russen och tagit dem till Kina.

http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=3451113

Sv: Gotlandsruss fick ett nytt hem i Kina

Jag vet hur hästarna blir behandla där eftersom jag har jobbat med hästar där. Snälla gotlandsruss får det nog inte så svårt.

Men de som jobbar kan inte mycket om hästar, de är kaxiga killar som är hårdhänta och våldsamma mot djuren.

Fast det har inte så mycket med komunismen att göra mer på synsättet på djur och natur och brist på utbildning

Och samma sak går igen både i England, Sverige, Tyskland och flera andra länder, även vi Svenskar kan behandla våra hästar, övriga djur och även våra barn som sk*t.
Jag köper bara inte att ett helt land skulle vara djurplågare, det finns avarter överallt.

För mig är det fortf Kina..har sett alldeles för mycket ang deras djurhantering och deras okunskap.

Jag har sett mycket okunskap och dålig djurhantering i Sverige också, förbjud Svenskar att ha häst också vettja, det finns ju de som är elaka!

Hästarna flygs lastade i "containers" med 3 platser i varje. Hästar flygs alltid med skötare och veterinär ombord och det brukar överlag inte vara några andra problem än vid vanliga lastbiltransporter, men får man problem går det inte direkt att stanna och lasta ur...

skulle aldrig skicka ett djur överhuvudtaget till Kina :eek:

Men det var väldigt va du var negativ!
Det var ju en person som tagit hem dessa hästar till Kina. Tror du att dom tar över några russ till Kina för att flå dom levande?

Flygresan dit är nog jobbig men inte värre än alla andra hästar som reser kors och tvärs över världen för att tävla.

Vad jag har hört (kan ju vara en skröna) så har alla plan med hästar en bultpistol och en person som kan hantera den (eller annan snabb avlivnings utrustning)
För om en häst får panik på ett flygresa kan den orsaka fara för alla i flygplanet.
Vad jag hört har det aldrig används.

Det har jag också hört. Men jag kan tänka mig att stirriga hästar får lugnande (eller det kanske alla får?), och i så fall krävs det extrema fall för att en bultpistol ska komma till användning.

Men det var väldigt va du var negativ!
Det var ju en person som tagit hem dessa hästar till Kina. Tror du att dom tar över några russ till Kina för att flå dom levande?

Flygresan dit är nog jobbig men inte värre än alla andra hästar som reser kors och tvärs över världen för att tävla.

:bow::bow::bow:

Jag har sett mycket okunskap och dålig djurhantering i Sverige också, förbjud Svenskar att ha häst också vettja, det finns ju de som är elaka!

Men det där var väl lite löjligt? Alla vet ju att Kina inte har några djurskyddsregler, visst de har faktiskt djurrättsaktivister där också men landet har inte alls samma syn på djur som vi Sverige har.
Jag skulle aldrig resa dit och stödja det landet.

Å andra sidan har jag även sett en dokumentär om husdjur i kina där dom visar hur otroligt nogranna och vänliga dom är mot sina djur. Visst har dom dåliga lagar, och ett förlegat sätt men vi får se den sämre sidan av kina känns det som. Man jobbar faktiskt aktivt på extremt många sätt för att förbättra situationen. Och jag är ytterst tveksam till att det blir bättre för att vi sitter här och gnäller om nåt vi inte kan tillräckligt om

Bland annat var det några som hade en tax som dom skötte exemplariskt. Dom betalade över 5000 kr om året bara för att få HA den här taxen. Inne i städerna är det extremt svårt att få ha hundar. Och dom som köper en hund där tar nog hand om den bättre än många här i Sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka