Gosse med kort stubin

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gosse med kort stubin

Det är väl ingen som skyller på något?

Uttrycket "att ha för kort stubin" är ju bara en beskrivning av en del av problemet, ingen ursäktsdiagnos ?
 
Sv: Gosse med kort stubin

Hur hanterar dom det i skolan?
Får han hjälp med att fokusera på hur han skall göra och upprepa, upprepa och åter igen upprepa?
Blir det för mycket fokus på problemet?
Han är 7 år gammal, är fullt medveten om att andra har tyckande och tänkande om han som kan vara negativt.
Hur brukar han tolka andras görande?
Är han den mer positiva "det ordnar sig alltid" eller den mer negativa "det kommer att gå åt skogen"?
Har han svårt att förlora?
Sätter han upp stora krav på sig själv?
Är han känslig emotionellt?
Hur är han vid emotionell akut stress?
Blir det värre när han inte sovit ordentligt, ätit ordentligt mm?
I dotterns skola har man fortfarande någon fruk eller liknande mellan frukost och lunch och hon går då i 2:an.

Pst. hade det handlat om y kromosom skulle min dotter ha en snopp och jag hade absolut inte varit mamma utan pappa ;)
 
Sv: Gosse med kort stubin

hihi, ta inte det där med y:et så bokstavligt, jag tror bara javill och jag menade att i våra fall känner vi igen exakt samma drag i barnen som i papporna :p
 
Sv: Gosse med kort stubin

Stollan skrev:
Hur hanterar dom det i skolan?
Får han hjälp med att fokusera på hur han skall göra och upprepa, upprepa och åter igen upprepa?
Blir det för mycket fokus på problemet?
Han är 7 år gammal, är fullt medveten om att andra har tyckande och tänkande om han som kan vara negativt.
Hur brukar han tolka andras görande?
Är han den mer positiva "det ordnar sig alltid" eller den mer negativa "det kommer att gå åt skogen"?
Har han svårt att förlora?
Sätter han upp stora krav på sig själv?
Är han känslig emotionellt?
Hur är han vid emotionell akut stress?
Blir det värre när han inte sovit ordentligt, ätit ordentligt mm?
I dotterns skola har man fortfarande någon fruk eller liknande mellan frukost och lunch och hon går då i 2:an.

Pst. hade det handlat om y kromosom skulle min dotter ha en snopp och jag hade absolut inte varit mamma utan pappa ;)

Jag vill inte gå in i detalj på hur det hanteras i skolan men, kan berätta om vad som hände igår. De skulle öva luciafirande och gossen ställde sig bredvid en annan kille och de två ihop pratar en massa. Så fröken bad min son att ställa sig bredvid någon annan. Då blir min son sur och går till ett annat rum eftersom han ansåg att det inte var han som började prata utan den andra pojken. Detta innebar att sonen missade hela träningen och även i viss mån förstör för de andra eftersom han skulle läsa en vers som liksom hänger ihop med andra verser. Sonen var sur på fröken och tyckte hon var dum. Jag tycker att hon gjorde helt rätt i att separera dem och detta har jag pratat med sonen om.

Hemma känns det som om det blir för mycket fokus på problemet. Det tas upp varje dag som det har hänt något. Han vill inte berätta vad som hänt och man får dra ur det och detta kan ta en stund.

Han är en positiv kille i det stora hela men, en riktigt dålig förlorare. Det har dock blivit lite bättre jämfört med när han var ännu yngre.

Han spelade fotboll tidigare men, det funkar inte för han blir sur när ingen passar till honom. Försökte i två år och tänkte att det kanske skulle bli bättre och att det var bra med laganda och så. Fast när han suttit i skogen bakom fotbollsplanen och surat i stort sett varje träning i två år så la jag ner det. Tröttnade på att stiga upp tidigt på söndagsmorgonen för att se honom sitta och sura i skogen.

Vet inte om han ställer stora krav på sig själv, har inte upplevt det så. Han är inte speciellt känslig emotionellt men, inte okänslig heller. Vid akut stress om det t ex händer något riktigt farligt så blir han rädd men, inte så att han blir blockerad. Om han inte sovit ordentligt så är det ofta värre, likaså är han "känsligare" på morgonen när han är nyvaknad även om han sovit ordentligt. Han behöver också äta ordentligt för att fungera bra och han har frukt med sig i skolan varje dag så att han kan äta innan lunchen. Ibland har han frukten med sig hem igen för han inte "hunnit" äta den. Men, jag kan inte koppla ihop att det varit tjafsigare de dagarna. De har ingen speciell fruktstund i skolan utan man får ta sin frukt när man känner sig hungrig/sugen.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Helt klart så är det viktigt att han får mat på regelbundna tider och inte bara tomma kalorier. Märkbar skillnad på båda barnen de dagar det varit lördagsgodis.
 
Sv: Gosse med kort stubin

camillak skrev:
Hmmm... Kan man kalla det "kort stubin"? Jag känner ju inte er men det känns som om det är något mer,hur, när, var blir han arg. Hur är relationen till pappa- kan dom prata? Har ni pratat med läraren? kan er kille sätta ord på känslorna, kan ni hitta nån röd tråd i hans beteende... jag bara spånar, men försök att gå till botten med detta för det är nog nåt större än kort stubin det handlar om...

Vet inte vad man ska kalla det. Han har alltid varit otålig. När han ammade så gällde det att han fick bröstet och bra tag inom 30 sekunder annars skrek han så han blev blå och att få honom att ta bröstet då var inte helt enkelt. Han blir arg/sur i olika situationer oftast när det är någon motgång men, inte alla motgångar. Det är nog snarare så att han blir sur än arg. Mycket bra relation med pappan men, de kan vara lika tjuriga båda två emellanåt (mot varandra då alltså). Svårt att prata med honom också om det som hänt när han blivit arg/sur. Vi har pratat med läraren flera gånger men, det verkar inte bli bättre. Det är flera i klassen (pojkar) som har svårt att sitta still, lyssna eller uppföra sig ordentligt, vår pojke är en av dem.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Han har helt enkelt svårt att ha fel?
Det är att vara känslig på ett visst sätt. Att ha svårt att ha fel brukar innebära att man sätter höga krav på sig själv. En människa med låga krav blir inte speciellt påverkad när dom förlorar, har fel osv. Ett barn med höga krav "tappar konceptet" när dom gör något fel eller något inte blir som dom förväntade. Förutfattade meningar kallar jag det när man har höga förväntningar på något. Det brukar bli bättre på den fronten med ålder då tänkandet blir bredare och barnet förbereder sig innan att det kan gå åt skogen samtidigt som det kan gå bra. Går det åt skogen så fixerar tänkandet vid nästa steg istället för att fastna i problemet. Kommer som sagt var med det "bredare" tänkandet. Jag brukar hjälpa min dotter genom att prata om saker och ting innan så hon är medveten om att "det kan" och "det kan inte". Då minskar hennes förväntningar och hon slipper att "förlora konceptet". Jag är helt enkelt ett steg före hela tiden så mycket jag kan tills hennes egna tänkande är så utvecklat att hon fixar det själv. Samtidigt tränas det tänkandet upp tidigare än det normalt skulle komma på egen hand.

Blir hans beteende värre när det blir för mycket fokus på det negativa så tyder det att han är känslig var man lägger på "tryck". Då borde han svara väldigt snabbt och bra på belöningssystem också.
Belöningssystemet går i grund och botten ut på att lägga in en yttre motor (sporre) för att förändra ett beteende med fokus på det som är bra. Det som är bra dras fram och belyses extra mycket så att fokus på misslyckande tas bort. Så sparsamt som möjligt med straff eller koncekvens vad man nu vill kalla det.
Räcka ut tungan och bära sig dumt åt tyder på att han just då känner skuld och skam och vet inte riktigt hur han skall hantera dom känslorna. Att han inte vill prata om det sedan förstärker min mistanke om att han känner skuld och skam.
När han berättar om saker som han gjort som inte är bra beröm honom för att han har talat om som det är (tacka för förtroendet) och tala om att du är glad över detta. Försök sedan att hjälpa honom med att analysera situationen och komma fram till vad han kan försöka tänka till nästa gång. Det är ingen ide att älta det som har varit utan det viktiga är att han jobbar på att försöka låta bli att göra så igen. Misslyckas han så hjälp honom att rikta fokus mot lösningen på problemet. Du skall helt enkelt vara den där tränaren (coachen) som visar hur man skall göra och lära ut trick för att "vinna" och helst inte fastna som domare som bara visar var felet ligger och är passiv så länge som allt går bra. Vi föräldrar (och även andra vuxna som jobbar med barn) tenderar ibland att fastna i rollen som domaren och glömmer bort att vi är där för att träna/leda rätt (coacha) våra barn.
Är han överlag en positiv kille med bara lite mycket vilja för han själv att hantera i alla situationer så kan jag lova att han kommer att falla ut fullt normalt när han är vuxen. Han växer i sitt temperament precis som en valp växer i sina tassar. Bara hjälp honom att hitta lösningarna så fixar det sig.

När det gäller skolan.
Gå till rektorn med era funderingar om ni inte tycker att det händer något trots att ni tagit upp det med läraren flera gånger. Fråga om denna är medveten om situationen och vad denna planerar att göra åt att försöka förändra läget om klassen är stökig (diskutera ej andra elever utan bara överlag). I nästa steg blir nog att efterlysa en elevvårdskonferans för att tillsammans med skolan komma tillrätta med hur ni gemensamt skall arbeta för att er son skall få det bättre i skolan. En skolpsykolog kan vara bra att ha med som vågskål och som kan vara den som ser till att samtalet flyter på mer konstruktivt.
Elerverna måste få en dräglig arbetsmiljö och är det en klass som är stökig är det ju viktigt att det tas tag i så fort som möjligt för risken är annars att det blir värre med åren. Undantag om klassen råkar få en sådan där otroligt bra lärare som bara har "det" men varför vänta tills dess om det ens inträffar?
Det är faktiskt möjligt att om den nu är stökig så kan det vara en avgörande faktor för hur väl din son orkar uppföra sig i skolan. Är det för mycket liv och rörelser så finns ju risken att han blir för trött i hjärnan att han helt enkelt inte har energi nog att orka hantera plötsliga frustrationer. Det är något som varken mat eller sömn kan råda bot på utan bara att vuxna styr upp situationen som är stökig.

En vanlig sak till frustration är just sådant som du nämner om vid luciatränandet. Han upplevde uppenbarligen sig orättvist behandlad och hans upplevelser av saken är ju hans även om det i verkligheten inte var så i den vuxnas ögon. En sådan reaktion är något jag inte skulle bli förvånad över hos ett barn på 7 år (gisses vad det kan vara noga med rättvisan då :crazy: ) om den är så som du beskriver det. Det riktigt lyser "jag känner mig orättvist behandlad" från den. Jag tror faktiskt inte att han blev tillsagd är problemet utan hur det gjordes. Det är ju lite svårt när man inte är där att säga vad triggern låg bara att det blev för mycket för din son att hantera. Handlar inte om hur "väluppfostrade" barnet är alls utan snarare hur dom är rustade för att hantera frustration.
Min dotter blir väldigt arg om hon upplever att andra tycker att hon överdriver sin reaktion. Det är samma som att ljuga för henne och att bli anklagad för att ljuga är samma sak för henne som att inte bli tagen på allvar. Min dotter går dock mer kaboom än din son gör då hon mer blir "arg/ledsen" är "tjurig".
Barn som hon måste man när dom är yngre poängtera att det spelar ingen roll vem som började eller gjorde vad utan det enda man vill ha är uppmärksamhet och en förändring. Det går att hämta upp barns uppmärksamhet på flera sätt och vissa är lättare att hämta uppmärksamheten hos om man tex rör vid dom för dom är så inne i det dom gör för tillfället. Man får vara kreativ som lärare om man har elever som lätt faller ur uppmärksamhet för andra saker är mer intressanta.

Jag ser det som så att vissa barn tar det längre tid för att lära sig läsa och skriva medans andra tar längre tid på sig att klara av att behärska sig i alla möjliga situationer. Det betyder inte att den som inte kan läsa vid 7 års ålder inte skall träna sig på att läsa eller att din son behöver träna på att kontrollera sitt humör men ingen av dom skall skuldbeläggas för att dom till fullo inte bemästrar "konsten" ännu. Alla mognar inte lika fort i alla delar i kroppen och alla temperament kräver inte lika stor mental mognad och just därför har vi barn som inte gör mycket väsen av sig och aldrig "trotsar" medans andra tycks nästan vara födda "trotsiga". Det är ingen ursäkt för att låta bli att träna sig men en förklaring varför alla inte fixar det i samma ålder. Vissa kräver helt enkelt andra/mer åtgärder (skall vara positiva i första hand) då dom är "svårare" att fostra. Inte "svårare" som i att man måste ta i mer utan svårare för balansgången är mycket svårare för att hålla barnet på en så harmonisk nivå som möjligt. "Svårare" för dom är så känsliga på hur man säger saker , hur man använder sitt kroppsspråk och tycks svara upp på det egna humöret snabbare än vad man själv lägger märke till att man var på just det humöret. Dom kräver helt enkelt en större finkänslighet för att inte fastna i sin egna "envishet".

och så blev det 12 meter långt inlägg och jag hoppas du orkar läsa ialla fall :o
 
Sv: Gosse med kort stubin

Bara så där kom jag ju på en bra länk med information som skolan borde kunna ha hjälp av i en situation där klassen är stökig och barn har svårt att sitta stilla, lyssna och bemöta varandra på ett trevligt sätt.
http://www.uas.se/templates/page____25566.aspx
Hade fallit mig totalt ur minnet att den låg bland mina favoriter :)
 
Sv: Gosse med kort stubin

Tack snälla Stollan för ditt långa och tänkvärda svar. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver och vi har en del av det tänkte redan här hemma. Försöker fokusera på det positiva istället för det negativa även om det varit mycket negativt på sistone.

Jag ska kolla på din länk också och läsa mer där.

Jag ska vara med en dag i skolan och se hur stämningen är i klassen. Efter det får jag ser hur vi går vidare. Vi var i alla fall på luciafirande med klassen och det gick jättebra för alla och de var såå duktiga. :-)
 
Sv: Gosse med kort stubin

bra inlägg där Stollan. Som sagt, gå verkligen vidare med detta i skolan, ge er inte!! Kan han ha känslan av att inte bli förstådd? Det är en känsla som verkligen är frustrerande och som tär på en. Kul att Lucia gick så bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 550
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 670
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp