Gosse med kort stubin

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

javill

Vi har det lite kämpigt med vår son och vet inte hur vi ska komma till rätta med det. Han har alltid haft väldigt kort stubin. Han blir sur/arg men, det går fort över. Nu går han i skolan och det är inte helt lätt för honom att hantera. Hans klass är ganska stökig och där är många pojkar och de flesta med starka viljor. I förskoleklassen fungerade det bättre men, inte nu.

Det är bra i perioder men, så blir det skit igen. Han kommer inte in efter raster. Han är ofta med i konflikter och förstör för de andra barnen. Försöker man prata med honom när han är arg eller sur räcker han bara ut tungan eller bär sig dumt åt. När han lugnat ner sig och man vill prata om vad som hänt så vill/kan han inte det. Vi har sagt att när han blir så arg så ska han räkna till tio. Är han fortfarande arg då så ska han prata med någon fröken. Det har fungerat bra periodvis. Han är duktig i skolan annars, läser och räknar bra. Det känns inte bra att han stämplas som en sur bråkstake när han är 7 år. Risken är ju att hans kompisar tröttnar på honom och inte vill leka med honom efter skolan heller. Någon som varit med om något liknande?
 
Sv: Gosse med kort stubin

Min är så där hela tiden om han får chansen. (det kom nog med y-kromosomen) Ofta går det att avleda - det är mååånga tävlingar om vem som kommer först hit eller dit innan någon hinner tjura ihop och inte vill med pga någon bagatell :angel:

Att kommunicera med ett blockerat barn är ju lönlöst, jag brukar låta honom sura färdigt på sitt rum för bland oss andra får man inte vara otrevlig och räcka ut tungan etc.

Fast eftersom jag har viss vana att att tränga in innanför det där taggiga skalet så kan vi oftast prata om det sen och komma fram till gemensamt att det är dumt att larva sig och att det egentligen bara drabbar honom själv som missar en del roligt.

Kan du hitta någon barnbok som tar upp liknande problem? En superbra väg in är nämligen att det handlar om någon ANNAN, i situationer man kan känna igen men som LYCKLIGTVIS inte handlar om en själv (för en gångs skull!!) Då kan man få jättebra verktyg till kommunikation om SAKFRÅGAN utan att det liksom stigmatiserar BARNET.
 
Sv: Gosse med kort stubin

'*Harkel*

Jag brukar låta sonen titta på Nannyjouren ( svenska ) och han blir alldeles paff över hur barnen betèr sig.

Och snälla ni andra hugg inte huvudet av mig nu som ni brukar för det har faktiskt hjälpt oss!
 
Sv: Gosse med kort stubin

Bra tips det där med att hitta någon bok som tar upp det hela. För det är så klart jobbigare att prata om sig själv när det hela tiden är tråkiga saker som avhandlas.

Hemma är det inga problem alls (ja, väldigt sällan i alla fall). Här vet han vad som gäller och är det så att han blir arg och inte går att prata med så får han vara tills det har gått över. Uppför man sig illa vid matbordet så får man gå ifrån och komma tillbaka när man bett om ursäkt och tänkt uppföra sig. Han och maken kan vara lika tjuriga på varandra (är det den där y-kromosomen tro?), det är helt otroligt. Jag blir inte sur för skitsaker för det är liksom bara för jobbigt. Vid det här laget vet man ju vad som leder till konflikter så jag brukar försöka avleda istället. Det går också jättebra att leka med kompisar här hemma.

Jag ska se om jag kan hitta någon bok som bara han och jag kan läsa som tar upp det där. Ibland känns det som om han och jag gör lite för lite saker ensamma. Maken leker ofta med honom men, jag är verkligen kass på att leka med bilar och sån't så jag brukar föreslå att vi spelar spel eller läser böcker istället. Nu denna veckan är det kompisförbud och indragen veckopeng pga vad som hänt i skolan. Det känns hårt men, det känns som att vi måste markera på något sätt. Tidigare hade han ofta någon leksak med sig till skolan. Trodde i min enfald att han hade den på rasten men, det visade sig att han satt med leksaken på lektionerna. :eek: (Hemma är det förbjudet att ha med leksak vid matbordet.) Så nu är det ingen leksak med till skolan som gäller.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Hehe... skulle kanske sätta båda barnen framför det programmet. Fast det är bara i skolan som det är problem. Hemma fungerar det bra.
 
Sv: Gosse med kort stubin

javill skrev:
Ibland känns det som om han och jag gör lite för lite saker ensamma. Maken leker ofta med honom...

:eek: Exakt ! In och bryt den där y-kromosomsprylen och ge honom andra sätt att lösa konflikter på än att tjura ihop. Barn gör ju som du GÖR :p

Kan du prata med hans lärare och VARA MED i skolan så du blir lite klokare på vad det handlar om?
 
Sv: Gosse med kort stubin

javill skrev:
Hehe... skulle kanske sätta båda barnen framför det programmet. Fast det är bara i skolan som det är problem. Hemma fungerar det bra.

För min del är det tvärtom, på förskolan funkar det perfekt och han är jättesnäll och han blir som förbytt när han är med mig och som en ängel när han är med sin far.

Men efter att han sett hur barnen på Nannyjouren uppträder mot sina föräldrar så är han urgullig med mig för han tyckte det var hemskt att se barnen skrika och bråka och slåss på TV och sa högt att man inte får göra sånt.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Maken har varit med i skolan en hel dag men, jag ska se om inte jag kan vara det också. Funderar på om bara gossen och jag ska fixa lite med någon av hästarna så bara han är med oftast är ju både han och systern med de gånger de är med ute i stallet. Han har jättebra hand med djuren. Han red förut men, blev rädd när shettisen fick fnatt med honom på ryggen. Shettisen hade fått en blinning på sig när vi var ute och red och var livrädd för den. Annars är han en liten ängel.

Faxi är ju ett litet troll så honom är det ju inga problem för honom att borsta och så. Det är värre att rida honom själv eftersom Faxis största intresse i livet är mat så går han med huvudet ner hela tiden och äter. Inte så lätt för en liten kille att få upp huvudet på honom då. Gossen har ju ridit på honom förr när jag haft honom som handhäst. Tror jag ska föreslå det och se om han vill det. Jag är så dålig på att leka med bilar och sån't :angel: att det inte blir bra även om jag försöker. Bättre att göra något som vi båda kan tänka oss kanske. Måla och rita gör vi också men, det var ett tag sen. Annars är det spel och böcker som gäller.
 
Sv: Gosse med kort stubin

En grej till ! Blodsockret, det kanske är så att det dippar ! Min unge är superkänslig för det.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Dubbelpostat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gosse med kort stubin

Bra tips! Jag beställde ett par av dem. Bra att prata lite om ilska och att bli sur. Eftersom jag inte blir arg i första taget är det lite svårt att sätta sig in i hur de som blir det tänker.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Silverkedjan skrev:
Du kan käka upp Faxis huvud med en hjälptygel! Som omvänd graman liksom!
Ja, det skulle jag ju kunna göra. Han skulle aldrig drömma om att gå någon annanstans än efter pållen som går först. Det är det där med ätandet och huvudet i backen som ställer till det.
 
Sv: Gosse med kort stubin

Linda ser framför sig hur den elaka hjälptygeln ivrigt smaskar i sig stackars Faxis huvud med blodet stänkandes om tänderna :rofl:
 
Sv: Gosse med kort stubin

Haha... tänkte inte ens på det utan tyckte det var en jättebra idé!
 
Sv: Gosse med kort stubin

:D Jag har iofs bara käkat upp shettis förut med grimskaft med delta från nosrem upp mellan öronen till sadel med svanskappa - det var ett surt konstaterande att man bara nådde ned till 2 dm ovanför backen men sen slutade faktiskt tvärnitarna..

Det gäller alltså att Faxi inte fattar hur stark han är :p
 
Sv: Gosse med kort stubin

På mina shetteisar har jag satt ett handtag som förhindrar gräsätning. Har liksom satt tyglaran i en 8:a och i åttans kryss så har jag tejpat fast en 3 dm lång metallbåge svagt böjd som vilar över manken. Tygeln är fasttejpad längs hela pinnens längd vilket gör att den vilar mkt bra på manken och effektfullt rycker hästen sig själv i munnen när den försöker slita ner huvudet. Ungarna håller i 8:ans översta ring och märker inte av rycken utan kan svänga och stanna bäst dom vill.
Ponnyerna blev jääeimponerade av mina starka barn :p och slutade omedelbart försöka käka gräs ;)
 
Sv: Gosse med kort stubin

Hmmm... Kan man kalla det "kort stubin"? Jag känner ju inte er men det känns som om det är något mer,hur, när, var blir han arg. Hur är relationen till pappa- kan dom prata? Har ni pratat med läraren? kan er kille sätta ord på känslorna, kan ni hitta nån röd tråd i hans beteende... jag bara spånar, men försök att gå till botten med detta för det är nog nåt större än kort stubin det handlar om...
 
Sv: Gosse med kort stubin

camillak skrev:
Hmmm... Kan man kalla det "kort stubin"? Jag känner ju inte er men det känns som om det är något mer,hur, när, var blir han arg. Hur är relationen till pappa- kan dom prata? Har ni pratat med läraren? kan er kille sätta ord på känslorna, kan ni hitta nån röd tråd i hans beteende... jag bara spånar, men försök att gå till botten med detta för det är nog nåt större än kort stubin det handlar om...


Jag är nog lite inne på din linje där. Att *skylla* på kort stubin är nog lite för enkelt. Det ligger nog mer bakom än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 550
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 670
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp