Gos med hästen

C

clarinho

Vet inte om tråden ligger i rätt forum nu men hur mycket gosar ni med era hästar varje dag? Står ni i boxen och bara myser i kanske en kvart eller är det mer att ni borstar + klappar den lite granna :)

Sv: Gos med hästen

ALLTID. Mina 3 hästar e riktiga teddy björnar =) min bebis vill alltid bli kliad å min gamla pålle älskar å bara stå å bli strykt över huvet å ögonen å sen gammel hingsten älskar att stå å suga på hand flatan undertiden men pysslar med honom =)

Senast ändrad:

Säger som Korven, min häst vill inte gosa. Han är så äckligt håröm nu på vintern, så jag brukar mest klia honom bakom öronen och pilla i manen.. Knappt jag borstar heller erkänner jag (om han inte är skitig då). Jag dränker honom i pälsglans så går det bra :D

Min är ingen goshäst, så det blir väldigt sällan gos. De få gånger han inbjuder till det själv så blir det naturligtvis, men det är inte ofta.

Vi gosar mycket varje dag...klappar,smekningar,massage,kramar och sen kliar vi varandra...om jag stryker henne på insidan benen bak som hon störtgillar så då kliar hon mig tillbaka på min rygg om jag står med ryggen åt hennes håll.....sen gillar hon när man kliar henne I öronen, då somnar hon...=)
Eller så sätter hon sitt huvud mot mitt bröst och bara står där å blåser ut lätt hur länge som helst och somnar om man kliar henne på pannan.

Jag brukar prata med dem och klia dem lite när jag tagit in dem. På helgen brukar jag gå ut i hagen och sitta hos dem. De kommer alltid fram och ska gosa och vill bli klappade och kliade.

På kvällen brukar jag sitta en stund hos min lilla fölis. Hon var ohanterad när hon kom för två månader sen. Det har tagit lite tid, men nu kommer hon alltid fram och vill pussas och klias. Hon gnäggar när hon hör att jag kommer. Det gör min valack också ibland, men inte min ponny.

Alla hästar jag har nu gillar att bli kliade och klappade på, men jag har haft hästar tidigare som inte uppskattat det alls.

jag "myser" med dom samtidigt som jag gör det jag ska göra med dom typ:p Rättar jag till ströt i boxen så följer jag med händerna på hästen medans jag går iväg/flyttar på mig, när jag precis lagt in höet så smeker jag dom på halsen osv :p

Dock att bara stanna upp för att gosa är bara med den ena hästen jag kan göra. Nordsvensken tycker jag bara är ivägen när jag ska gosa så han går bort eller puttar bort mej.
Varmblodet kan tycka det är mysigt om han "inbjuder" mig (slutar äta och står still :p) så då kan jag stryka med handen på huvudet eller något. Då kan han nästan somna om det vill sig väl, hehe..

Klia är dock alltid uppskattat, speciellt av nordsvensken:p han kan gå fram till mej i hagen och sälla sig tätt tätt med det 2kliande" stället närmast min mage så att jag lätt ska nå :rofl: Han kan stå och njuta av det hur länge som helst:p
Varmblodet kan tycka det är skönt i max 10 min att bli kliad på halsen och nedanför örat/bakom ganaschen men annars inte.

Men som sagt, mer eller mindre jämt myser jag fast på våra egna små vis ^^,

Jag brukar prata med dem och klia dem lite när jag tagit in dem. På helgen brukar jag gå ut i hagen och sitta hos dem. De kommer alltid fram och ska gosa och vill bli klappade och kliade.
På kvällen brukar jag sitta en stund hos min lilla fölis. Hon var ohanterad när hon kom för två månader sen. Det har tagit lite tid, men nu kommer hon alltid fram och vill pussas och klias. Hon gnäggar när hon hör att jag kommer. Det gör min valack också ibland, men inte min ponny.

Alla hästar jag har nu gillar att bli kliade och klappade på, men jag har haft hästar tidigare som inte uppskattat det alls.

jag prata och berättar gäran för mina hästar 3 stycken om hur arbetsdagen varit eller om det hänt något speciellt eller vad familjen ska hitta på under dagen, sedan vid intag så får dom vet hur det gick dom har en riktigt pratkavr till mamma:crazy:

goos och mys utförs varjedag :D

Vad kul att många har sådana gosiga hästar:D

Min är inte det minsta gosig =p han gillar definitivt inte att bli kliad bakom öronen, då sträcker han upp sitt huvud, och med hans 173 cm i manken så räcker jag ju inte upp då :) men jag kliar han i pannan när han tillåter och klappar om honom och så. Dessutom så pratar jag med honom hela tiden sån pratkvarn som jag är :D pussar på mulen får han gott om med!

Jag gosade med min häst förr när jag baar hade en och stod inackorderad. :D

Jag känner igenom mina hästar varje kväll samt borstar av dem. Friserar manar och svansar vid behov och kliar lite på någon ibland.
Hästarna som rids ryktas då de tas in för ridning.

Några kramar och pussar blir det knappast.

Jag gosar varje dag!,vilar i boxen,kliar umgås,pussas krmar,min häst är en liten teddybjörn!rycktar ochså:)/becca

2-åringen tycker inte alls om att gosa. Han är inte så mycket för pyssel överhuvudtaget utan vill helst jobba eller leka. Att stå still är oerhört tråkigt då man är 2.

Men 5-åringen är jättemysig. Han uppskattar allt pyssel så då blir det mycket roligare att bara vara i boxen och umgås :love:

Min ena tävlingshäst är som en bebis, man ska klia honom på rumpan...han vänder rumpan mot en och backar tills man kliat honom...och sen ska han pussas:love:...fölis är mysig...han tycker om att ligga o sova i knät...så det gör vi nästan varje dag....så ska man klia honom på magen samtidigt...men resten är inte så keliga...lite små gos ibland bara.

Min lite äldre arabvalack bara älskar att mysa och gosa och pussas. Det är det bästa han vet. Så det gör vi myycket varje dag, nästan hela tiden faktiskt : ]
Han älskar att slicka mej i ansiktet och på händerna. Brukar burra in huvudet i hans supertjocka, gosiga päls, vilket han tycker mycket om också : ] Han är mycket speciell på det sättet. Har aldrig varit med om en häst som är så gosig som han!

Jag ägde en häst tidigare och det var den mest kelna häst jag någonsin känt. Hade hon fått och kunnat hade nog helst velat legat i soffan framför TV och myst bredvid en. Kunde stå med slutna ögon i en timme om man bara klappade henne.

Jag gosar absolut inte dagligen. Hästen har varit väldigt anti allt det där när det kommer till kel, men har mjuknat på sistonde. Det händer väl iaf. minst en ggr i veckan att hon verkligen är kelen, o då kan vi stå o kela länge, hon älskar när hon blir kliad längs med mankammen o bogbladet. O så får jag prata massa bebisspråk med henne. :p:love:

Jag kelar mkt med min häst! Han älskar att bli klappad, smekt, borstad, kliad. Ibland när jag håller fram händerna mot honom lägger han huvudet i en av händerna och blundar, vill då att jag stryker honom sakta och försiktigt över ögat/ögonen. Ja, allt med beröring o pussar är jättemysigt:love: Mest gillar han nog ändå massagen vi börjat med regelbundet. Då dreglar han o bara njuter.

Pratar alltid med honom, ibland när vi är ute och rider kommer jag på mig själv med att sjunga för honom:angel:. Då ser jag mig hastigt om för att förvissa mig om att ingen hört mig:rofl:

Skulle kunna göra vad som helst för den hästen!! Är så go......

Fast vad är gosa? För mig är det när jag kliar hästen vid bogen eller manken och hon kliar tillbaka. Eftersom att hon inte alltid har kli där så är hon inte alltid gosig. Dessutom hinner jag inte alltid gosa och jag tänker inte så mycket på att gosa. På ett sätt ser jag borstandet som ett slags gosande med. :p Hästen njuter ju och blir masserad.

Däremot brukar jag alltid pussa henne på mulen ett par gånger per dag. Borstande i ansiktet blir det när jag har tid och kommer på det, är ingen rutin som jag gör varje dag.

Ja jag försöker.. Men min dam är bara gosig en stund.. Sen vill hon att det händer något spännande.

Efter en lång ute ritt så vill hon gosa. Men först ska hon får rulla bort svett i nån snöhög. Hon måste få göra sina rutiner innan hon kan ta sej tid för trams......:D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark