Gos med hästen

Sv: Gos med hästen

Lite grann varje dag. Men för lite, hade gärna tagit en kvart per häst med då hade det gått åt en hel timme till bara gos och det går tyvärr inte. Ibland får en av dom lite mer tid än de andra.
Hade hästarna fått bestämma så hade vi gosat från morgon till kväll. :love:

*kl*

Varje häst får en liten gosstund när jag släpper in dom på kvällen. Speciellt lilla fölis som bara älskar när man kliar honom, gulligare hingstuge får man leta efter.

Hos fjordan brukar jag sätta mig på huk vid dörren och då sätter hon huvudet i knät på mig, så kan vi sitta hur länge som helst. Det är verkligen urmysigt och jag behöver inte säga nått, hon förstår ändå. :)

Jag gillar att gosa med hästarna!

jag önskar att Bisse var lite gosigare :p idag ska jag göra ett försök att gosa med honom riktigt rejält, dessvärre tror jag inte att han kommer jubla av glädje direkt ;p tror inte riktigt att vi ser lika dant på kärlek, hoppas att han tar allt borstande som ett bevis på att jag tycker om honom iaf :)

haha, jag sjunger också när jag är ute och rider. pratar gör jag med, typ berättar för honom vad jag gjort idag osv :D

Jag gosar inte med hästarna, men jag ger varje häst någon minut varje gång jag är i hagen och säger hej och ger dom en klapp/smekning.

/M

Min unghäst är en riktig goshäst. Hon får aldrig nog, så en 10 minuter om dagen unnar vi oss. Det är mest kliande på hela kroppen, pill i man och svans. Min äldre häst visar när han vill gosa, så då gör vi det. Det kanske är 20 minuter per vecka.

Min är olika dag till dag. Vissa dagar sitter hon nästan i knät på en medan vissa dagar har man en hästrumpa mot sig istället:crazy: nu i två dagar har jag faktiskt vart ute i hagen och gosat och pratat med henne, dels för att se beteende då hon vart/är? rent ut sagt :devil: att fånga...

Hon är en dam som oftast vill att det ska hända ngt så gos fungerar i ca fem minuter sen är det dötrist;)

Står alltid och myser med hästen när jag tar hand om henne=)

Idag stod jag och gosade med Bisse en ganska lång stund. Han såg faktiskt ut att njuta lite spec när jag klappade honom på kinden :D

Hej!
Min häst var mycket reserverad när jag köpte honom och ville inte alls gosa. Nu har jag haft honom i fyra år, och först nu känns det som om han börjar lita på mej. Nu inbjuder han själv till att gosa ibland, vilket gör att mitt hjärta smälter förstås...

Hej! min lilla ponny gillar inte att gosa så mycket heller men om man försöker en stund brukar han gå med på det!!:crazy:

Inte varje dag, men ofta. :) Klappar, gosar och myser. :)
Unghästen älskar när man tar på henne, spec i pannan.
Den äldre vill bli masserad under överläppen och dragen i öronen..

Myser med min häst när hon har lust. :) Gosar, leker eller bara låter henne få vara ifred beroende på vad jag ser att hon vill. Om hon t ex inte är på goshumör respekterar jag det och lämnar henne ifred. Annars brukar vi kunna mysa hur länge som helst (läs flera timmar :angel:)

Oh, ni verkar ha så bra kontakt, du och din häst (jag har läst i andra trådar där du skrivit :)).

Bisse är bara kelsugen ibland, dvs ganska sällan :p fast när jag väl gosar med honom så verkar han inte direkt tycka illa om det. Men det är inte så att han kastar sig på mig och ber om gos :)

Min häst är en utpräglad goshäst, han blir fruktansvärt förolämpad om jag bara sätter igång och rykta honom och "göra det jag ska" utan att ta mig tid till MINST en kvarts mys först. Det ska klias i och runt öronen, runt ögonen, mellan ganascherna och under manen längst heela mankammen. Ofta somnar han/halvsover och står och "luftkliar" mig under tiden. Efter ridningen vill han gärna stå med huvudet under min arm medan jag reder ut pannluggen och manen. Ofta kan vi stå i ett par timmar och bara pyssla. Både han och jag njuter av gosandet, och oftast så leker/busar vi med varandra också, blåser och grimaserar och sådär, det hör liksom till ritualen. :love:
(men det är nog tur att folk i stallet är så snälla, folk med trängre sinne hade nog spärrat in oss om dom sett oss hålla på med allt tramsande :rofl:)

Hei du!
Godt spørsmål du kom med der. Det har faktisk jeg også lurt på før, men fikk svaret av en horsemanship trener som trener meg gjevnlig og hun ga meg dette rådet:
En hest er et flokkdyr, du ser aldri en hest stå og klapper en annen hest. De klør verandre på manken :idea: det beste hesten vet er å bli klødd. Du ser aldri en hest stå og kose verandre i annsiktet. Den liker nemlig nærhet, men det å kose med hesten hver dag i en halvtime i annsiktet osv. ksn medføre at hesten kan bli lei. Den beste måten og kose med en hest er å klø den eller masere den ;)
Det å klappe en hest er på en måte som en straff for en hest, mange gjør det fordi de har sett andre gjøre det, selv profesjonelle mennesker gjør det. Det blir en vane for hesten, men noen tar det også som straff. Du står ikke å slår venninen din på skulderen hver gang hun gjør noe bra ;) Tenk på det :D

God jul!

Hilsen Rikke

Min vill inte gosa :mad: :cry: Om jag börjar gosa med han så tar han ner huvudet mer...och mer och mer... Sen tar han tvär utt det så man bara flyger det tycker han är skit kul :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark