Göra tv-möbel själv?

ika77

Trådstartare
Jag vet att det är många som brukar göra egna tv-rumsnöbler av leka-stenar (heter det så? ) och fina träskivor.
Var hittar man såna lekastenar?
Finns det att köpa nånstans?

Kanske är ni nån härinne som har fixat eran egen tv-möbel.
Och har lust att bilddokumentera det i så fall? :D

Alla förslag emottages tacksamt.:bow:

Sv: Göra tv-möbel själv?

Byggfirmor har lecablock.

Dotterns syster och hennes kille hade både soffbord och tv-bänk som var gjort av det, snyggt och coolt.

Tyvärr har jag inga bilder.

Du kommer nog billigast undan om du besöker en billig byggmarknad som tex byggmax, k-rauta eller bauhaus.
(du kan ju kika på nätet om de har priser på 'lecablock'en du undrar om..)

Ekskiva (eller vad du nu vill ha) finns nog också billigt där alt på tex rusta. Vi köpte en 2 meter lång och 80 cm bred ekskiva på rusta
för typ 250 kr för att den var lite kantstött,
men det sågade vi bort och använde resten :)

Lycka till!

Låter som om lecablocken blir helt dammiga?

Det blir dom också. Drar åt sig hund och katthår samt diverse dammråttor.

Tunga som h-vete om man måste möblera om för att städa,
alltså ett block är inte tungt, men om man måste flytta säg en 10 stycken för att dammsuga - då bli're tungt.

Sen tycker jag det känns väldigt mkt
ungkarl a'la 90-tal, men det kanske är för att alla ungkarlar hade så
här i kring då.

Fast en del varierade sig lite och bytte ut träskivan mot glas i lite tjockare tjocklek så att det höll för video/dvd/tvspel/subwoofer/cd etc

Fast jag har sett 2 GRYMT snygga kreationer med just såna lecablock och ekskiva (tror jag det var)
Det var inte det minsta ungkarlsaktigt..

Skulle jag använda lecastenar så skulle jag måla dem vita och använda en träskiva som antingen också var vitmålad alternativt betsad i mörkare färg. Det borde gå rätt snabbt och lätt att ordna!

Ett tips kan vara att ha någon slags dra ut gardin man skulle kunna dra rint tv-möbeln när man känner för att dölja tekniken?!

Vi håller på att bygga en tvmöbel vi hoppas ska bli både vacker och diskret. Nu fattas bara glasskivorna och vitt spetsgardintyg bakom glasskivorna.

Stommen
tv-s%C3%A4nk-test.jpg

Överskåp underifrån
080414-080418+%281%29.JPG

Detalj på undeskåp, där det är tomt ska glas och spetsgardin in.
tv-sk%C3%A4nk-h%C3%B6rn.jpg

Näääästan färdigt
080427-080505+%2839%29.JPG

Listningar uppe ditgerade
11.jpg

Jag tyckte det var en bra beskrivning, men den absolut vanligaste är ju "sambons/exets dotter" i några (där det passar beroende hur/var man bor och lever) "styvdotter" eller kort och gott "dotter". :)

Oj där var någon som kan på riktigt! Skitsnyggt! Hur jag än mäter blir det alltid snett och glipor! Några tips? :D

Det problemet har vi också ibland!:D

När det gäller listning har min sambo lagt ut en geringskola på vår hemsida (hvilaro.blogspot.com) som kanske kan hjälpa.

Jag blir väldigt glad och stolt när vi gör nya möbler i den stil vi själv gillar men det tar sådan tid....... Men den som väntar på något gott..!:p

:love:

Om du en morgon vaknar och ditt hus är borta, och du helt plötsligt befinner dig i en husvagn, fråga då inte mej vart huset tagit vägen :angel:

Tack för länken, jag har lagt den i favoriter, nu ska jag hoppa i bingen (bredvid min gosiga bebis :D)

Min sambo producerar marksten på sitt arbete och tog hem ett antal sådana kanska ljus-grå stenar, vi köpte två ek-skivor (tror jag det är?) och gjorde en tv-möbel i ett hörn, som ett hörnbord med två hyllplan.

Har dock ingen bild, men kan fixa det till imorgon om ni skulle vilja se?

Man kan använda lättbetong också, lite snyggare än leca. Eller vanliga tegelstenar.
Så här såg min tv-bänk ut när jag hade en sån. Jätteenkel att byta utseende och plats på och så kan man ju enkelt måla stenarna om man vill. Lättbetong är oftast vit tror jag.

22755985.jpg

Eftersom jag har barn så vill jag inte ta tegelstenar och stapla en massa.
Är rädd att det ska bli för ostabilt.
Sen gillar jag looken på just lecastenarna.
Kom på att jag även sett 2 såna tvbänkar med lecastenar och svart skiva. Med 2 såna korgar placerade underst.
RIKTIGT snyggt!
Det kanske jag kan fixa bild på. :bow:

Sen vill jag att själva bänken ska vara ganska låg. Inte högre än 2 skivor och 2 liggande lecastenar.

KL

Vad duktiga ni är! Jag gillar er stil och smak! Vi försöker fåfram ungefär samma känsla, men lite mer moderna inslag för att passa huset. Och jag och sambon som klagar över vårt renoveringsprojekt förresten (en villa från 1935+påbyggd 1980) :o. När man ser ert projekt känns det som en fis i rymden, men vi har inte det kunnandet ni verkar ha så det går ganska långsamt (tur att man har en pappa som är snickare som kan komma vid akutsituationer :angel:).

Kämpa på!

Då vet jag vart jag ska skicka efterlysningen på ett borttappat hus!:p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 479
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 452
Senast: MulleMonster
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar