Göra torkad-lever-godisar

jennyjenny

Trådstartare
När min förra hund var liten behövde jag ett riktigt smaskigt godis till honom på träningar. Då hade jag lever som jag skar i bitar och torkade i ugnen. Nu har jag en ny hund som behöver lockas med ett godis som inte kan motstås och då tänkte jag göra detta torkandet igen. Men det är över 10 år sen sist, så jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde.

Jag har köpt kycklinglever, men jag vet inte hur varmt jag skall torka dem. Någon som har lite tips på detta och kanske på hur länge om man tänker sig bitar som är ca fingertoppsstora?

Annars tar jag gärna emot andra tips på godis till hund som är svårmutad :crazy:

Sv: Göra torkad-lever-godisar

Det bästa är såklart en riktigt "torkare" gjord för svamp som min mamma har, annars är det typ 100 grader i ugnen och kökshandduken mellan så luckan kommer lite på glänt. Luktar päck!!! Vet ej hur länge men det är ju bara att känna på dom.

Ett betydligt mindre äckligt och enklare recept är att torka leverpastej. Samma princip.

Lycka till i köket! :)

Tack!
Jo, jag kommer ihåg att det luktade illa. Men katterna fullkomligt klättrade på ugnsluckan, så man visste att det skulle bli succé :D

Ditt förslag med leverpastej istället låter väldigt bra. Så bra så att jag funderar starkt på att låta maken äta upp kycklinglevern och ta leverpastejen i kylen.
Jag äter inte kött själv så jag är lite äcklad av att hålla på med det, men vad gör man inte för vovven? :)

Ett betydligt mindre äckligt och enklare recept är att torka leverpastej. Samma princip.

Något som är ännu enklare och dessutom luktar gott när man gör det är att torka blodpudding. Skär i skivor, lägg på plåt och in i ugn som Ishtar beskrev. Vänd på skivorna någon gång! Mums!

Tack för tipset Dorro!
Eftersom jag inte får ta makens leverpastej, så skall jag handla en egen imorgon. Då tar jag en blodpudding också. Då kan jag variera godsakerna också. Vovven kommer att dregla!

I micron! Går bra mycket snabbare än i ugnen och jag inbillar mej dessutom att det inte luktar lika mycket.
Jag torkar allt möjligt där inne till hundarna. Blodpudding, kycklingkorv, lever..you name it.

In med det på en tallrik och kör på högsta effekt i ca 5 minuter, microugnar har ju en förmåga att värma olika så 5 minuter kanske inte räcker för alla, men tills dom fått en liten krispig yta helt enkelt. Sen låter jag dom stå över natten, kvar på fatet alltså..i micron eller på något annat smart ställe där inte katterna kommer åt dom :D Blir hur bra som helst!

Miiip: Då ska jag försöka mig på micron istället. Jag gillar när det går snabbt.
Nu har jag ju samlat på mig en hel del saker att torka, men hade gäster igår och då vågade man sig inte på att laga något som kunde göra att huset luktade skunk! Ikväll så går jag igång i köket:D

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka