Göra sig av med katten sin...

voltis

Trådstartare
Behöver lite råd och tips.. Jag och sambon blev med katt när sambons pappa flyttade. Det är en underbar kärleksfull katt som inte gör mkt väsen för sig. Hon är utekatt och på somrarna är hon mest ute. Nu på vintern vill hon hellre ligga inne och det kan man ju förstå.

Men nu till problemet. Min sambo är pälsdjursallergiker. Det har fungerat ok med kissen hela tiden, och han har bott med henne förut med under längre tid (när han bodde med sin pappa). Men allergin har pås enare tid blivit värre, och läkaren har i princip nu satt ett ultimatum att vi måste göra oss av med katten.
På somrarna går det ju bra då hon mest är ute, men nu på vintern.. denna vinter har sambon mått rätt dåligt och vi vet att det är pga katten.
Samtidigt älskar vi ju henne så det gör ont.

Hon är gammal också, så hur hittar man ett nytt hem till en sådan katt? Och så har man ju hört om katter som bara springer hem igen när de flyttat... Och hur vet man att det är ett bra hem, så att hon mår bra de sista åren?? Har kollat med släkt och alla vi känner som har möjlighet till utekatt, men ingen kan.. eller vill...

Är det humanaste i detta fallet att kanske avliva henne? (gör ont att bara tänka på det). Hon är runt 15-17 år, relativt pigg, men ligger mest och sover. Hon brukar jaga mkt möss, råttor och fåglar, men i somras märkte vi att det avtagit rätt rejält (brukar lägga sin fångst på vår trapp nämligen). Ålderstecken?
Vill verkligen göra det som är bäst för vår kisse.... det vi vet nu är bara att det bästa för sambon är att hon försvinner.. på ngt sätt..

Tycker detta är jättejobbigt, så kom gärna med era råd och tips!

Sv: Göra sig av med katten sin...

Jag tror att du redan ser lösningen själv och bara behöver lite stöd i den...

Om hon är 15-17 år och mest sover - då hade jag låtit henne somna in hos veterinären utan dåligt samvete. En så gammal katt skulle ha jättesvårt att ställa om sig till ett helt nytt ställe. Risken skulle vara att hon försvann och gick för att dö. Och då är det bättre att hjälpa henne på traven än att hon riskerar plågas.

håller med Mandalaki, katten är fortfarande frisk men den kommer kanske att bli dålig/sjuk inom snar framtid med tanke på åldern, så även fast hjärtat stretar emot så är det bäst för er och katten om ni låter henne somna in.. om 10 år kommer du att vara glad över att du tagit beslutet..

*styrkekram*

Jag tror att du redan ser lösningen själv och bara behöver lite stöd i den...

Om hon är 15-17 år och mest sover - då hade jag låtit henne somna in hos veterinären utan dåligt samvete. En så gammal katt skulle ha jättesvårt att ställa om sig till ett helt nytt ställe. Risken skulle vara att hon försvann och gick för att dö. Och då är det bättre att hjälpa henne på traven än att hon riskerar plågas.

Fy nu kommer ju tårarna.. men du har ju helt rätt i allt du säger...
Vet ju att det vore det bästa, humana... Kanske bara behöver höra det från någon annan? :cry:
Är väl det välkända dåliga samvetet (han i princip bor inom mig, får dåligt samvete av typ allt...) som spökar...
Men hur ska man klara av att lämna en ändå frisk katt till veterinären då? :crazy:

håller med Mandalaki, katten är fortfarande frisk men den kommer kanske att bli dålig/sjuk inom snar framtid med tanke på åldern, så även fast hjärtat stretar emot så är det bäst för er och katten om ni låter henne somna in.. om 10 år kommer du att vara glad över att du tagit beslutet..

*styrkekram*

Tack för stödet..
Måste försöka tänka att det viktigaste ändå är att sambon får en chans att bli bra igen.. uppvuxen med katt trots allergi, och nu börjar han må ännu sämre än på länge.. måste tänka så...

Ngn med erfarenthet av veterinärer... måste man vara med när hon.. somnar in.. Eller bör man kanske vara med till och med?

Mist en hund en gång.. akut avlivning så jag hann aldrig vara med. Men känner att jag aldrig hade fixat det.. han hade min mor och far med sig så det kändes skönt.
Helt ensam vill man ju inte att hon ska vara... antingen sambon som kännt henne hela livet (han vill absolut inte vara med säger han), eller jag som bara kännt henne ett tag men älskar henne... och vet att jag kommer må dåligt av att se henne somna in.. Usch!

Hon har åldern inne. Du säger redan att hon sover mycket. Jag har en kollega som avlivade sin katt i ungefär samma ålder som din i förra veckan. Under en period hade katten börjat sova mer och mer, då och då verkat risig, de hade varit till veterinären, veterinären hade gett nån medicin och det blev bättring ett tag, sen blev katten sämre och dan innan de till slut skulle avliva fick de åka in och göra det akut, hon var SKITDÅLIG, kunde inte resa sig, låg i sitt eget kiss, när de vaknade på morgonen. Hos veterinären gick det inte ens att ta blodprov på henne, hon var helt slut i hela kroppen.

Så det kan vara bättre att göra det INNAN katten är helt utslagen. Man kan ju inte riktigt avgöra om hon lider heller.

Jag förstår att du är jätteledsen! Men du kommer att göra det bästa för kissen.

ni behöver inte vara med när katten avlivas, om ni vill kan ni antingen lämna katten när den fortfarande är vaken tillsammans med veterinären, eller så kan ni låta söva henne först, ta adjö medan hon bara är sövd och gå så att vet ger avlivningsvätskan när ni gått ut.. veterinärerna brukar vara ganska förstående när det gäller avlivning av ett älskat djur..

det kommer att gå så fint och lugnt till så du behöver inte vara orolig.. man får gråta ut och åka till pizzerian och trycka i sig en hel familjepizza som tröstmat..

kram

Gråter.:cry: .

Varför blir jag så sentimental. Det är ju inte min katt...

jo det är tufft när man tar beslut om ett djurs liv :( jag känner mig egentligen inte heller så snäll när man ger råd om sånt här..

jo det är tufft när man tar beslut om ett djurs liv :( jag känner mig egentligen inte heller så snäll när man ger råd om sånt här..

Jag bad om råd, och bara era små rader har ju fått oss att inse att avlivning är det bästa... ibland behöver man bara höra det från någon annan för att ta steget...
Åkte förbi veterinärkliniken idag, högg till lite när man tänkte att man ska dit snart... Det är det värsta med djur, man fäster sig så..
Jag gråter ju till och med om jag måste avliva ngn av våra akvariefiskar så :p

Bara för det så har hon varit superkelig, pigg och glad idag.. sitter där med sina stora ögon och vill leka. Hon har sådana dagar ibland, då hon är som en kattunge igen, men varför just idag? :crazy: :love:
Vi har bestämt att ta steget nästa månad.. känns skönt att ha bestämt det, men ändå ha lite tid på sig att "förbereda sig".

Ett fint, värdigt slut är det vackraste man kan ge en god levnadskamrat.
Styrkekramar till dig som orkar ta beslutet

:bow:
För att ni tar ett bra beslut för både katten och er skull.
Om hon är reserverad/orolig mot andra människor skulle jag definitivt stannat kvar medan hon somnar in.
Kanske katten blir orolig om ni lämnar henne och det skulle kännas hemskt att veta att den mådde dåligt de sista minuterna.
Å andra sidan kanske hon inte bryr sig?
Det får ni avgöra.
Önskar er och kissen en sista lycklig tid ihop.

Bravo voltis, du resonerar helt rätt:bow:

En nackdel med keliga katter är ju att man blir så förbannat fäst vid dem, man kan när som känna hur de luktar i pannan, hur det känns att klia dem under hakan, hur det känns när de stryker svansen kring ens anklar. Jag är säker på att man känna det även långt efter att de är borta. Det är det som gör det så svårt.

Men för kattens bästa gör du helt rätt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: Rugge
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur