Göra om trädgård?

Det var små buskar från början men efter 30+ år av att växa fritt är det träd. De är taggiga och inga blommor.

Vi ska såga ner och hälten är borta redan. Har tyvärr ingen bild men allt ska bort och vi ska plantera nytt.

Marken runt är nn täckt med täckbark därav inget ogräs. Funkar det om man har blommor med?
Täckbarken håller ogräs borta lite men nu när buskarna är borta kommer solljuset att få igång ogräset så det gäller att hacka igenom täckbarken i vår så håller en borta mycket ogräs. En kan absolut plantera blommor i täckbark men efter åratal av buskar så behövs det kanske tillföras lite jord och ny täckbark på det.

Blommor som kommer år efter år kallas perenner. Finns driljoner sorter - bland annat nävor.
På bilderna som jag la in på nävor så är det bra att veta att på våren är dom små tuvor, kanske 20-40 cm i diameter så om en sätter dom med avstånd är det trevligt att plantera lite vårlök (tulpaner, snödroppar, påskliljor osv) emellan som sen döljs när dom blommat över.
Nävorna täcker sen de tomma ytorna på sommaren så ogräset hålls på ett minimum.

Bor du i närheten av Skövde kan du få nävor av mig.
Om jag vore du skulle jag innan du planterar något besöka ett koloniområde. Där ser man massor av växter och folk brukar glatt berätta vad som fungerar bra just där du bor.
Har du tur vill dom ge dig plantor också eller sälja billigt. Det är ju en stor yta du ska täcka så det kan bli dyrt om du väljer något som inte trivs.

Annat exempel på en låg och lättodlad perenn som borde funka är lammöron (den ljusgrå/silverfärgade i nederkanten).

Den har inga märkvärdiga blommor men fina blad i princip året om, som framhäver starkare och mörkare blomfärger på ett trevligt sätt. Och så är det skojigt att gå och klappa de ludna gosiga bladen som verkligen är som lammöron. :) Den kan utvecklas till en marktäckare som fyller ut de där tomma jordplättarna där man vill hålla undan ogräset.

11265828_1644289622475476_613129171_n.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka