Göra i ordning flera mål mat på en gång

Constance

Trådstartare
Lång rubrik ;)

Ni som gör i ordning era hästars mål för flera dagar på en gång (t.ex. en gång/vecka) vad använder ni för byttor/hinkar?

Sv: Göra i ordning flera mål mat på en gång

Granngården och ICA Maxi säljer små hinkar med lock och handtag, de är jättekäcka och kan staplas på varandra. Locken är vita och man kan skriva på dem

ICA Maxi kallar dem just nu för "svampplockarhink"

Det beror på vilket stall jag stå i.
Om jag ger mkt olika tillskott och så, så tar jag små plastburkar (typ creme freish-burkar) och gör i ordning för en vecka i taget. Och när det är rätt dag så tar man en burk och blandar med kraftfodret.

I ett stall hade vi glassbyttor, typ GB-glass, de är lätta att stapla jämfört med hinkar. Men de passar bäst om man inte behöver bära fodret långt, eller har vagn eller dylikt att köra runt dem i.

Vi använder den typen av hinkar som Lindsen beskriver. Lagom rymliga och tar inte upp allt för mycket plats. Behöver bytas ut då och då, går lätt i sönder.

Hej!

Lösgodislådorna från ica/konsim är superbra! Så länge maten är relativt torr och oklibbig funkar dom super.

Till min förra hade jag dels såna och mätte upp 1 gång/vecka, sen hällde jag över lucernen i plåthinkar och blötlade.. (plåthinkar är de enda som står pall om man måste slå ut innehållet och min fröken vägrade äta flytande föda så..).

/Lavinia, som saknar att göra iordning maten själv

Vi använder den typen av hinkar som Lindsen beskriver. Lagom rymliga och tar inte upp allt för mycket plats. Behöver bytas ut då och då, går lätt i sönder.

Ja de som säljs nu är mycket sämre plast i. Jag har kvar några gamla sedan
7-10 år och de håller superbra! Är väldigt rädd om dom. Kör dom i diskmaskinen med jämna mellanrum och de blir som nya:idea:

Tack alla för era svar!
jag visste att jag hade sett såna vita hinkar med "platt" lock någonstans, och det är ju på Ica. Jag får spana där och se om det finns :)

Jag har ju 3 hästar så jag behöver liksom ha tag på helst 21 matchande hinkar/lådor :D

Om du ska ha så många blir det ju väldigt dyrt att köpa, kanske är bättre att fråga i ngn resturang efter gratishinkar, de får ju över i alla storlekar men det kanske inte blir 21 st likadana då..

Kan ju tipsa om ej grej jag gjorde för några år sedan. Be en blomsteraffär att få deras gamla hinkar. De får ju snittblommor i svarta plasthinkar som de bara kastar efteråt.
De håller inte så länge om man skall slå loss otillräckligt blötad lucern men annars funkar de.

Jag använder 5-liters gräddfil/crème fraîche/yoghurt-hinkar. Behöver stora hinkar för att få plats med lucernhacket. De är lätta att öppna och stänga, lätta att hålla rena och helt gratis på jobbet.

Man får med all säkerhet gratis om man frågar på restaurang, skolmatsal eller liknande.

kl

Det mest ekonomiska måste nästan vara att fråga i affärer om såna Godislådor?

... ja, och de är dessutom gjorda av plast som är avsedd för mat! Plast läcker gärna ftalater (mjukgörare) som inte är så nyttigt att få i sig... Har du tre hästar kan du säkert hitta godisburkar med röda, blå och vita lock, så du kan skilja på de olika pållarnas mat!

I vår familj är glassbyttor väldigt populära; de går lätt sönder och då måste man köpa mer glass :p

Men vi blandar inte ner vattnet förrän någon timma före servering och då blandar vi direkt i krubban (vi har lösa gummikrubbor som vi ställer på golvet).

Så långt har jag inte ens tänkt som att det ju faktiskt kan vara gifter i plasten. Tack för påminnelsen!! ;=)

Jo så gör jag med, med vattnet alltså. Så det är ju bara torr förvaring :)

Jag använder så kallade kalvspannar. Rymmer 7 liter och och kostar runt 30 spänn hos min foderhandlare. Fördelen med dessa är att de är väldigt tåliga, det går att slå ur foder som fastnat i botten mot krubban utan att de går sönder. Klenare hinkar överlever inte den behandlingen, inte heller överlever de vintern här, de går sönder av kylan. Dessutom finns de i massor av färger så man kan ha en färg per häst i stallet.:)

Jag använder kalvhinkar, de är i mkt slagtålig plast (nästan aningen gummiaktiga). De kostar ju 30-40 kr men de håller för evigt. Dessutom finns de i fina färger. Tyvärr har jag inte sett några lock. Jag brukar sätta en "hätta" över dem när jag blandat men jag blandar bara för nån dag eller två åt gången.

Många här använder plastbyttor med lock, och "lås" som viks upp över locket på kortsidorna. Om någon förstår? Små sånna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 166
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 067
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka