Sv: Göra hästen fin inför tävling
Mina rutiner:
*Då jag har total ryktmani så är min pålle alltid välryktad. Jag har som regel att det ska ta emot när man drar rycktborsten över hästen, ska kännas som om pälsen är lite fet, då är hästen
ren! Om borsten glider utan motstånd så är det ofta sand eller mycket stöv/dam i pälsen.
Dagen innan: (om tävlingen inte är på em. så att jag kan göra allt samma dag)
*Tar en gummiskapa och masserar hela hästen för att peela bort stöv och få bort så mycket löspäls som möjligt.
*Badar pållen och schampoonerar från topp till tå. Medans schampoot sitter i så borstar jag igenom man och svansrot (försiktigt såklart!) för att få bort så mycket mjäll som möjligt. Masserar och tvättar extra noga mankammen, svansrot och de vita bakbenen.
*Tar en fuktig svamp och gnuggar noga över hela huvudet då pållen vägrar bli duschad i ansiktet. (vilken överraskning
)
*Sprejar massor av pälsplans i svansen medans den är blöt men inte så blöt att det rinner av svansen igen.
*Klipper hovskägg, kronrand, tofsar i öronen, i nacken och under huvudet.
*Kammar och delar upp manen i ca 10 tofsar. Flätar och syr sedan upp knopparna. Sprayar med hårspray om jag tycker det behövs.
*Flätar hela svansen.
*Smörjer in hovarna med olja.
*På med benlindor bak och täcke över natten.
*Putsar allt läder, rengör bett och stigbyglar, tvättar täcken och annan utrustning som ska med.
*Gör iordning transporten. Lägger in spån osv.
Dagen till ära
*Ferro brukar få så pass mycket hö att han har kvar på morgonen, så han får kraftfoder och lite nytt hö men vi brukar inte låta honom få en längre frukost hemma innan avfärd.
*Packar in grejerna i bilen.
*Ser över knoppar och rycktar en extra gång. Flätar om svansen. Smörjer in mule och runt ögon med barnolja.
*På med resskydden och iväg.
Har säkert glömt något steg men det är väll ung. så jag gör.