Göra hästägare besviken

L

litenliten

Alltså: Det gäller hästägaren till min medryttarhäst.

Jag har haft den här hästen en ganska lång period, men kommer nu snart att vara tvungen att säga upp den.
Det är en jättetrevlig häst och hästägare, men av flera orsaker utvecklas min ridning inte ett dyft. Kort sagt blir det mycket tid, mycket pengar, ganska mycket jobb och lite nöje.

Det här kommer att bli jättesvårt att säga. Jag vet att h*n är ganska beroende av mig för att det ska fungera och det kan bli svårt att hitta någon annan.
Samtidigt känner jag mig inte längre glad när jag är på väg till stallet eller när jag är där.

Dessutom är jag lite rädd att h*n ska bli arg. Jag har nämligen inte sagt att jag är tveksam, jag insåg det precis nyligen själv.
Jag vill inte heller säga att jag är osäker, jag vill inte att hon ska tro att jag vill att hon ska erbjuda mig sänkt avgift eller så.

Hur skulle ni som hästägare reagera?
Hur har ni andra som sagt upp medryttarhästar gjort?

Kanske är det bara jag som är mesig, men jag har lite ångest för det här...

Sv: Göra hästägare besviken

Som hästägare hade jag uppskattat om du var ärligt och om du sa till i så god tid att jag hade möjlighet att försöka hitta en ersättare.
Så du kan ju erbjuda dig att vara kvar x antal månader ellet tills h*n hittar en annan. För att underlätta för hästägaren.

Det jag hade blivit väldigt arg och besviken på var om medryttaren bara dök upp och sa att jag sluta nu utan förvarning och ingen "uppsägningstid".

Förstår att det kan kännas jobbigt men du har inget som helst ansvar för hästägarens känslor. Jag har både varit medryttare och är nu hästägare och man får helt enkelt vara glad så länge man har en bra medryttare som hjälper en med hästen. Och om den personen dessutom betalar = dubbelbonus!!

Tycker inte alls att du är skyldig henne att stanna kvar tills hon hittar någon annan. Att ta hand om sin egen häst 100% är något alla hästägare får räkna med och inget du ska känna dåligt samvete för enligt min åsikt.

Lycka till!

Tycker definitiv att du ska säga upp dig om du inte känner att du kan utvecklas. Men naturligtvis så slutar du inte meddetsamma utan om tex en månad eller vad ni nu bestämmer. Du kanske vill hitta en annan häst och hästägaren måse ju få chans att hinna söka ny medis. Hoppas igentligen att folk skriver avtal om sånt här...

en månad är ungefär så länge jag tänker erbjuda mig att fortsätta, flera månader tycker jag blir mycket.

när det gäller avtal så har jag tyckt att det var upp till hästägaren att ta upp det. för min del hade det iofs varit bra, men jag är inte i stort behov av det...

Jag skulle inte själv vilja ha en medryttare som inte har lust mer! blir inget bra i längden då, varken för hästen eller för någon annan! Ärlighet är bättre!

Du har inga skyldigheter. Varför mår du dåligt av situationen?

Åhh, känner igen detta alltför väl!

Var i precis samma situation med min förra medryttarhäst.
Ska försöka sammanfatta bakgrunden lite snabbt...

För fem år sedan tog jag hästen i fråga på foder under två års tid. Lite abrupt åkte sedan hästen tillbaka till ägaren pga diverse orsaker... Iaf, efter ca ett år återtog JAG kontakten med ägaren eftersom denna häst betydde oerhört mkt för mig och jag visste att hästen i princip bara stod i hagen. Ägaren var väldigt tacksam för hjälp och jag började sätta igång pållen igen. Hela vintern och sommaren red jag hästen (i princip ensam) och hjälpte dessutom till med vissa kostnader + köpte utrustning osv. När hösten kom kände jag att det inte gav så mkt mera, hästen började bli till åren, jobbigt när han ibland stod flera dgr för att ägaren ej hann rida, tidsbrist m.m.

Det var väldigt jobbigt när jag insåg att jag behövde "gå vidare" - han var ju "min" älskling! Den sista droppen rann över när ägaren, utan att diskutera med mig, lät en annan tjej börja rida hästen. Hon använde då mina saker, som jag köpt till hästen m.m.

Tyvärr blev det då ett väldigt hastigt avslut med både tårar och elaka ord. När jag sedan var och hämtade mina grejer hade nog allt lagt sig, men jag ångrar ännu att det blev som det blev.

Så mitt råd är att diskutera saken först! Kanske du vet nån annan som vill prova? Med risk för att bli påhoppad nu :smirk:... Hästägare som hittar sån medryttare ska vara väldigt tacksamma för det, men bäst är ändå att "låta dom tro" att det är dom som är snälla som lånar ut hästen. Hoppas du förstår hur jag menar...

OCH, jag drar absolut inte alla hästägare under samma kam!! Jag var SÅ KLART väldigt glad för att ägaren LÄT mig hålla på med hästen, missuppfatta mig inte.

Jag tycker du ska prata med ägaren, speciellt om h*n är "beroende" av dig. Jag har både sagt upp medryttare och blivit lämnad i sticket o det är klart att det blir besvikelse, men man kommer över det - efter några år. Hah, skämt osido;), jag hade en tjej som väntade länge med att säga att hon inte skulle komma mer, o när vi pratade blev jag besviken över att hon inte sagt något tidigare eftersom den magkänslan du beskriver uppenbarligen hade funnits där ett tag. Hon struntade dessutom i att både säga upp kontraktet och att betala innan månadskiftet, tre veckor in på en månad fick jag veta det:eek:
Men men. Har även haft medryttare som sagt till innan de slutat: Det här blir sista månaden, sen ska det vara semester o efter det ny skola o annat bla bla bla. Mycket bättre, mycket trevligare. Hon är nu medryttare till hennes grannes häst istället o det är helt okej för mig, vi har fortfarande kontakt ibland och två tre tillfällen efter det har hon kommit o ridit(gratis) o även hjälpt mig mocka o med staketet o så(gratis). Däremot hon som sket i att betala o säga ngt förrän tre veckor i övertid eller hur man uttrycker det - henne har jag ingen kontakt med alls öht. Jag blir bara sur varje gång jag tänker på det. Så berätta hur du känner - direkt(tycker jag).

Jag håller nog med de flesta!
Prata med ägaren säg hur du känner och erbjud dig att stanna en månad till så hon får en chans att ordna det!
Jag har valt att skriva kontrakt med mina medryttare med en månadsuppsägningstid!

Underlättar för oss båda, då de vet vad som gäller och jag har lite tid på mig att ordna det hela!

Så prata med ägaren erbjud dig att hjälpa henne hitta en ny om du känner att du vill lägga tiden på de, men du ska inte gör angt du inte tycker är kul! hästar skall vara roligt!! :D

Tack alla så mycket fr era svar och ert stöd! Nu är det gjort och det gick bra :)
generellt sett tycker jag alltid att det är jobbigt att ringa jobbiga samtal och särskilt när man vet att man måste göra någon ledsen/besviken. men jag antar att det är en del av livet :crazy:

Tycker du ska säga som de är, hade samma problem som du.
Red en jätte go häst men kände att jag inte utvecklades nått o tillslut kände jag att nää.. även om jag gillar hästen o ägaren så funkar de inte längre. Betalar man vill man komma nån vart.. iallefall ville jag de. Tyvärr blev jag o ägaren ovänner och snackar inte ens än idag (detta va 2 månader sedan) Men ångrar endå inte att jag slutade .. kändes som en sten lättade från bröstet när jag väl slutat och idag har jag skaffat en ny häst och trivs jätte bra o lär mej nått nytt varje dag.. de e då ridningen e som roligast=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på bukefalos men behöver vara skriva av mig lite om min situation. Jag har varit medryttare på en underbar häst i 7 års...
2
Svar
24
· Visningar
3 763
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023