Göra halt

S

salwi

Har hört så många olika versioner på hur man gör halt på långa tyglar. Hur gör ni halt med era hästar?

Sv: Göra halt

Sitter till mer i sadeln ( rak rygg) tar undan skänkeln något . ger stopp komando whoow ..sen ber en snabb bön innan väggen närmar sig att den stannar :D

Jag brukar vinkla bäckenet bakåt, jag har fortfarande rak rygg men "roterar" liksom höften lite bakåt samtidigt som jag kniper lite med rumpan, det fungerar på min häst ;)

För fram skänkeln något, lägger mer vikt i stigbyglarna lutar mig lite tillbaka och säger whow

Jag gör likadant, men innan jag kommit så långt som till ett Wooa har hästen redan stannat. Är det nåt han kan så är det stå still :p

För stopp: Släpper skänklarna från hästens sidor, tar fram dem något, sätter mig tungt på arslet och säger Whow.
För halt: (i den mer diskreta "dressyr"benämningen) släpper skänklarna från hästen sidor och vinklar bäckenet bakåt. Ger en mjukare halt än för stopp, då det ju faktiskt ska vara tvärnit och förhoppningsvis ett spår efter ;):D

Det kan hända att jag säger whoow vid halt också, fast lite... försiktigare. Typ mer som "oh oh" vilket min häst förstår att det betyder sakta/ta-det-lugnt/lyssna/stanna osv :angel: Intelligenta djur det där!

Haha ja men det kan ju vara från gång till gång. Vissa dagar är dom väldigt uppmärksamma och man kan bara tänka stanna så stannar dom, andra dagar kan det behövas lite röst för att det ska hända någonting :D

Jag håller om hästen med benen.Sätter mig tungt i sadeln och rör på händerna.

Som de flesta andra; tyngre i sadeln, vinklar bäckenet, trampar ner (och lite fram) och säger "whooa".

Har hört så många olika versioner på hur man gör halt på långa tyglar. Hur gör ni halt med era hästar?

Halt: Lägger mer vikt i säte, mina ben åker något fram ibland får mer känsla o vikt i det hela. Säger aldrig Whoow i halt där ska hästen stanna enbart för mitt säte och inget annat, däremot vid stopper kan jag lägga till whooow.

om ja vill göra tvärnit så kollar ja upp med blicken och släpper skänkeln. min häst är så känslig för vikten så de räcker nästan att kolla upp i taket så man blir lite tyngre.
Ska de va en planerad halt så säger ja kom saaaaktaaa så hon samlar upp sig sen säger ja staaaaaaannaaa så stannar hon;)

jag vinklar bäcken och använder vikten som de flesta andra men säger prrt istället för whow... Vilket funkar lika bra... bara det engelska kommandot som är inlärt på både mig och hästen från barnsben...

Även om jag tycker western är kul så känns det fortfarande fånigt att försöka leka jultomte "who who who"... vid stopp... hehe.. ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
273
Senast: Jeps
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar