Göra en egen höanalys?

E

Eliii

Hej, jag undrar ifall man kan göra en egen höanalys? Dvs, köpa egna kemikalier och ta reda på hur mycket vitaminer och mineraler höet innehåller.

Tacksam för svar! :D
/elin

Sv: Göra en egen höanalys?

Det är rätt så svårt att göra en egen analys på hö såvida man inte är kemist och har tillgång till ett välutrustat lab. Kemikalier är inte heller särskilt billiga. Är man dessutom inte erfaren inom kemin så kan det dessutom vara väldigt svårt att avläsa analysresultaten korrekt. Så om du inte har tillgång till detta så blir svaret nej, man kan inte göra en egen höanalys. Betydligt enklare då och billigare att skicka in för analys:)

/Sara

Jag har både tillgång till välutrustat lab och kemikalier plus viss kemiutbildning. Jag klarar inte av att göra en analys för det. Klart billigast och bäst att skicka iväg det till ett analyslabb.

okei, tack för svaren!

Kan man inte räkna ut värdena på höet på något annat sätt än att använda kemikalier?

Nej det kan jag inte tänka mig att man kan.
Jag håller med övriga svar. Det är säkert ganska omöjligt att göra om man inte har tillgång till just ett analyslab för foder och är väl insatt i hur man ska göra.

okej.. för vi har inte samma hö hela året, utan vi beställer höet i små mängder, såhär på vintern brukar vi få skörden för sommaren som varit, och då om man ska göra en analys blir dte ju väldigt dyrt i längden..

Så det är flera olika som ni köper hö ifrån? Eller beställer ni små mängder från samma leverantör? Oberoende av vilket kan du fråga leverantören/leverantörerna om de gör analys, för det är ju något som även andra köpare kan vara intresserade av att få veta.

/Sara

Så det är flera olika som ni köper hö ifrån? Eller beställer ni små mängder från samma leverantör? Oberoende av vilket kan du fråga leverantören/leverantörerna om de gör analys, för det är ju något som även andra köpare kan vara intresserade av att få veta.

/Sara

Vi köper från en och samma leverantör, och han gör inte höanalys för att han har höet till sina köttkor. Så han tycker det är onödigt. Och han säljer inte till några andra än oss...

Om ni köper från samma leverantör så borde väl värdet på höet vara lika även om ni köper det i omgångar.

Är det så att han tar höet från olika åkrar som ligger långt ifrån varandra så kan ni väl be att han ser till att ni får hö som är från samma åker. Det borde han ha koll på. Då behöver ni bara gör en analys på höet.

Alltså, det kommer från olika skördar och åkrar varje gång. och han kan typ inte ta från en och samma eftersom han bara kastar upp allt på skullen..

Men han har allt det han säljer av på skullen sin, huller om buller? Och så tar han X balar och lastar på och åker med till er, och sen X balar nästa gång?

Då ber du snällt att få gå upp på skullen och ta prov där, och så tar du ett samlingsprov och får ett genomsnittsvärde, bättre än ingenting.

Det enda jag läst, att man kan göra själv är att kontrollera vad det är för TS, i en mikro :D

Dock minns jag inte hur det gick till och det var ganska krånligt..
Sen om det är beprövat i större utsträckning och verkligen fungerar är en annan fråga.
Jag skulle skicka till analyslabb, smärtfritt och enkelt.

Inte krångligt kolla TS-halt i mikro, och har du bara en digital våg är det lika tillförlitligt som analys, eller det är eg tillförlitligare för du kan kolla TS på varje bal om du vill, och med stöd av analysen få ett mer exakt värde per bal.

För intresserade så tar du 100 gram hösilage, en digital våg, och en mikro. Sen torkar du på LÅG värme silaget i mikron. LÄMNA INTE MIKRON, det fattar lätt eld om det blir för torrt. Kör en kort stund, väg silaget, kör en kort stund till, väg silaget. När det slutar minska i vikt så har du TS-halten.

T ex om det slutar minska i vikt på 84 gram, då är TS-halten 84%.

Det som är viktigt är låg värme och korta stunder mellan kollen, och inte lämna mikron. Om man fortsätter att mikra efter man fått bort allt vatten, då fattar det lätt eld.

Ja då kan det ju vara lite svårare om han inte bryr sig för att han tycker att det är onödigt och det är bara han och ni som använder det. Alexandra_W's tips är ju i alla fall något man kan göra för att få någon form av riktvärde men man får ju ta det med en stor nypa salt. Fast eftersom osäkerheten skulle bli så pass stor skulle jag själv troligtvis helt enkelt använda ögonen och känslan, hur är hästarnas hull, sätter de muskler lätt, känns de pigga och friska, och så vidare, istället för några analysvärden.

/Sara

Tack för svaren!

Jag ska testa detdär med mikron. Men funkar dte likadant ifall man har hö?

Det är det att min ponny är ganska fet, delvis för att jag inte hinner rida så ofta nu på vintern, eller hinner gör jag, men vi har bara tillgångtill en paddock som brukar frysa igen. Och så blri det mörkt så fort. Och hon är väääääldigt lat, så jag ger henne havre, men då måste hon ju göra av med det, annars blir hon fetare. Så.. jaa >:

Hö finns ingen anledning att kolla TS på, hö har ca TS 84%, kan skilja någon procent men den är irrelevant.

Hon var inte tjock, eller när vi köpte henne var hon inte igång. Gav henne Krafft Grund men bytte sedan till ponny. Men det kändes väldigt onödigt eftersom att hon knappt fick någon energi av det. Då bytte vi till havre, och det går hon mycket bättre på. Men hon får mindre när hon rids mindre, och mer när vi tränar hårdare. Dessutom är hon världens lataste ponny :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar