Göra en bra halt?

Sv: Göra en bra halt?

Låter som om den går lite i framvikt o "ramlar på näsan" i halten-bromsar ej med baken.
Minska tempot mkt innan avbrottet

jag skulle börja med att nöja mig med att bara sakta av ett steg i taget- Gal.-trav, trav- skritt och sen skritt- halt.
när du sätter igång igen- fixa inte så mkt utan var lätt i handen o bara tänk framåt. Då får man raka igångsättningar där hästen tar för sig framåt.

Jag läste en bok där han som skrivit den sa att en halt innehåller tio halvhalter!

Halvhalt, djupt andetag med snabbt avslut = halt. Svårare än så behöver det inte vara :).
Samt som någon (Axel?) påpekat, glöm inte energin. Den är viktig(ast) för att du ska få en korrekt och snygg halt!

Jag har samma problem, fast när jag kör, så där funkar det inte att "rida" i halten och hålla om med skänklarna, någon som har något tips där?

knapplån

Jag har väldigt svårt att sätta det jag gör/känner på pränt så vi får se om du förstår.

Förr när jag skulle göra halt red jag ända in i halten med mycket skänkel. Eftersom jag hade mycket ben var jag tvungen att ta mer i handen för att hästen skulle förstå att det var halt. Med andra ord bad jag hästen att gå framåt och stanna samtidigt = förvirrande. Med för mycket hand tappade han bakkärran ändå.

Efter att ha fått några aha-upplevelser tror jag att jag kommit på ett sätt som min häst trivs på. Självklart måste man rida innan; aktivera bakdelen med halvhalter, minska ner tempot lite och förbereda hästen för halten. Benen intill men ingen framåtdrivning precis när halten ska göras, istället låser jag bäcken och knä. I och med detta behöver jag inte använda handen alls, ev. lätt kramning på tygeln för att han ska förstå att det är halt och inte avsaktning till skritt eller trav (beror vilket gångart man har).

Huruvida det är korrekt eller inte vet jag inte. Men min häst verkar trivas på det sättet. Jag tror att anledningen att han inte slagit upp huvudet (gjorde det även i msv med förra ägare) är för att han inte fått något motstånd i handen att slå mot.

Om jag är helt ute och cyklar får gärna någon kunnig rätta mig så att ingen tar efter mina galenheter :crazy: ;)

När du skall göra en halt från trav så kan du ju försöka att göra så många halvhalter tills hästen stannar. Men du får inte bli hängande i handen för då drar den ju bara upp huvudet. utan när hästen har gjort halt så lättar du på trycket i handen men håller kvar trycket vid skänklen.

Therese:rofl:

På min pålle måste man vara mycket mjuk, jag antar att det är samma med din. Jag har kommit på att om jag tar och kramar, förhåller, med en tygel i taget. Jag bromsar ett ben i taget. Det ben som ska flyttas framåt tar jag och bromsar, kort och mjukt. Sitsen är också ett måste. Träna in att hästen stannar för rösten också. Träna med röst och utan röst. Gör ett ridpass med bara halter, hundratals halter, sedan mer normalt

Så gjorde jag också det första året jag red, innan någon sa att jag inte fick såga hästen i munnen, då vi talade om det. Jag tyckte nog inte att jag sågade, utan var mjuk i handen.
Faktiskt, när jag tänker på det, så funkade det riktigt bra. Är det någon som vill argumentera emot detta förfarande?

Så gjorde jag också det första året jag red, innan någon sa att jag inte fick såga hästen i munnen, då vi talade om det. Jag tyckte nog inte att jag sågade, utan var mjuk i handen.
Faktiskt, när jag tänker på det, så funkade det riktigt bra. Är det någon som vill argumentera emot detta förfarande?

Jag menar inte på något sätt att man ska såga i munnen. Mellan varje myckert korta enkelsidiga förhållning så har man en normal hand. Det är inte alls frågan om så stora rörelser med handen, man kramar tygeln, inte flytta hela handen.

Det skulle kunna beskrivas som att man tar en lätt och kort förhållning när hästen flyttar fram sitt ben så att den rörelsen bromsas, innan nästa förhållning görs är det ett tag med ingen förhållning. Om hästen tappar formen vid en förhållning betyder det att hästen tycker att förhållningen är för hård. Det är här som röstens betydelse kommer in. Om hästen kan att 'pro' (eller vad du än väljer för ord) alltid betyder halt så kan man göra sin tillräckligt mjuk för att hästen går kvar i korrekt form i avsaktningen.

Alltså förhåll - normalt - förhåll - normalt osv tills hästen står still.

Om hästen sedan då den ska stå stilla börja tappa koncentrationen (tittar på allt annat) så ger jag en kort snabb och lätt skänkel och sedan innan hästen hinner gå framåt så förhåller jag på båda tyglarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar