Göra en 6-årig jakthund lydig?

Sv: Göra en 6-årig jakthund lydig?

Vi är dock ute och springer med honom mycket då vi är en väldigt sportig familj! Så han är iväg några km varranan dag.

Vad är "några km"? Tre eller tretton? Ett par km är ju ingenting, det springer jag med min jack russel nästan varje dag, och jag är definitivt inte "sportig". :D Det är heller inget som på något vis gör min hund trött eller tillfredsställd, mer än att han tycker att det är kul just när vi gör det. Det minskar definitivt inte hans behov av mental stimulering.

På frågan vad vi gör med honom: Vi jagar inte med honom, ingen i familjen är intresserad av det. Vi är dock ute och springer med honom mycket då vi är en väldigt sportig familj! Så han är iväg några km varranan dag.

Några km varannan dag är ingen stimulering. Det är lätt motion.
Jag säger som flera andra i tråden, börja med någon meningsfull aktivitet med hunden. LÄR den saker! Man behöver inte ha tävlingsambitioner, men hunden behöver arbeta med sin hjärna varje dag. Du har fått massor av förslag på mental stimulering i tråden redan, gör upp ett träninsschema och utvärdera efter ett par veckor!

/Migo

Vi är dock ute och springer med honom mycket då vi är en väldigt sportig familj! Så han är iväg några km varranan dag.
Som tidigare skrivits, några km varannan dag är inget som räknas.
För mina hundar är det en "kissrunda" innan vi skall iväg på någon aktivitet.
En 5 km cykelrunda ser jag inte heller som någon större ansträngning.
Kör igång med viltspår så får hjärnan motion. Då kan du och hunden ha kul ihop.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 062
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 724
Senast: LindgrenV
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Det finns en tant/kärring 4 portar från mig som av sin son fått en hund. Anledningen är att: Hennes Westie (stavning ? ) dog, och sonen...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka