Göra en 6-årig jakthund lydig?

Moreeeno

Trådstartare
Jag har en blandras mellan Engelsk springerspaniell och Wachtel.
Vi köpte honom när han var ett.
Mitt problem med honom är att HUR mycket jag än tränat lydnad med honom så sticker han såfort han känner någon intressant doft eller bara tröttnar.
Och jag har verkligen fått nog!
Vi bor på en stor gård, men desvärre så finns det än väg nära huset där många bilar kör. Och han älskar verkligen att springa på denna väg såfort han råkar komma lös.

Förut så försökte vi ha honom lös, men då det inte funkade så har vi valt att alltid har koppel. Då jag har hästar så är jag ute mycket i stallet och så vidare, då vore det så himla bra att kunna ha honom lös men ICKE!
Inne är han världens snällaste. Han är verkligen hur kelig som helst och skulle aldrig göra något dumt.

Han är ju faktiskt 6 år gammal. Så min fråga till er är.. Vad ska jag göra? Jag har redan provat brukshundsklubben och allt de sa var "Du måste få bort hans jaktbeteende" När jag frågade hur så sa de bara att de inte visste..

Sv: Göra en 6-årig jakthund lydig?

Först frågan: Jagar ni med hunden?

Om inte: Varför då köpa en jakthundskorsning?

Nedärvda jaktinstinkterna är inget man kan träna bort och tro att de försvinner, så det är bara att glömma.

Däremot kan man träna en jakthund att lyda som vilken annan hund som helst givetvis, MEN jaktlusten och instinkten att jaga.. Den finns alltid kvar och är den dessutom belönad (av sig själv) massor med gånger genom åren med att ha lyckats smita och jaga på egen hand så är det i princip helt hopplöst att få den att tycka att det är roligare/viktigare att lyda matte än att avstå från jakten.

Hägna in gården är nog min lösning. Bättre det än att hunden går och blir påkörd..

Gör ni något annat med hunden än tränar lydnad? Borde inte hunden gilla om ni tex spårade med den så att den får lite utlopp för sin jaktlust?

Min rekommendation är att du söker upp en jakthundsinstruktör för det första som har erfarenhet av jakthundar. Man kan få jaktlusten under kontroll, även om den alltid finns där, men det kräver hårt arbete och att få till det på en 6årig hund blir en rejäl utmaning. Räkna inte med att det går att låta hunden "lulla runt" på gården på egen hand och att den håller sig där.
Hunden kommer också att behöva aktiveras så den är trött/nöjd i kropp och knopp om den inte redan gör det. En aktiverad hund är en nöjd hund, en nöjd hund är mindre benägen att hitta på egna idéer.

Berikning ja, men ersätter/släcker/kompenserar inte den jaktdrift som hunden bär på. Min golden slutar inte vilja apportera saker bara för att hon får möjlighet att gå viltspår, t.ex.

Exakt!

Viltspår är en bra aktivitet för alla hundar så att de får jobba med huvudet, men inte ersätter det jakten eller dämpar jaktlusten/instinkten.

Det beror väl lite på hur man ser det.. Jag får intrycket av att hunden i fråga är understimulerad, vilket i sin tur brukar leda till större lust av olika saker.. Tex en BC som inte får jobba börjar gärna valla hästar, människor osv.. Så om hunden i fråga får ordentligt med stimulering tror jag ju att jaktsuget minskar något, åtminstone så att det underlättar. I övrigt håller jag helt med om att om hunden inte ska jagas med så verkar det underligt att välja en blandras med jakthund i sig, och att man aldrig kan träna bort jaktinstinkten helt. Men klart man kan göra det något bättre med stimulering.

Jag har en blandras mellan Engelsk springerspaniell och Wachtel.
Vi köpte honom när han var ett.

Inte en bra sällskapsblandning, hade ni tänkt jaga då - men det blev aldrig av. Eller varför valde ni just den korsningen?

Mitt problem med honom är att HUR mycket jag än tränat lydnad med honom så sticker han såfort han känner någon intressant doft eller bara tröttnar.
Och jag har verkligen fått nog!

Det är inte bara att han ska förstå och kunna många moment, han kan vara jätteduktig - men blir retningen för stor så drar han om han inte får utlopp.

Är det så att han bara "tröttnar" bör du se över träningen, då behöver du hjälp med upplägg, motivation, och krav. Är det jakten som drar är det svårare - du måste ta honom innan han kommer iväg.

Vi bor på en stor gård, men desvärre så finns det än väg nära huset där många bilar kör. Och han älskar verkligen att springa på denna väg såfort han råkar komma lös.

Staket?

Förut så försökte vi ha honom lös, men då det inte funkade så har vi valt att alltid har koppel. Då jag har hästar så är jag ute mycket i stallet och så vidare, då vore det så himla bra att kunna ha honom lös men ICKE!
Inne är han världens snällaste. Han är verkligen hur kelig som helst och skulle aldrig göra något dumt.

Det är en jakthund, en korsning mellan två jaktraser. Det går inte att bara ignorera det behovet, eller träna bort det. Han behöver få utlopp - sedan kan han fokusera på annat.

Han är ju faktiskt 6 år gammal. Så min fråga till er är.. Vad ska jag göra? Jag har redan provat brukshundsklubben och allt de sa var "Du måste få bort hans jaktbeteende" När jag frågade hur så sa de bara att de inte visste.

Ring en annan BK, eller privattränare. Har han vant sig vid att sticka iväg och jaga själv så är det nästa omöjligt att få bort helt, särskilt om han aldrig får jaga annars.

Som någon annan skrev, gör ni något mer än går hemma på gården med honom?

Berikning ja, men ersätter/släcker/kompenserar inte den jaktdrift som hunden bär på. Min golden slutar inte vilja apportera saker bara för att hon får möjlighet att gå viltspår, t.ex.

Berikning handlar ju om att dra tillbaka en timer. Självklart så påverkas hundens jakt-timer av att blodspåra. Självklart så skulle din hund bete sig värre om hon inte fick apportera. Men i och med att hon får det så berikas den delen av hennes jakt-tänk, då hittar inte hunden på egna jaktuppgifter.

Mao en jakt-berikad hund har mindre benägenhet att hitta på egna jakt-uppgifter.

Senast ändrad:

Wachtel tillsammans med den lilla münstern är en av de mest mångfaceterande jakthundar man kan finna.
Den är idag i tyskland(rasernas hemland) nära nog ett permanent yrkesredskap för proffesionelt skogsfolk en roll man övertagit från vorstehundarna pga av att dessa hundar är större och även hårdare i psyket.
Att ha en sådan hund antingen renrasig eller i blandning utan att jaga är att be om bekymmer.

Samtidigt, känslan av att jaga med en så kontaktsökande ras är 5* .

Samförståndet mellan husse o jycke efter att ha genomfört en svår och lång eftersökning och lyckats är toppen.
Sedan hemma, framför brasan så gör hon alltid detsamma. Hon kräver att få ligga i mitt knä och vi somnar framför brasan, hunden med nosen under mitt högra öra. Det gör hon bara när vi jagat. annars vill hon ligga på soffan.

Tack för alla svar.
Ska jag vara riktigt ärlig så tänkte vi inte så mycket på rasen när vi köpte honom. Det var vår första hund och vi tyckte att han var så himla gå och kelig och otroligt snäll så vi köpte honom.. Jag är mycket medveten om att det var dumt av oss att köpa en jakthund.
Men vi skulle aldrig i världen kunna sälja honom. Vi älskar honom för mycket och han oss.

På frågan vad vi gör med honom: Vi jagar inte med honom, ingen i familjen är intresserad av det. Vi är dock ute och springer med honom mycket då vi är en väldigt sportig familj! Så han är iväg några km varranan dag.
Ang Staket så har vi länge velat göra det, men inte kunnat pgav ombyggdnader och osäkerheter ang hur vi vill ha det.
Och eftersom det inte skulle räcka med ett normalt staket så skapar även det problem.

Jag tror helt enkelt att vi får finna oss i detta och fortsätta med koppel men även fortsätta träna. Men som ni säger, så är det ju dumt att han har fått komma iväg och jaga harar osv själv. Det var absolut inget vi ville.
Tack för alla svar!

Berikning handlar ju om att dra tillbaka en timer. Självklart så påverkas hundens jakt-timer av att blodspåra. Självklart så skulle din hund bete sig värre om hon inte fick apportera. Men i och med att hon får det så berikas den delen av hennes jakt-tänk, då hittar inte hunden på egna jaktuppgifter.

Mao en jakt-berikad hund har mindre benägenhet att hitta på egna jakt-uppgifter.

Jag hänger inte med de begrepp du slänger dig med (timer?).

Är det inte precis det jag skriver, att får hunden inte utlopp för jakten så beter sig hunden värre? Viltspår berikar inte alls hennes apporteringslust, det är två vitt skilda egenskaper.

Du skriver "självklart" i två meningar som i mitt tycke motsäger varandra... Men visst, bakar man ihop spårande och apporterande till "jakt" så kan man väl säga att ett utlopp för den ena ger en jaktberiktning, men det minskar inte ner det andra.

Senast ändrad:

Men hur aktiveras hunden utöver lite joggingpromenader då och då? (Några kilometer är en fis i rymden för en jakthund.) Ni vill inte jaga med hunden men en trött hund ÄR en nöjd hund oavsett vad ni gör och minskar risken för rymningar m.m.

Enligt min åsikt så har du fel i ditt resonemang efter som jakt och spårning är 2 helt olika saker som inte någonsin är i närheten av att "ta ut varandra".

Visst viltspår är en bra aktivitet, men jaktlusten/jaktinstinkten att (som i detta fall) driva hare/rå dämpas inte ett dugg. Tack och lov, säger jag som har jakthundar som också går eftersök och tränar viltspår!

Hur skulle det se ut om jaktlusten och jaktinstinkten dämpas bara för att man går fejkspår/långa riktiga eftersök? :confused:

Men du måste stimulera hunden mer!

Springa är ingen stimulans för en vuxen, krävande hund, det är motion. Ni måste jobba med hunden, skapa en sysselsättning. Helst såklart jakt, men nu jagar ingen och hunden har antagligen alldeles för många olater för att nånsin kunna jaga. Hitta en vettig tränare och lär er olika aktiviteter så att hunden kan få bli lite trött någon gång.

Om jag skulle ge dig råd för aktivering av hunden utifrån vad du skrivit här så skulle det generellt talat se ut se ut så här:

1) Mycket kontaktträning
2) Viltspårträning några gånger/vecka
3) Längre cykelturer/löparturer/simturer (helst varje dag)
4) Apporteringsträning några gånger/vecka
5) Skvallerträning (varje dag)
6) Trickträning (varje dag)
7) Börja träna agillity/rallylydnad några gånger/vecka

Inget av detta kommer att ta bort jaktinstinkten, men hunden får en mer allsidig aktivering som förmodligen i slutänden kommer att ge er en mer lyhörd och mer harmonisk hund.

Låter kanske som en hel massa arbete, men tricket är att man inte håller på timme ut och timme in med alla aktiviteter, utan korta stunder då och då när det passar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 062
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 724
Senast: LindgrenV
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Det finns en tant/kärring 4 portar från mig som av sin son fått en hund. Anledningen är att: Hennes Westie (stavning ? ) dog, och sonen...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka