Göra egna fleecelindor?

Maris_

Trådstartare
Har funderat på att göra egna fleecelindor till min häst! Är det så enkelt att man tex kan ta en fleecefilt och klippa till lindor av?

Hur långa för de vara? (Jag har en shettis) Är det något man ska tänka på? Kan man göra något fel så att det skadar hästen, eller är det bara att tuta och köra?

/ Maris

Sv: Göra egna fleecelindor?

De man köper i butik är 4m. Men det är väl för långt till en shettis.
Kanske räcker det med 2m/bandage?
Prova dig fram.

Du kan nog inte göra några fel, det största felet är väl att man skulle linda tokigt så att hästen skadar sig.
Har du tänkt att använda kardborre fäste till lindorna? Det finns ett hav av karborre i butikerna, jag vet inte vilken som en bäst men skulle personligen ta en med BRA fäste. Känn å kläm, å dra... :)

Lycka till

Visst går det att göra egna om man hittar nåt snyggt fleecetyg, men tänk på att zickzacka runt dom, för annars är risken stor att de blir uttöjda i kanterna, och då håller dom mkt sämre.

Skulle tro att det stora problemet är att hitta tyg som blir billigare än att köpa lindor - å andra sidan kanske 1,5 m (normal tygbredd) räcker som längd till shettislindor och då blir det genast billigare (mot att köpa 4 m tyg och sedan sälja tre omgångar extra lindor...) Om lindorna görs lite smalare än standard bredd kan jag tänka mig att det blir smidigare att linda de "små" benen - men det är bara min gissning - har aldrig haft shettis (eller ponny).

Jag hittade fleecefilt på Rusta, som kostade 29 kronor! Funderar på att köpa en sån, tror den var 130x170 cm stor, det kan ju blir rätt många shettislindor av den. Sen vet jag inte riktigt vad kardborreband kostar, men jag ska kolla upp det!

/ Maris

Hejsan!
Jag har sytt egna fleece lindor till mitt halvblods sto! Orange rutiga blev de! ;)
Hehehe enligt mig så blev de kanon snygga, :)
Men jag har ju lite sjuk smak också, :D
Ska försöka att lägga in kort på dem här sen! Om jag kommer på hur man gör, hehehe

Så! Nu har jag inhandlat filt och kardborreband på Jysk för 44 kronor! Så kvällen kommer att tillbringas framför symaskinen! Blir nog även ett underlägg till selen av detta!

Nu är bara frågan om jag ska satsa på 130 eller 170 cm långa lindor? Jag ska mest ha dem för syns skull så att säga, så det kanske räcker med 130? Det är en shettis som jag har som sagt, så det är inga stora ben inte. :)

/ Maris

Det är ju snyggast om det inte är så tjockt, särskilt eftersom shettisarna har så kraftiga ben - så 130 är nog bäst, om inte det också är för långt. :crazy: *minns mina egna försök att linda en shettis*

Det är kul att göra egna benlindor!

jag köpte en rosa fleecefilt på IKEA och karborreband. Sen är det bara att klippa och sy fast kardborren, jätteenkelt!!

(fast jag fick "skarva" dom, alltså sy ihop 2 längder på mitten)
Dom blev faktisk fina, men jag använder dom med padd för säkerhetsskull.

fick du sicksacka runt kanetrna? har köpt ett jättefint fleecetyg på rea med körsbär och blommor som är rosa

Så har jag också tänkt göra!
Köpa några fleece filtar och så skarva dom till lagom långa lindor, Har man en tunn pad under kan jag inte tänka mig att de får skav av själva skarven..
Vill minnas att IKEA har fleece filtar för typ 39:- borde ju räcka till ett set lindor iaf...
Rusta och sånna affärer har ju också billigt, även kardborre... Hmm kanske finn spå torget också... *min hjärna tänker förbrilt*

Jag använder jämt lindor när jag rider på banan, oftast svarta, tyvärr så måste jag tvätta dom efter varje gång ungefär, hästen skummar i munnen och det skvätter på lindorna, hans bajar på dom och det stänker ibland lera eller så dammar det på dom.
Jätte kul att köpa 15 set med lindor för det blir urtvättade hyfsat fort så jag vill komma så billigt undan så möjligt...*snål*

:D
Ja jag blev rätt nöjd, de duger åt mig, hehehe...
Ska sy många flera, det är ju riktigt roligt! ;)

hehe, snygga! Hoppas att mamma köper en ny symaskin snart (jag tog sönder den gamla :angel: )

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 129
Senast: Capybara
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 190
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka