Sv: Göra eget pappersströ?!
Jag har gjort papperströ med ett gammalt hackelseverk vilket funkade utmärkt och gick snabbt. På en timme hade jag kört upp strö så det räckte i 1 vecka för två hästar i box. Hackade både tidningar och wellpapp.
Ett gammalt hackelseverk som inte används finns nog på de flesta gamla bondgårdar, så vill man ha ett kan man nog få ett gratis eftersom typ ingen hackar halm längre.
När det gäller papper så går det åt en hel del men eftersom papper suger bättre än spån så är det drygt. Annonserade i byn där jag bodde att jag ville ha papper och fick fasta leverantörer som gladeligen samlade papper till mig. Sedan åkte jag och hämtade eller så kom folk upp och lämnade hos mig. Hämtade även well papp och tidningar som inte blivit sålda i en närliggande affär. Upplevde det inte som ett problem att få tag på tillräckligt med papper till mina två hästar, snarare fick jag för mycket....
Skulle jag skaffa hästar idag igen skulle jag absolut använda papperströ igen även om inte hästarna hade luftvägsproblem (vilket en av mina förra hade), stallmiljön blev jättebra och även jag mådde bättre eftersom jag slapp dammigt spån och halm. Dessutom så var det ju nästan gratis, betydligt billigare än att köpa spån i bal i allafall. Dessutom var det väldigt lättmockat när man väl lärt sig rätt teknik, använde en vanlig spångrep i plast vilket funkade kanon.