Göra egen "pälsglans"

A

Annika_38

Då jag gör eget insektsmedel som fungerar
väldigt bra (dessutom billigt och utan kemiska tillsatser) så har jag börjat fundera på att göra egen pälsglans.
Är ej ute efter att få en blank häst utan snarare göra det lättare att reda ut man och svans, samt vara smutsavisande.
Är det någon av er som gör något eget?
Att använda balsam/sköljmedel kan kan kanske fungera, men jag vill helst använda naturliga produkter, alltså inga tillsatser av kemikalier.

Sv: Göra egen "pälsglans"

Jag har precis provat med att blanda ut en klick balsam med mycket vatten och spraya i svansen, hittills har det fungerat över förväntan.

Vet tyvärr inte om det finns några naturliga produkter som är bra, men nog borde man väl kunna köpa något slags miljömärkt balsam?

/M

Får jag fråga hur du gör ditt eget insektsmedel? OM du vill berätta vill säga. :)

Va smart:idea:.
Att jag inte har tänkt på det själv.
Använder mycket och ofta ÄCV under sommaren då min häst har eksem, ´nu när jag tänkt lite så blir ju faktiskt päls, man och svans väldigt "mjuka" OCH blankt blir det också!
Tack!!!!

Får jag fråga hur du gör ditt eget insektsmedel? OM du vill berätta vill säga. :)

Har skrivit "receptet" i andra trådar, men här kommer det igen.

* Ca 3 msk Timjan (torkad) koka upp och låt stå och dra några
timmar, sila
* 3-4 dl Äppelcidervinäger, blanda i 2-3 msk pressad vitlök,
låt det dra några timmar, sila
* Ca 2 dl Grönsåpa
*Citronellaolja (Finns att beställa i hälsokostaffärer)

* Använd gärna kaffefilter när ni silar, så slipper ni stopp i sprayflaskan sen.

Till ovanstående mängd brukar jag späda med vatten så den totala mängden blir ca 3-4 liter.
Citronellaoljan var jag väldigt försiktig med i början för att inte få en "reaktion", efter lite "forskande" och mailande så har jag tagit ca 15-20 droppar till 1,5 liters flaskor.
Det luktar ganska mycket, men det fungarar väldigt bra.
Lycka till, och handla gärna ekologiska produkter ;)

Blev intresserad av ditt insektsmedel, men hur mkt vatten kokar du upp timjan i?

hur mycket vatten kokar man timjanen i? :)

Har skrivit "receptet" i andra trådar, men här kommer det igen.

* Ca 3 msk Timjan (torkad) koka upp och låt stå och dra några
timmar, sila
* 3-4 dl Äppelcidervinäger, blanda i 2-3 msk pressad vitlök,
låt det dra några timmar, sila
* Ca 2 dl Grönsåpa
*Citronellaolja (Finns att beställa i hälsokostaffärer)

* Använd gärna kaffefilter när ni silar, så slipper ni stopp i sprayflaskan sen.

Till ovanstående mängd brukar jag späda med vatten så den totala mängden blir ca 3-4 liter.
Citronellaoljan var jag väldigt försiktig med i början för att inte få en "reaktion", efter lite "forskande" och mailande så har jag tagit ca 15-20 droppar till 1,5 liters flaskor.
Det luktar ganska mycket, men det fungarar väldigt bra.
Lycka till, och handla gärna ekologiska produkter ;)

Jag gör också eget, ungefär som ditt fast jag har i några droppar tee tree oil :)

Jag har precis provat med att blanda ut en klick balsam med mycket vatten och spraya i svansen, hittills har det fungerat över förväntan.

Vet tyvärr inte om det finns några naturliga produkter som är bra, men nog borde man väl kunna köpa något slags miljömärkt balsam?

/M

hur mycket vatten? låter som en bra grejjå prova för en "pälsglans-missbrukare" som jag :rofl:

Hur mkt vatten kokar du timjanen med?

tacksam för svar

Fatima

Då jag gör eget insektsmedel som fungerar
väldigt bra (dessutom billigt och utan kemiska tillsatser) så har jag börjat fundera på att göra egen pälsglans.
Är ej ute efter att få en blank häst utan snarare göra det lättare att reda ut man och svans, samt vara smutsavisande.
Är det någon av er som gör något eget?
Att använda balsam/sköljmedel kan kan kanske fungera, men jag vill helst använda naturliga produkter, alltså inga tillsatser av kemikalier.

Matolja. Har brukat det genom att bara ta lite i handen och stryka över man och svans och sedan borsta. Kanske kan man ha i sprayflaska med lite vatten och skaka om innan man brukar.

Hälsning Maja

Jag satt här och funderade lite över ditt hemagjorda insektsmedel. :crazy:
Smörjer du det över lite känsligare delar på hästen där den blivit biten så att det blivit sår?
Exempelvis under magen, vid skapet, under käken, där sadelgjorde sitter? Eller svider det på hästen?

Jag smörjer ej, utan häller upp på sprayflaska.
Har som jag nog skrev tidigare varit väldigt försiktig, men har ej fått någon som helst reaktion.
Har även eksemtäcke på.
Sen är det ju så att har det nu blivit sår så får man ju sköta om dem noga, och jag har EJ mitt insektsmedel på ev. sår.
Sen är ju huvudet ett kapitel för sig, min häst tycker inte om när man sprayar för nära, då tar jag på en svamp och stryker ut, sprutar även på utsidan av luvan innan jag sätter på den.

Hur ofta behöver du spraya på inseksmedlet??? =)

Jag gör nåt liknande, men lägger till lavendel. För det gillar inte stickande flygfän som getingar. Köps på samma ställe som citronellan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 389
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka