Göra äldre häst trafiksäker....

Domino_s

Trådstartare
Har en 7-åring som blev väldigt skrämd som 2-åring av en lastbil som slängde sej på tuten.

Jag har miljötränat ett antal hästar, men just min lilla tjej når jag inte fram till. Man vet aldrig när hon kan bli rädd.

Hon har blivit MKT bättre, vanliga bilar och lite större bilar går kanon nu. Men om dom kommer med en kärra som låter, traktor eller lastbil, även mopeder och cyklar blir hon halvt hysterisk. Även med en trygg äldre ledarhäst blir hon rädd.

I början försökte hon vända och springa hem, men det har jag varit ihärdig och tränat bort.

Dock har hon börjat med en ny grej sedan det där med hemspringandet slutade. Hon hoppar helt sonika ut framför det hon tycker är farligt. eller svänger runt, och har vid ett flertal tillfällen gått omkull på asfalten p g a detta.

Jag känner nu att situationen börjar bli farlig. Dom råd jag fått är att träna, träna, träna....Men det känns inte som att vi kommer någonstans. Har även testat att ge godis när farligheter närmar sej utan minsta lilla resultat. Hon blir helt låst.

Nån som har nåt bra träningssätt så att jag kan få bort iaf hennes tendens att hoppa ut framför fordonen. :crazy:

Mvh Domino_s

Sv: Göra äldre häst trafiksäker....

När jag tränar trafiksäkerhet ber jag någon komma med det farliga.
Någon som vet och är beredd på att det kan hända.

Och sen antingen köra fram och tillbaka förbi eller kanske stanna forodonet så fort hon blir rädd så hon får se att det inte är nå farligt och att sen fortsätta när hon blivit kontaktbar och lugnat ner sig.

Håller med ovan inlägg.
Be någon komma med det farliga och börja träna vid stallet eller en liten bit ifrån, där hon är trygg.
Hur är hon att leda förbi "läskiga" saker?
Om hon är relativt lugn (alltså utan risk att du blir påhoppad/ trängd/
översprungen av henne) så kan du pröva att ta det från marken.
Placera dig då emellan hästen och det "farliga" och bara gå som om du är på väg till hagen eller något. Avslappnad och målmedveten.

Du har inte möjlighet att ha en hage vid vägen?
Gärna en hårt trafikerad väg?
Då brukar problemet lösa sig själv efter ett tag.
Mycket effektivt.

Lycka till!

/J.

vi tränar alltid trafiksäkerheten hemma på gården tills hästen inte längre blir rädd. först att fordonet är avstängt och leder runt och förbi, sedan påslaget, leder runt och förbi. därefter brukar vi gå på vägen in till gården och låta hästen möta fordonet (som då kör sakta) och sedan låta fordonet köra sakta bakom osv. om hästen skulle slita sig så är dom ju redan "hemma" och utsätter inte andra trafikanter för fara.

har vant hästarna så med både bilar, motorcycklar, traktorer och lastbilar. hiterdax har det funkat rellativt snabbt även med riktigt rädda hästar.

att vissa hästar slänger sig/springer mot det som skrämmer den är inte så väldigt ovanligt- tyvärr.

lycka till med träningen ;)

Svar till alla:

Hon gör likadant när jag leder som när jag rider, sen är hon urstark så risken att tappa henne eller bli översprungen är ganska stor. Jag har hittills försökt träna mest från backen, då jag inte vill gå omkull på asfalten när jag sitter på....:crazy:

Ska testa det ni tipsar om, gårdsägaren har ju det mesta i fordonsväg som kan verka skrämmande.

Hon har nästan hela sommaren gått utmed en hårt trafikerad väg, tyvärr verkar det inte ha hjälpt. Har fått för mej att det är när vi lämnar gården där hon känner sej trygg som hon flippar ur.

Har fått tipset att använda träns och kedja när jag leder, men vill inte det då jag inte vill att hon ska känna sej instängd/trängd eller känna mer obehag iom att hon redan är så rädd....:crazy:

Har tränat i repgrimma och lång lina nu.

//Domino_s

Hur är den om du står en bit ifrån det farliga? Kanske 10 meter från vägen när det kommer en lastbil lr liknande?

Har du testat att rida i hagen som ligger vid vägen? Då är du ju på ett för henne tryggt ställe så det kanske kan fungera till en början?

Sen den viktigaste frågan: Hur reagerar DU när du får syn på en lastbil/släp osv?

det känns som om du känner dig osäker (eftersom du vet vad hon gör och har gjort) känner hon inte sin osäkerhet genom dig fortfarande och det blir en ond cirkel?

jag skulle ändå använt kedja även om det är mot dina principer,med tanke på att hon springer över dig.och kan komma lös...

håller med Vita_N_6520 ang försök rida i den hagen där det är nära till trafik.

lycka till.

Där du har hästarna kör dom ju med alla sorters maskiner o lastbilar. Ställ hästen i hagen intill vägen, så den får se när alla kör förbi. Där dom nu har byggt det nya huset/djurbutiken eller vad det nu ska föreställa, stog innan ett gammalt uthus i ung samma storlek som det nya. Mina hästar gick i hagen bakom när det revs, ingen reagerade trots en jätte grävskopa på stallplan. Jag tackar det stallet för att alla mina hästar är så trafiksäkra, de har stått o hängt intill vägen, eller allén om man hellre vill kalla det för det. Mina reagerar inte på nått efter dom stog där.

Vita_N_6520 - Tyvärr är inte den hagen ett dugg ridvänlig....:crazy:
Står vi en bit från det farliga brukar hon inte reagera alls. Satt och funderade på detta igår och kom fram till att när hon blir rädd är när hon känner sej trängd, t ex smal väg eller att det är dike vid sidan av vägen så att det för henne känns "smalt".

Eftersom jag bara haft lugna trafiksäkra hästar innan så är jag nog rätt lugn, känner jag att jag inte orkar hålla lugnet eller uppmärksamheten en dag låter jag t ex min sambo ta henne istället. Han är som en filbunke och hon blir ändå rädd....:crazy:

arabia - Tyvärr verkar det inte hjälpa alls, hon står precis som du säger med huvet över staketet och hänger och reagerar inte alls när stora bilar kommer. Men kanske för att hon vet att det finns plats att fly.... I mitt förra stall gick dom vid en grusväg som var hårt trafikerad av lastbilar och jag trodde då att saken var biff, men inte då....:confused: Jag har ju iaf världens bästa chans att träna iom all trafik som faktiskt går på den där lilla skruttvägen, dock har vi en del idioter som tror att dom kan köra rally genom allén....:eek:

Tack för alla svar!

//Domino_s

Liknande trådar

Hästhantering Min gubbe är inte helt trafiksäker har jag upptäckt. Ensamma fordon som bilar och motorcyklar går bra, men ekipage som bil +...
Svar
9
· Visningar
1 091
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·
Y
Träning hur gjorde ni när ni lärde era hästar att ridas i trafik? jag har en 6 åring som är under inridning, vi rider ut och det går bra men...
Svar
17
· Visningar
2 773
Senast: Miloni
·
Ridning Jag har ett dilemma som jag hoppas någon kan komma med synpunkter på varför min häst börjat göra som hon gör. Har en häst som är 7...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: Fedelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama