Gör ren hjälmen?

mysboll

Trådstartare
Jag har varit och ridit i ett annat stall än mitt vanliga och nu vill jag göra ren hjälmen för att inte dra med mig några smittor till "mitt" stall. Tänkte lägga den i frysen men hur länge måste den ligga där för att det ska få effekt? Finns det nått annat sätt?

Sv: Gör ren hjälmen?

Jag brukar tvätta min hjälm i såp-vatten lite titt som tätt, dock för att få bort svett och sånt, det sterilicerar (fel ordval kanske?) ju inte direkt så det kanske inte är tillräkligt för din del.
Ättiks sprit borde ju sterilicera lite bättre, i frysen kan säkert vissa bakterier överleva ändå, men något dygn eller två borde väl räcka.

Inga konkreta svar men något att fundera på kanske

har du en sammetshjälm kan du hålla den ovanför en stor gryta med kokande vatten, då ruggar sammetsen upp sig och lite bakterier borde dö... insidan vet jag inte hur du skall göra med, kanske spreya med sån där "begone" spray som finns på hööks?

Jag tror att det räcker om du lägger den i frysen ett dygn. Finns det några smittor i stallet som du vet om, eller är det bara för säkerhetsskull?

malu

:devil: på apoteket finns ytdesifinktion, de har man för att ta bort bakterier.
Funkar att tvätta insidan av hjälmen så den blir fräsch.
Suveränt i svettiga skor o stövlar. :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 145
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 582
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 937
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025