Gör "ont" när jag hoppar av hästen efter ett ridpass

dumle_gumman

Trådstartare
Hej!

Är gravid i vecka 14. Första barnet. Rida går hur bra som helst. Men idag var tredje ridpasset i rad då det gör ont när jag hoppar AV hästen. Det hugger till vid sittbenen typ. Och kan sträcka sig framåt också mot blygdbenet typ. Även svanskotan kändes det lite i. Jag vankar fram 50-100m och sen släpper det. (Ena gången kvarstod det lite känningar till dagen efter) Någon mer som känt liknande? Vet inte vad jag ska tänka om det här... vore ju skit att behöva sluta med ridningen redan när själva ridningen känns så bra Har känt av lite ischias-besvär dagarna innan jag började märka av detta.

Har sedan tidigare ett kiropraktorbesök inplanerat denna veckan (bm säger att det är ok att gå dit). Hoppas dessa besvär släpper då! Har inte pratat med bm om själva besvären.

Mvh dumlegumman

Hej!

Är gravid i vecka 14. Första barnet. Rida går hur bra som helst. Men idag var tredje ridpasset i rad då det gör ont när jag hoppar AV hästen. Det hugger till vid sittbenen typ. Och kan sträcka sig framåt också mot blygdbenet typ. Även svanskotan kändes det lite i. Jag vankar fram 50-100m och sen släpper det. (Ena gången kvarstod det lite känningar till dagen efter) Någon mer som känt liknande? Vet inte vad jag ska tänka om det här... vore ju skit att behöva sluta med ridningen redan när själva ridningen känns så bra Har känt av lite ischias-besvär dagarna innan jag började märka av detta.

Har sedan tidigare ett kiropraktorbesök inplanerat denna veckan (bm säger att det är ok att gå dit). Hoppas dessa besvär släpper då! Har inte pratat med bm om själva besvären.

Mvh dumlegumman
Precis så känns det för mig senare i graviditet oxå. Mot slutet är det som att benen inte vill gå ihop igen.
Om du inte vill sluta rida nu så kan jag trösta dig med att det kan gå lite upp och ner med sånna smärtor. Inte alltid det blir värre och värre. Det kan bli lite bättre om ett tag :)
Varje dag är ny med nya förutsättningar!

Precis så känns det för mig senare i graviditet oxå. Mot slutet är det som att benen inte vill gå ihop igen.
Om du inte vill sluta rida nu så kan jag trösta dig med att det kan gå lite upp och ner med sånna smärtor. Inte alltid det blir värre och värre. Det kan bli lite bättre om ett tag :)
Varje dag är ny med nya förutsättningar!

Ok Om det är foglossning är det inget farligt och skadligt för varken mig eller barnet va? Undrar om jag förvärrar det genom att fortsätta rida och därmed hoppa av hästen.. Om inte fortsätter jag. Såå ont gör det inte. Och känner inget alls när jag rider Vill gärna rida så länge det går, jag vågar och det i övrigt känns bra.

Ok Om det är foglossning är det inget farligt och skadligt för varken mig eller barnet va? Undrar om jag förvärrar det genom att fortsätta rida och därmed hoppa av hästen.. Om inte fortsätter jag. Såå ont gör det inte. Och känner inget alls när jag rider Vill gärna rida så länge det går, jag vågar och det i övrigt känns bra.
Jag tycker man känner tydligt när gränsen är nådd. Så nån bestående skada tror jag inte på. Jag får ont av att gå men ingen har någonsin rekommenderat att låta bli det...

Man ska vara försiktig med foglossning. Gör det ont ska man inte belasta mer än nödvändigt har jag fått höra från sjukgymnast och bm.

Är problemet bara när du hoppar av hade jag bara ordnat en mer skonsam avsittning och förmodligen även uppsittning då den rörelsen också kan vara lite "extrem". En pall t.ex.

/Amha som 1.5 år efter sista förlossningen fortfarande har foglossning varje mens :meh:

Det låter som foglossning. Jag kände dock endast av det i slutet av min andra graviditet. Precis som dig kände jag inget alls när jag red men det kunde göra rejält ont när jag skulle leda in hästen i stallet eller skritta av för hand. Främst i framfogen. Jag fortsatte dock rida hela graviditeten och fick inga problem efteråt. Kände av ytterst lite i fogarna efter jag ridit i v. 32 nu tredje graviditeten.

Jag tycker man känner tydligt när gränsen är nådd. Så nån bestående skada tror jag inte på. Jag får ont av att gå men ingen har någonsin rekommenderat att låta bli det...

Ok. Vore ju förjävligt att inte få gå @Ray :laugh: Nej men skämt å sido. Men det är ju faktiskt skillnad på vad man måste göra och vad man vill göra. Men dina svar gör mig lugnare, så tackar för dem. Frågar för att jag inte kan nåt om detta. Superglad för allas era svar! :bow:Jag funderar på avsittningsmöjligheter. Får öva mig på att pricka pallen när jag hoppar av, vilket jag testat nån gång förr men aldrig lyckats med :laugh: Övning ger väl färdighet I guess :banana:Men då är de säkert känningar av fogarna jag har... misstänkt det, men det är ju alldeles nytt för mig.

Ok. Vore ju förjävligt att inte få gå @Ray :laugh: Nej men skämt å sido. Men det är ju faktiskt skillnad på vad man måste göra och vad man vill göra. Men dina svar gör mig lugnare, så tackar för dem. Frågar för att jag inte kan nåt om detta. Superglad för allas era svar! :bow:Jag funderar på avsittningsmöjligheter. Får öva mig på att pricka pallen när jag hoppar av, vilket jag testat nån gång förr men aldrig lyckats med :laugh: Övning ger väl färdighet I guess :banana:Men då är de säkert känningar av fogarna jag har... misstänkt det, men det är ju alldeles nytt för mig.

Eftersom jag hasar runt med kryckor på grund av foglossning och knappt kan gå utan säger jag: var försiktig. Kryckor har jag haft sedan november typ, inte jättekul. Kan inte jobba, bära, ta mig upp ur min favoritfåtölj... jag sover på soffan eller barnets säng, vår är för mjuk och utan stöd/motstånd kommer jag inte upp.
Gör det ont ska man ta det lugnt.
Försök glida ner eller använd hjälpmedel.
Jag har ont efter första förlossningen när det är kallt ute och i trappor, hoppas innerligt bli återställd efter detta.

Eftersom jag hasar runt med kryckor på grund av foglossning och knappt kan gå utan säger jag: var försiktig. Kryckor har jag haft sedan november typ, inte jättekul. Kan inte jobba, bära, ta mig upp ur min favoritfåtölj... jag sover på soffan eller barnets säng, vår är för mjuk och utan stöd/motstånd kommer jag inte upp.
Gör det ont ska man ta det lugnt.
Försök glida ner eller använd hjälpmedel.
Jag har ont efter första förlossningen när det är kallt ute och i trappor, hoppas innerligt bli återställd efter detta.
Påminner mig om när jag låg i soffan på övervåningen och skulle glo på film. Inser vartefter tiden går att det gör ont att röra sig. Sen ska maken gå ner och lägga sig. Han frågade om jag tog mig därifrån själv. Det gjorde jag visst inte. Han fick hjälpa (typ lyfta) mig ur soffan och agera krycka på vägen ner till sängen. Fy fan vad ont jag hade. Vridmomentet man inte kunde komma ifrån när man skulle upp på fötter var inte jättekul. Fy satan vad ont jag hade.

Gör det någon skillnad om man stiger av på en pall? Tänker att man slipper dunsen till backen då?
Fast det kanske inte gör någon skillnad?

Det kändes på liknande sätt för mig, minns dock inte riktigt när det började, men det var på våren någon gång och min dotter är född i början på november, så ganska tidigt. Jag fortsatte rida (även tävla) fram till vecka 35-36 nånting utan att det blev värre på något vis, så det behöver ju inte betyda att du måste sluta rida tidigt.

För mig funkade det bäst att inte rida alltför långa pass (ej mer än en timme), och att undvika sned belastning/vridmoment på bäckenet. Skarpa svängar i lätt sits var med andra ord inte grejen, men det gick utmärkt att rida en runda i skogen i varierat tempo, eller att rida ett någorlunda ambitiöst dressyrpass på bana.

Hade jag lyssnat HELT på alla som sade "lyssna på kroppen" och "det skall inte göra ont", så hade jag slutat rida betydligt tidigare än jag gjorde, men jag valde att lyssna på mig själv och min tro på att jag kunde skilja på "farlig" smärta och sådan smärta som man kan bita ihop och tänka bort, och jag tycker nog såhär med lite perspektiv att jag gjorde rätt. Det är nu 17 år sedan jag var gravid, och jag har aldrig haft besvär från bäcken eller fogar vare sig direkt efter förlossningen eller senare. Och jag mådde på det hela taget väldigt bra av att rida även som gravid! (och min dotter kan skryta med att hon har tävlat i "sin" ridgren sedan innan hon var född :D)

Jag fick problem runt v 16, för mig gick det bra att rida men skötseln runt hästarna gav ordentligt ont. Med eget stall ute på landet och utan möjlighet att få hjälp fanns det inte så mkt annat att välja på än att lämna bort hästarna en tid. Det var nog klokt för mina fogar blev stadigt sämre, från 5-6 månaden kunde jag max gå 500 m i sträck innan det skar som knivar.

Så jag skulle nog säga att det beror lite på hur ont det gör. Är det hanterbart och släpper tämligen omgående så hade jag nog fortsatt.

Det låter som de andra säger som foglossning. Jag hade försökt undvika det som orsakar smärta. Kan du hoppa på/av på någon pall eller likande?

Min foglossning började v 8. Trodde att jag hade slitit lite för hårt på jobbet en helg. Nu v 27 har jag problem med att gå en promenad på 10 min. Varenda steg i en trappa är förenat med smärta.. Har inte sovit en hel natt sen v 10. Alla säger att det går upp och ner med smärtan från foglossningen. Inte för mig... Så var försiktig och kontakta sjukgymnast redan nu för att få hjälp.

Jag tyckte att det blev bättre av att vid avsittningen vänta ett tag med nedhoppet, dvs hänga några sekunder med båda benen på samma sida innan nedhoppet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej, jag är gravid i v 24:) Jag har en d-ponny valack som är pigg vid ridning men alltid snäll! Vad dom sa på mvc till mig när jag...
2
Svar
30
· Visningar
7 157
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA