Gör om gör rätt

Lilja11

Trådstartare
Vad kan man göra för att undvika att en hund blir vaktig i sitt nya område och hem? Vi har precis flyttat till ett nytt bostadsområde. I vårt förra har vi fått jobba hårt för att få bukt med hundmöten. Han är i grunden osäker och kan fungera normalt med andra hundar så vaktig kanske inte egentligen är rätt ord men problemet har alltid varit större i hemområdet därför har jag tolkat det som någon sorts vaktighet också. I takt med att han blivit bättre kring hemmet har han bettet sig i princip normalt då vi gjort utflykter till andra delar av stan. I vårt nya område är han än så länge lika lugn som han varit under våra utflykter (vi har bara bott här i tre dagar). Vi undviker att han kissar på "sin" gård.

Han har även en historia av att skälla mycket inomhus vilket också förbättrats enormt under det senaste året. Just nu bara ignorerar vi lite buffar, och något skall eftersom alla ljud är nya etc ch håller honom borta från hallen..

Han har ett DAP halsband på just nu för att hjälpa honom hantera flytten. Är lite nojig att hans lugn och ro bara beror på detta. Kan man ha sin hund på DAP konstant om det verkligen gynnar hunden?
Mest en teoretisk fråga eftersom det inte direkt skulle gynna mattes ekonomi.

Han är vår första hund och en osäker omplacering och vi gjorde många misstag från början. Nu hoppas vi lite kunna starta på ny kula.

Sv: Gör om gör rätt

Vad är egentligen ditt problem?

Att hunden vågar leva ut sin osäkerhet på hemmaplan har inget med vakt att göra. Möjligen vakt av sig själv.

Är det hundmöten som är problemet måste du ju jobba utifrån det, det har inte heller nåt med vakt att göra.

Visst kan man ha d.a.p hela hundens liv om det hjälper, men precis som du skriver, det är inte gratis.

Är problemet att han är osäker eller är det något annat du ser som problemet?

Om det är så att du vill att han ska bli mer självsäker och komma till rätta med det jobbiga på det sättet, då får ni helt enkelt jobba på hans självförtroende. Om ni inte spårar med honom så kan ni testa det, då får de jobba lite själva fast med ägaren och få en superjättefin belöning i slutet. Det är något som stärker självförtroendet hos många hundar.

Hur gammal är han, och vilken ras? Och hur aktiveras han?

Har inte tänkt på att det kan handla om att han är mer trygg och kan leva ut mer på hemmaplan. I så fall kommer väl hundmötandet försämras med tiden. Jag tänkte att det kankse var känsligare i det egna reviret så att säga. Hundmöten jobbar vi med hela tiden. Han skvallrar och klarar det mesta numer. Eftersom jag tänkte att det kunde handla om något sorts vaktande tänkte jag att det kanske fanns något sätt att motverka detta började om på nya stället.

Han är osäker, helt klart. Går man en längre promenad med den andra hunden lugnar han sig. Vi har gått och tagit privattränare till hjälp och de säger samma sak.

Hans osäkerheter gäller främst hundar och män. Vi har jobbat mycket med balansövning etc och det tycker han är kul och det ger säkert bättre självförtroende, men han har aldrig tvekat på att göra något man ber honom om på det viset. Spårar har vi gjort tyvärr mindre för tillfället. Gått kurs i rallylydnad nyligt och jobbat lite med det som aktivering.

Det här kanske förtydligar. Min hund känns lugnare här. För att introducera honom på ett positivt sätt till området tar vi lufsiga lugna promenader, han får lukta mycket, vi sätter oss och bara tar det lugnt och han lägger sig ner och chillar utan problem. Vi klarar hundmöten bra. Han är cirka två snäpp lugnare här än i vårt förra område. Främst märks det vid hundmöten. För ca ett år sedan hade vi det rätt jobbigt med allt.

Jag undrade jag nog mest om ni hade förslag på vad man kunde göra för att behålla honom i detta lugnare tillstånd.

Det mesta utgår ifrån dig :)

Förvänta dig att han fortsätter vara lugn, då är du lugn och då kan ni behålla detta stadiet o t om kan det blir bättre .

Så gör jag med hästarna om dom har olater för sig...förutsätter att dom ska föra sig ordentligt...krånglar dom ignorerar jag ..fortsätter med det jag tänkt ska vara och så blir det.

Ofta spänner man sig , medvetet eller omedvetet...man kan leka rollspel om det känns lättare ( tycker jag) att man är är "tuffa viktor" :D ...dvs bryr sig inte

...börjar hunden spänna sig o gaffla...bry dig inte...gå bara o förvänta dig att din hund följer....det gör den, och bättre o bättre blir det.

Ju större affär man gör av saker, ju större blir det.

Det har du rätt i. Jag känner mig faktiskt också lugnare här borta eftersom jag inte har några jobbiga "balla ur" minnen av min hund här i krokarna. Det kanske är mer jag än min hund som fått en ny start :)

Just det där att verkligen känna att det är ok att ignorera när det går snett är svårt. Jag gör det men jag tycker många gånger att det är skitjobbigt. Men det är ju verkligen jätteviktigt. Knäppt att man ska bry sig om vad främmande människor tycker om ens hundhavande.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 461
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 418
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka