Gör ni hälsokontroll på era hästar?

break_a_leg

Trådstartare
Frågan står ju i rubriken...Låter ni en veterinär gå igenom era hästar då och då för att se om hästarna är okej? I så fall, med vilka tidsintervall?

Ni som undersöker era hästar, vad tittar vet på?

Senast ändrad:
Sv: Gör ni hälsokontroll på era hästar?

Inte på sommaren för då kollas det ju av vet på tävlingar väldigt ofta. Jag brukar låta min vet kolla igenom dem när sässongen slutar och börjar så allt är ok.

Har en "gårdsveterinär" som vi känner väldigt väl och kommer förbi rätt ofta i olika ärenden om man undrar över något, ofta ringer jag henne och ber henne komma och känna igenom benen, eller ryggen tex. Plus att hon kollar tänderna regelbundet. Men jag gör aldrig som en hel besiktning utan något större skäl, typ utlåning/försäljning etc.

Ullis

Jag gör det en ggr/halvår. Min totta behöver ha tänderna kollade med den intervallen, och då får min vet. känna igenom hela henne på en gång. Han är kiropraktor också och kan därför upptäcka små små låsningar och annat innan det hinner bli något stort av det.

Så - 2 ggr/år :)

"gård vet" brukar få kolla igenom hästen när han kommer och vacinerar vilket är 2ggr om året och jag kommer även åka upp till "fys" på Djursjukhuset 2ggr om året.

nej inte mer än vacc och koll på tänder årligen,men jag ringer ju självklart ut vet om pålle skulle må dåligt se hängig ut,

Arabizar

Jag tar ut min hästtandläkarveterinär en gång/år samt Håkan Lundell, min ET, en gång/år för en genomgång o koll.

Glömde en sak! Mina hästar får massage en gång i månaden (ungefär) av diplomerad massör. Det är ju inte samma sak som vet.koll men hon hittar ju en del småsaker som man sen kan be vet titta på!

Ullis

En gång/halvår numera. Kollar valacken, men det var inte förrän han blev T-märkt jag införde det. Passar varken med vacc eller tandrasp, men jag gör det så gärna 'ensamt' med, för att vara säker på att inget drar iväg åt fel håll, är ju en TUNN linje. Hästen är T-märkt av en anledning, och är bättre än någon någonsin kunde föreställa sig. Men gränsen mellan att ligga strax UNDER vad han max klarar eller strax ÖVER är banne mig hårfin..

Innan det så fick equiatrikern och min känsla stå för hälsokontrollen (min känsla har so far aldrig haft fel).

Alltid i februari /mars innan säsongen börjar.
blodprov/böjprov brukar jag göra.

Jag kollar tänderna på min och så kommer vet. ut för att vaccinera men mer än så är det inte om det inte skulle vara något speciellt med henne, då ringer jag givetvis till vet. och ber henne komma ut och kolla så att allt är okej med hästen. Jag har inte haft ute någon kiropraktor eller massör ännu men jag ska försöka ta ut det sen i början när hon kommer tillbaka från betet när jag håller på och ska rida i gång henne igen.

Min veterinär kommer och kollar igenom hästarna 1 gång/år. Kan även bli någon gång emellan om jag anar att något är fel.
Equiterapeuten har varit på täta besök nu ett tag (ryggproblem på min ena häst, snett bäcken på en inhyrd häst) men hon kommer att få komma 2 gånger/år i fortsättningen, så kanske man kan hitta ev små fel innan det blir ett stort!

Min kollas var 6e månad av kinesiolog så vet jag att han mår bra, oftare om jag misstänker någopn spänning eller liknande...
Åker naturligtvis till veterinär om jag misstänker hälta eller andra fel som behöer veterinärvård...

Nej det gör jag inte och har aldrig gjort. Enda hälsomänniska som kommer regelbundet är hovis ;)...Att veterinären vaccinerar 1 ggr/år räknar jag inte som hälsokoll.

Jag vet. kollar honom inte, men däremot har vi en ET i stallet som brukar få kika å klämma på honom så fort jag tycker ngt. känns minsta lilla galet.. Som tur är vill han sällan ta betalt, utan ber mig ta hand om hans hästar istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V