Gör jag tok fel nu?

K

Krulidut

Hoppas den ligger rätt, stod mellan utrustning och ridning för det handlar om både och :D


jag har en ponny hemma, rider henne i...
grimma - mindre seriöst arbete men det är så vi arbetar våran lydnad och känslighet

Tredelat i sweet iron Hon funkar sådär på detta bett, men skiftar mellan detta och pelhamet. I grunden är det ju detta jag VILL rida på efter som att jag inte vill rida på ett skarpt bett. Men hon är tjafsig i munnen på detta, vill gapa och skummar lite mer än bara läppstiftet. Bettet sitter lagom högt osv. har hög + snokrem kombinerat. Men inte hårt spänt alls.
Hon blir lite stark på detta och lyssnar inte föränn jag ridit en 45 min -1 h och jag orkar inte alltid rida sålänge.

Pelham rakt m. delta (snart två tyglar) Hon går som en klocka på detta bett, hon arbetar nått sm nått BÄTTRE än på det tredelade till min stora sorg :o:p Red på det idag och jag hade lagom JÄMN kontakt med bettet, stilla hand och mycket skänkel. Halvhalterna funkade KALAS då jag bara behövde räta upp mig så hon kom upp på bakdelen och samlade sig lite till. Vi har haft problem med galoppen tidigare (när jag ridit på det tredelade framförallt) att hon gärna springe iväg lite och vill inte arbeta riktigt.


Det som ör den stora skillnaden är på pelhamet blir jag inte lika fixerad vid vart hon har skallen för huvudet hänger kvar, det KÄNNS bättre och min sits blir 100 gånger bättre (lovar att filma både när jag rider på det tredelade och pelhamet)
Ska rida på pelhamet med tvåtyglar så jag kan reglera lite mer å vad för styrka jag vill ha. Men hon lyssnar så kanon och försöker inte gapa NÅTT och i halterna är hon kvar i formen (står ämnt med benen i nästan alla halter)

Tror det mest beror på att jag rätar upp mig i sitsen, blir nnars lätt frammåtlutad och kröker på min egna nacke :D kollar snett inått med.
Jag hade också tyst hand mer än när jag skulle samla henne lite på ytter och vid halterna rätade jag upp mig, la till skänkel och kramade lätt och använde rösten viöllket hon kyssnade kalas på.

Gör jag fel nu? Vill värkligen inte förstöra henne och jag vet hur lätt det är att bli blind och tro att man gör rätt.
Men det KÄNNS så sjukt mycket bättre på pelhamet, slipper den eviga dragkampen mellan ryttare och häst, villket jag inte vill ha såklart.

ÅSIKTER hit tack.

lite info om ponnyn

PIGG till tusen, stark på det tredelade men mjuk som en skumbanan på pelhamet. Nu vet jag ju om pelhamets styrka och att det trycker i nacke osv. det är därför jag frågar :idea:

ps. utav pelhamet får hon bara pytte lite mer skum än ett läppstift


hoppas ni orkar läsa /anna o Jolanda
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

kan ju lägga till att vnligt två/tredelat funkar inte alls.

funderar på ett rakt med fasta ringar efter som att hon trivs så kalas på pehamet? Eller är jag elak om jag fortsätter rida på pelhamet med tvåtyglar?

kom med förslag nu :D

på pelhamet rider jag med mjukhand, tyst sådan men LÅNGT ifrån stum.
Hon går i form, med huvudet i lod/något framför *där jag vill ha henne* ej högform utan en ganska lagom form, avslappnat

kan gå lite längre in, inget fel i munnen (genom gången nu i vintras)
sadeln är ny utprovad av DUKTIG sadelutprovare (egen sadel, alltså inte utprovarens sadel.)
Genomgången av massör tidigare 1 g i månaden. Massören kommer igen nästa månad om jag får som jag vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag tok fel nu?

Ingen som har NÅN åsikt?
Skriv bara, ni behöver inte vara überduktiga bara nån ger mig lite tanke.
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

Om din häst fungerar så mycket bättre på pelhamet så tycker jag absolut att du ska använda det, men gärna med två tyglar istället för med delta.
Min uppfattning är den att du "förstör" hästen mindre genom att ta ett bett den trivs med, även om det är lite skarpare, och rida med mjuka händer. Som du beskriver det med dragkampen på det andra bettet så låter det som att det är större risk att du "förstör" din häst känslighet med det bettet...

Om du rider med grimma och det fungerar bra kanske det kan vara en idé att göra det lite mer "seriöst" och skaffa ett sidepull, det kanske hon trivs ännu bättre på...?

Lycka till med hästen, vad du än väljer!
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

Jo det är exakt så jag tänker. Hon går MYCKET bättre på det. Funderar även på om det kanske är mundelen som hon gillar dvs. rakt. Ska köpa in ett rakt med fasta ringar och se om hon gillar det.

Bettlöst lyssnar hon väll i grunden sådär på, men kommer köpa in ett sidepull allt efter som att det funkar bättre. Just nmu gör vi lite volter och halter och försöker arbeta mer på rösten och blicken. Det lyssnar hon kalas bra på och det sitter kvar även när sadel och bett sätts på.
Men hom blir stark på bettlöst (iallfall grimman :D:D) men det märker jag ju allt efter som.


TACK såp :bow: mycket till svaret
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

Jorå, jag kan lägga till en kommentar också.

Egentligen håller jag bara med den tidigare som skrev. Fortsätt med pelhamet om hästen går bra på det och trivs med det. Du verkar ju absolut vilja din häst väl och vara väldigt försiktig så jag tror inte att det är några större problem. Bettet blir ju knappast skarpare än vad din hand gör det.

Med tanke på att du inte behöver ha någon dragkamp alls på pelhamet kan det mycket väl vara att hästen blir stressad av delade bett och därför kämpar emot så du gör nog rätt i att prova ett annat rakt bett med. Min fasters häst hade det "problemet" men går toppen på rakt bett med fasta ringar.

Gör vad du tror och känner blir bra så kan jag inte tänka mig annat än att det kommer att bli bra till slut! Du verkar känna din häst väldigt väl så jag tror på dina teorier.
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

jo :) Jag ska sedan när jag börjar få lönen pina iväg och köpa mig ett rakt med fasta ringar. Tror att det är (som sagt) just mundelen.

EN NY FRÅGA : PÅ pelhamet så har man ju deltan i stora och lilla ringen kan man rida på pelhamet på BARA stora ringen om man vill att effekten avtar?
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

Ja det går att rida på bara stora ringen, men du förlorar ju mycket av poängen att ha ett pelham, skänklarna är mest i vägen då.

Jag skulle fortsätta rida på pelhamet ibland under dressyrpass, men gå tillbaka till mildare bett eller bettlöst däremellan. Det kan ju vara så att det är det att det är ett rakt bett hästen gillar, kanske tungfriheten känns bra i munnen? Jag skulle prova skaffa ett mildare bett som är oledat och med en tungfrihet(inte hög port). Det kan vara tex ett jaktkandar(kimblewick) som man kan strunta i tygelskårorna på och bara fästa i hela d-ringen så det blir väldigt liten hävstångsverkan, eller om du hittar ett rakt bett utan skänklar med fasta ringar och en liten tungfrihet. Värt att prova iaf:)
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

vill ju inte ha hävstångseffekten ;) där av frågan.För om jag rider på stora ringen vet jag om det är mundelen hon gillar eller om det är hävstången. (Hur man nu kan gilla hävstången vet jag inte men endå) kommer köpa in ett rakt med en svagböj (Så lik pelhamet i mundelen som möjligt så att säga )

inte kimblewik, vill trots allt rida på ett så snällt bett som möjligt (så länge hon gillar det)
 
Sv: Gör jag tok fel nu?

Okej! men kimblewick är ju som ett pelham fast med pyttekorta skänklar på (dvs mildare). Speciellt om du fäster tyglarna i hela bettringen istället för skårorna. :)

Det raka bettet låter ju bra:)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 004
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp