gör jag rätt

K

kimsan

hej jag har en häst som jag haft i snart 7 år . jag har fått barn och ska snart ha igen , hon har blivit lidande för detta ,och har mycket att lära och vill ridas mer . går ju på lösdrift hemma och har nu en stor sommar hage .men halva jag vill andra jag vill inte sälja men jag kan inte tänka på mig själv längre . tänker jag rätt . och säljer

Sv: gör jag rätt

Jag var i exakt samma läge som du när jag sålde min häst. Han var i form och 8 år och på väg uppåt. Jag hade inte tid och med en ny bebis och husrenovering osv så fanns bara inte tiden. Jag mådde dåligt för att jag hastade igenom ridningen och skötseln. När jag väl beslutat mig så var det en lättnad. Sedan köpte jag ett föl när bebisen kommit som jag hade på lösdrift hos en vän. Kändes kul och bra att ha en häst i alla fall som inte krävde så mycket omvårdnad och träning, då var jag ju "hästägare" i alla fall och det kändes ju bra för identiteten om du fattar vad jag menar...:) Ger ju också lite framtids-hästdrömmar osv. Sedan hade jag möjlighet att rida lite när det passade på hennes hästar så att jag kunde underhålla ridningen lite. Så kände jag det, småbarn och hästträning kräver nämligen något alldelens extra, antingen har man en karl som verkligen ställer upp eller tex sin mamma eller något sådant.

Varför skaffar du inte en medryttare? Eller en fodervärd? Då slipper du att sälja och kan fortsätta med din häst sen när bebisen och ditt andra bran växt uppe lite grann:) Samt fortfarande vara delaktig i din hästs utbildning.
7 år e ju ganska så länge o jag skulle nog inte släppt min häst då.

Jag har varit i samma sits som dig, att halva jag ville behålla men andra halvan ville sälja o bara lägga pengarna o tiden på mig o mina två barn men nu har jag beslutat för att behålla min kära häst som jag dock bara ägt några månader men som jag ändå känner så starkt för:love: Och jag har precis skaffat en ny medryttare o allt känns bara jättebra.

Mitt tips e iaf att skaffa en medryttare några dagar i veckan o känn efter hur det funkar först med det innan du bestämmer dig för att sälja om det inte skulle funka.

tack för svaren . jag har haft 2 st medryttare på henne , men dom har inte varit seriösa så hon får ändå stå här hemma . hon är väldigt sur på mig borstade henne i hagen och vips kom ett bakben rakt mot magen. hon markerar liksom hela tiden när jag minst annar det . jag känner att jag vill ha en färdig valak som jag kan köpa i januari och bara kunna rida som jag vill . hon vill bara gå i skogen med mig men rider någon annan henne så går hon som en gud . en mamma på dagis ska prov rida henne så hon blir i byn och jag kan hälsa på henne . alla mina häst kompisar tycker det är för mycket häst för mig . jag behöver något lugnare säger dom . det är väldigt svårt i alla fall . men jag vill inte att hon lider längre . tänker på detta varje dag letar nya hästar varje dag det är så himla jobbigt.

hej kommit fram till att jag ger henne en sista chans när jag kan börja rida . skulle längta ihjäl mig . hon är en del av mitt gammla liv så hon får bli hos mig . hon är speciell hon har varit min vän i 7 år snart det säljer man inte bara så där .

nej inte "bara sådär", men känns det som man vill sälja ska man inte behöva ha dåligt samvete om man bestämmer sig för det.

Jag har nu en häst som är jättesnäll, snäll med barn osv. Så skönt och skillnad mot den förra som man inte kunde lita på helt.. (trots jobb)

jag är väldigt förvirrad . i går grät jag för jag vill ha kul med min häst inte bara jobb nu när man har små barn . en som går upp i släppet snällt och som går bra på banan och i hoppning. det gör ju inte denna hon behöver en som inte känner henne . med mig vet hon att hon vinner hela tiden. och så blir det skogen , vill ju inte ha det så . men jag tror att jag hade saknat henne om hon hade sålds . jag vet inte kan det inte komma en gud som säger till mig hur jah ska göra mina kompisar förstår mig till fullo men 2 säger sälj henne för f-n hon är inget för dig . man kan ju se hur hon reagerar om hon byter ägare i ca 1månader och se hur det går efter det . kan man göra så .för det måste ju funka för henne med . och den nya ägaren

jag är väldigt förvirrad men hon måste må bra hästen

hej kommit fram till att jag ger henne en sista chans när jag kan börja rida . skulle längta ihjäl mig . hon är en del av mitt gammla liv så hon får bli hos mig . hon är speciell hon har varit min vän i 7 år snart det säljer man inte bara så där .

Jag hade min kompis i 10 år. När jag fick mitt första barn- som dessutom inte var friskt, så valde jag att sälja. Jag hade även då mitt fullblod som var dräktig så jag var ju aldrig utan häst. Men vad skönt det var att verkligen bestämma sig att sälja. Jag visste att han fick det bättre hos den nya tjejen och jag behövde inte känna ett krav att träna och tävla. Jag ville inte ha en dyr häst som bara skogsreds och blev äldre och äldre. Det ska ju vara roligt att rida- inte vara ett krav!

jag är väldigt förvirrad . i går grät jag för jag vill ha kul med min häst inte bara jobb nu när man har små barn . en som går upp i släppet snällt och som går bra på banan och i hoppning. det gör ju inte denna hon behöver en som inte känner henne . med mig vet hon att hon vinner hela tiden. och så blir det skogen , vill ju inte ha det så . men jag tror att jag hade saknat henne om hon hade sålds . jag vet inte kan det inte komma en gud som säger till mig hur jah ska göra mina kompisar förstår mig till fullo men 2 säger sälj henne för f-n hon är inget för dig . man kan ju se hur hon reagerar om hon byter ägare i ca 1månader och se hur det går efter det . kan man göra så .för det måste ju funka för henne med . och den nya ägaren

Verkar som att du ska köpa dig en häst som du bara kan ha kul med i stället. lycka till!

ja det är nog så . jag vill kunna ha den i hagen i en vecka och sen kunna rida . utan att den blir dum . har ju lösdrift hemma och en hage på 3,5 hektar på 2 hästar . så den får ju vara ute varje dag .tack för varen det 'är kul när ni svarar mig . känns bra att ni tycker och känner som jag .

vännen...som mamma kan jag säga till dig att den dagen min häst hade ens tänkt tanken att sparka mot min mage när jag var gravid, det skulle vara dagen h*n hade vandrat upp i transporten och åkt iväg till ett nytt hem. Du måste sätta barnen först, och vad händer om babyn kommer ivägen för hästen?

Du behöver en snäll och glad häst som du kan ha roligt med och som kan tycka om dina barn. Min häst hade aldrig sett en bebis förr och han tyckte det var väldigt märkligt när min mage växte, men när han såg henne i vagnen för första gången så var det som om han förstod precis vad som gällde och min store bufflige fjording blev så försiktig och mjuk och när dottern blev lite större kunde hon krypa runt bäst hon ville på honom o gosa o han stod som en ängel. Tyvärr tog åldern honom ifrån oss för ett par år sen, men en SÅN kompis ska du ha nu när du har barn. en pålitlig och snäll kille/tjej. Nu har jag efter några hästlösa år hittat precis en sån snäll häst igen och det är underbart :)

Lycka till! :)

personligen tror jag hästen blir lyckligare av att komma till ngn som har tid att sköta om den varje dag, motionera och inte alltid vara stressad. Lösdrift tror jag tyvärr inte hjälper till så mycket.

om du inte lyckats med medryttare så hade jag om jag va du, sålt den ganska omgående.

sen kan du ju såklart köpa en ny häst när du känner att du fått smälta allt lite, med barnet osv.

Var sak har sin tid. Sälj hästen nu och njut av småbarnstiden med dina barn utan att ha dåligt samvete för en häst.Förvisso är det jobbigt att vara utan hästen, du kanske kan bli medryttare? Den dagen kommer när du åter har tid för en häst. Mina barn är idag 3 och 6 år, skaffade en 3-åring i höstas som jag har ridit in, nu äntligen har jag tid med en häst.

Sälj hästen utan dåligt samvete. Låt eventuell köpare komma och provrida flera gånger och se att det funkar mellan köpare och häst (både ridmässigt och från marken). Det verkar vara ett riktigt sto du har;) och de är ju speciella. Men för dig verkar ju detta vara en belastning, både med tidsbrist och att hästen kanske inte passar dig. Lita på dina kompisar som säger att detta är ingen häst för dig.
Hoppas att det löser sig för dig.

tack för svaren . nä lösdrift löser verkligen inte allt det vet jag . men hon har fått lida på ridfrånten ,hade hon ståt i box hade hon rivit stallet så lite bra är det i allafall . jag har ju min underbara shettis kvar hon är en riktig pärla i huvudet. mitt sto är inte dum mot barnen jag kan gå med min barnvagn på vår svårtrafikerade väg hemma och dom går super snällt . men hon behöver ridas varje dag för att må bra eller bli fölsto så hon har något att göra men jag är inte intresserad av föl. jag behöver en häst som inte ska tävlas men tränas och tävlas om man nu vill det. har en mamma som ska provrida henne men jag vet inte när , hoppas hon vill ha henne då stannar hon i byn , så jag kan hälsa på henne . gör man det ??:confused: det löser sig nog kan ju inte hitta ny häst nu än då .

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 042
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar