Gör jag rätt??

Centaur

Trådstartare
Jag har ett marsvin, som jag "ärvt" från min farmor. Jag vet inte hur gammal han är, men han är ingen ungdom..

Han är så tunn! Han får massa mat och äter en hel del men man kan känna varje ben i hans lilla kropp.... :( Dessutom verkar han ha problem med tarmen, bajsar stora klumpar istället för små pluttar, ibland får man hjälpa honom att trycka ut dom.. Dessutom har han en knöl på ena framtassen.

Samtidigt är han så glad och piper och visslar, kastar sig över maten och verkar väldigt pigg. Så det är svårt att fatta ett beslut. :crazy:

Imorgon ska jag till vet. och vaccinera hunden. Funderar på att ta med marsvinet på sin sista resa.... :cry:

Tycker ni jag gör rätt i att låta honom somna in?

Sv: Gör jag rätt??

Vi 'ärvde' också ett marsvin, som då var sju år gammal. Han var inte i toppskick när vi fick honom, men väldigt pigg och glad. Efter ca två år började han precis som din skita 'klumpar' och inte pluttar och var konstant dålig i magen. Han hade jättetjock mage, men resten var bara skinn och ben. Dock var han fortfarande pigg och glad och lekte och sprang med sin kompis, fast han såg nog lite dåligt också då han ibland 'skuttade' in i saker. Vi åkte in med honom till veterinären för hans dåliga mage, vet. sa att vi kunde försöka behandla det men vi valde att låta honom somna in i stället. Han hade levt ett gott liv och trots att han inte verkade lida visste vi att han snart skulle bli dålig ändå, både på grund av åldern och magen (vet inte om 9 år är ovanligt gammalt för ett marsvin?)

Om inte annat kan du kanske ta med marsvinet till vet. och fråga vad h*n tycker? Det är svårt att 'leka Gud' men om man har rådfrågat vet. ganger det nog inte lika mycket på samvetet. Vi visste att vi gjorde rätt, men det kändes ändå dumt att avliva ett djur som inte var riktigt sjukt.

Vet inte om det här gav dej så mycket, jag bara babblar på :p

Har en kompis som jobbar som assistent på en djurklinik och enligt henne så är det inte så mkt man kan göra med ett äldre marsvin, då mediciner och operationer är en så stor påkänning för deras kropp.. Hon tyckte att om djuret var gammalt så var det snällare att låta det somna in än att låta det genomgå behandlingar och att veterinärena på hennes klinik avrådade det.

Så jag vet inte riktigt.... :crazy:

Vårt marsvin var ungefär likadant,hon hade parasiter som försvann efter en injektion mot det samt uppvätskning så det kan ju vara något lättbehandlat också. Tycker du skall ta med marsvinet och se vad veterinären säger.

Ibland kan det vara så enkelt,att hon bajsade sådär konstigt berodde på utorkning...

Så jag skulle iaf låtit veterinären titta på marsvinet och se vad det kan vara. Att han är glad och "visslar" över maten är iaf positivt...det orkade min inte göra. Man vet ju aldrig.

Ta med den och låt veterinären titta på den tycker jag. Ofta får de problem med njurarna när de blir gamla, kan vara därför den blir uttorkad.
Din kompis har rätt ang. deras kroppars förmåga att orka med läkemedel och behandlingar, jag har fått samma information när jag hade marsvin.

Hoppas han bara är lite vintertrött :(. marsvin är underbara djur.

Testa att ge den havrekli gröt, det är mer lättätet för äldre marsvin och samtidigt som dom lägger på sig av det så är det nyttigt, nyttigare än mycket pellets. Även solrosfrön är bra för att marsvin ska lägga på sig.
Testa att ge morotspure då det är bra för deras små magar enligt veterinären när jag var liten.

När jag ger mina kligröt, rör jag ut kliet med havredryck istället för vatten, man kan även röra ut med t ex nyponsoppa vilket ger dom C-vitaminerna som dom behöver.

Får du upp honom i vikt och han blir piggare skulle jag föreslå du försöker hitta en äldre (eller yngre om du vill fortsätta med marsvin efter gamlingen) marsvinsherre som omplaceras eller så. Då marsvin är flockdjur och det är lag på att dom inte får gå en och en om inte djuren mår dåligt av andra.
Då kanske han blir ännu lite gladare och piggare. :)

Lycka till och hoppas du får en fin tid med herren ett tag till! :)

det har jag testat, blandar kligröt,olja och c-vitamin. han tyckte väl inte det var så jättegott, men han gör sin egen gröt vid att doppa knäckebrödet i vattenskålen och sen slaffsa i sig det.

han får solrosfrön i sin müsli.. även morötter och annat frukt och grönt varje dag.

mackan; ja dom är underbara, så otroligt positiva små varelser.. har bestämt att jag tar med honom och så frågar jag vet. vad hon tycker. men är beredd på det värsta eftersom han är såpass gammal.. :(

Det gick tyvärr inte så bra... Vet. tyckte att det enda rätta var att låta honom somna in eftersom han var så tunn, och att det förmodligen berodde på cancer. :(

RIP lilla Theodor... :cry:

Vill du ha marsvin igen så föreslår jag du kollar efter omplaceringar, t ex har ett omplaceringshem i Skara (har jourhem över större delen av Sverige) fått in 50-talet marsvin som behöver hem.

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Hästmänniskan Som rubriken lyder... Hur vet man om man gör rätt eller fel? Vissa säger att jag är stark som tar beslut och vissa säger att jag gör...
Svar
16
· Visningar
2 376
Senast: Billy
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 522
Senast: Liten
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar