Gör jag rätt?

C

chrysler

Jag vill ha bekräftelse på att jag gör rätt & inte bara överdriver.
Känner til ett stall där det finns mest unghästar, var där nyligen & ett föl-06 som alltså är åring nu, är inte större än ett rätt nyfött föl, takknock till rygg & ovårdad, lång päls utan glans.

3 åring som var lika stor förra våren som 2 åring ser precis likadan ut som förra året, takknock på ryggen, absolut inte minsta tillstymmelse till rundning i ryggen.Den har alltså inte växt ngt sedan den var 2 år & är kraftigt överbyggd på bak, ngn utveckling borde hänt.

2 åring som är lika väl utvecklad som 6 mån unghäst ungefär, övernyggd, takknock på ryggen.
Alla ser ut att ha bukmage men inte några mskler alls & eftesom jag är van vid unghästar så vet jag att det inte är så en unghäst ska se ut vid vissa åldrar, tror knappast de får rätt foder så att de får tillräckligt protein.

Boxarna vet jag, kommer inte djurskyddet anmärka på då de aldrig gör sånt oavsett hur dåligt mockat det är(permanentbädd som ej sköts, alltså aldrig kalkas osv)
Jag tycker inte hästarna mår bra, de ser inte friska ut & skulle man känns under pälsen skulle man garanterat känna revben, man man iaf ringa djurskyddet & åka ut på en kontroll?

Denna människa har blivit anmäld flera ggr men får ha hästar då staden inte har kunnig djurskyddsinspektör, de har aldrig anmärkt på hästarnas dåliga hull, allmäntillstånd(fast revben & ryggrad, höftben står ut) så jag tror knappast de anmärker nu heller..:crazy:

Sv: Gör jag rätt?

Jag tycker du ska ringa. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

Men det kanske är bättre att ta kontakt med en bra veterinär som kan åka ut samtidigt som inspektören, om den är okunnig?! :crazy:

Sv: Gör jag rätt?

Jag tror tyvärr sånt kostar, att ta vet alltså, vet heller inte om de kommer ut, det är inte vanligt iaf.
Det som brukar göras i detta stall är att mäta boxarna, & de är i godkänd strl, sedan skiter de i hästarnas kondition, hull.Tyvärr.
Jag tänker ringa & be dem åka ut & kolla upp hästarna, förklarar att det inte går att argumentera att det är unghästar då ett 3 årigt hbl inte ska se ut som ett föl på 170cm.
Men de har som sagt inte kunskap så det kommer inte hända ngt iaf.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 893
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 625
Senast: Iamia
·
Kropp & Själ Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till. Jag är så otroligt förvirrad och kan inte se något klart just nu. För att göra en...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka