Gör Jag Rätt?

L

litenmama

Brukar rida en häst som har blivit väldigt lång i halsen och har sett att andra som ridit henne har dragkamp med henne för att försöka få upp huvudet på henne och hon har aldrig benen under sig.
När jag rider henne rider jag väldigt länge med långa tyglar,kortar dom sedan bara något när jag börjar trava,efter det brukar jag gå in i en mindre volt och då brukar jag börja känna bakdelen(liksom hoppande)och när det händer brukar jag behöva korta tyglarna lite men jag gör det ytterst lite i taget så att hon söker stöd på tygeln istället(vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig).Hon går då i mycket lugnare takt och för mig känns det rätt.Skulle bli väldigt tacksam för råd:bow: :rofl: :rofl:

Sv: Gör Jag Rätt?

Gölmde säga att jag gör mycke öppna och sluta och mycke skänkelvikningar,halvhalter,bakdelsvändningar.Allt för att hon ska bli uppmärksam och inte veta vad som ska hända härnest.
Det känns också som om hon blåser upp sig eller höjer sig samtidigt som jag känner hennes bakdel.Hoppas ni förstår vad jag menar.Jag behöver verkligen råd!

:confused:
litenmama skrev:
Gölmde säga att jag gör mycke öppna och sluta och mycke skänkelvikningar,halvhalter,bakdelsvändningar.Allt för att hon ska bli uppmärksam och inte veta vad som ska hända härnest.
Det känns också som om hon blåser upp sig eller höjer sig samtidigt som jag känner hennes bakdel.Hoppas ni förstår vad jag menar.Jag behöver verkligen råd!
Finns det verklgen ingen som kan komma med råd??:confused:

När hästen blir stark och inte kommer igång bak är det ryttaren som har för lite ben.
Volten är bra för att få hästen att sätta benen under sej, men utan att ryttaren har tillräckligt med tryck i både sadel och benen kommer hästen inte att stanna i den positionen.

Sedan undrar jag om hon någonsin har varit helt lätt att gå i rätt form eftersom du skriver att hon har blivit lång i halsen? Vad är det som har förändrats från då till nu? Har hästen vilat en tid, bytt foder, rutiner?? Varför har hästen blivit som den blivit??

:banana: Tack för ditt svar:banana:
Hon är väldigt krävande,hon är ganska rädd för hastiga rörelser och ljud det kan nästan vara vad som hellst som får henne att reagera med att hoppa flera steg åt sidan och sticka iväg,så det är inte många som vågar rida henne .Alltså blir hon inte riden så ofta.Hon brukar bara va sån ibörjan av ridpasset.Men när jag rider så har jag kommit på att om jag rider henne med mycket tempoväxlingar och öppna och sluta så blir hon allert och som om hon inte har tid att bli rädd.De finn en del som ridit henne och när hon börjat konstra om man nu kan säga så,så har de stigit av hästen och lämnat tillbaka henne i hagen.Men jag är för envis för det.
Skall tänka på att jag sitter med tryck i sadeln och tänka på hur jag gör med benen nästa gång .

Okey nu ger jag mig!
det är så många som läst men ändå ingen som känner att h*n har nå att säga så då måste jag göra rätt då.:banana:

Hej har du ingen bra tränare som du kan få hjälp av. att rida ut och klättra trava bommar tömköra och rida korta pass på ridplan , lösgörande och samlande röreser är ju tempoväxlingar ,övergångar halvhalter,framdelsvändningar,skänkelvikning,öppna ,sluta. Hur gammal är hästen och är den lång med lågt ansatt hals. Mycket kan man ju träna ute så den blir mjuk och stark och ge inte upp träna på

Hej igen har läst dina inlägg en gång till , Är du van att tömköra på volt så kan det vara ett sätt att få igång hästen hur ofta rids den? Jag fick rida min gamla besvärliga dam på lång tygel i alla tre gångarter med ett svagt stöd och jogga igång henne ordentligt sedan svag skänkelvikning med en stor volt rida snett igenom resten efter volten sedan halt eller volt mitt på kortsidan ibland rygga sedan öppna en svag på nästa långsida och sedan rida så några varv år båda hållen kunde få lägga in stora volter ibland och tränade mycket galoppfattningar . Travade på en åtta och jobbade min häst varje dag i korta pass hon fick aldrig hänga i tygeln eller inte jag heller ibland i början var hon som ett lokomotiv och stel som en planka som låg på. Det ser ut som du tänker rätt, men en BRA tränare är guld värd som kan sätta sig upp och känna på hästen

Jag fattar inte, vadå "lång i halsen"? Hänger hon med mulen mellan knäna eller vad?

Jag ser ingen anledning att korta tyglarna en bit i taget, korta tyglarna, driv in bakdelen under hästen, om den går på bogarna, om det är det du menar.

Hon hänger med huvudet och halsen.Om man bara kortar tyglarna så drar hon bara och om jag skulle ha kvar tyglarna så skulle vi också börja med dragkamp och jag vill ju inte göra illa henne i mun:cry:

Det låter som du beskriver en häst som går på bogarna. Då ska du inte lätta av i handen, utan precis som tidigare beskrivits, driva in bakdelen under hästen så att den lättar av fram.

Lättar du i handen så kommer hästen bara att fortsätta springa på bogarna, med felbelastning som följd och med en kotledsinflamation som ett brev på posten.

Ta hjälp av en tränare!

:bow: Tack för rådet:bow:
Ska pröva imorgon,jag rider för instruktör då.Skall försöka att hålla handen stadigt och jobba mycket med benen även om hon drar i tygeln.:idea:

instruktören tycker att hon är väldigt jobbig att rida,det är väldigt svårt att få henne att gå i form,men hon har kommit undan med att inte behöva jobba nåt ordentligt.(inte av mig)men av andra.

Bara för att testa hur hon blir, sätt på ett par gramantyglar eller kanske till och med en gummisnodd. Jag gillar gramantyglar bättre då jag kan kontrollera spänningen.
Med gramanen får hon nämligen ett stöd som hon annars inte får, och då blir hon lättare i både handen och bättre i bakbenen. Men DU MÅSTE komma ihåg att driva med benen och få igång henne.

Det är inte bara jobbigt utan även tråkigt att rida en sådan häst. Men som gamla tränare säger, när hästen blir stark är det ryttaren som har för svaga ben.

Ska rida henne imorgon igen så jag ska verkligen pröva råden:idea:
Tack så mycket för alla bra råden:)
Jag vet att det är både jobbigt och lite tråkigt att rida henne ibland men jag lovar att när det funkar så går man på rosa moln:)
och man lär sig jättemycket.Balansen är det ju inget fel på i alla fall så mycket som hon sprätter och man fortfarande sitter kvar,hahaha:rofl:
Må så gott

:banana: Ikväll gäller det:banana:
Skall verkligen ta till mig era råd och försöka för allt vad jag orkar ikväll,hoppas bara att det går och rida, vi har -13 grader nu:bump:

Åker till stallet kl sex.Men ser verkligen fram emot det:banana:

Var tvungen att logga in för att berätta hur det gick.Jag vill passa på att tacka för jättebra råd!Det gick jättebra och känner mig fortfarande euforisk:love:
Efter en ordentlig uppvärmning var det då dags att börja jobba, det som gjorde susen va skänkelvikning över diagonalen,bommar placerade på volten.Hela tiden fokuserad på benen,se till att jag verkligen drev på.Lovar att imorgon kommer jag ha en sån träningsvärk:crazy: . Har det ganska jobbigt med benen då jag har haft 5 månaders uppehåll för jag har en dotter på 6 månader .Det är som om mina benmuskler har förtvinat men jag är på väg tillbaka:) .
Även min ridlärare vart glatt överraskad över förändringen.Måste även säga att jag tänkte hela tiden på att jag satt med tyngden rätt i sadeln.
Tack än en gång:bow:
(nu hoppas jag ju att det ska gå så här bra nästa gång också:banana:

litenmama skrev:
Lovar att imorgon kommer jag ha en sån träningsvärk:crazy:
Då vet man i alla fall att man har jobbat ordentligt!! :banana: :bump: :banana:
Jättebra att det gick så fint, det är skönt att höra!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama