Gör jag rätt?

N

Nalle_Björnen

Jag har efter en lång och jobbig tid bestämt mig för att "börja om" med allt vad hästhantering innebär inne i stallet. Men nu vill jag veta om ni tycker att jag gör rätt ? Vad kan jag göra mer för att få hennes respekt?

Jag har börjat med att ha henne lös i stallet när jag ska borsta,i början går hon framåt men då backar jag minst 10 steg innan hon får gå fram där hon stod senast.Hon tycker varken om täcken eller sadeln och blir därför aggresiv när jag kommer med sadeln/täcket.Hon "springer" framåt,småkickar med baken,hugger med munnen och "markerar" att hon inte tycker om det.Jag ignorerar när hon gör så,om hon inte bits då blir jag arg! Jag har försökt att vika ihop täcket till en boll och går bara runt henne tills hon blir lugn,vilket då tar ett tag...Sen vecklar jag succesivt upp täcket och med halva täcket uppvikt tog jag täcket i ena handen och smekte henne på halsen och baken med denna hand,för att sedan lägga på täcket över hela hennes rygg och knäppa ihop täcket.Hela tiden pratar jag med henne.Jag har även byggt en liten inhägnad i ridhuset där hon får gå lös medans jag står helt still med täcket i mina armar,då får hon komma fram till mig när hon själv vill,för att sedan när jag rör på täcket gå därifrån.Till slut när hon tillät mig att lägga på täcket kommer munnen med sina hugg (ej smakbitar av mig). Jag ger beröm genom klapp,ord och godis när hon vart duktig.Jag slutar när jag får lägga på täcket utan att hon går framåt eller bakåt eller "rör" sig med baken.Det går mycket bättre i ridhuset än i stallet.Samma visa i boxen.
När man borstar gör hon ingenting,men så fort det kommer något på hennes rygg såsom sadeln,täcke,vojlock så blir hon sur,dock ej när jag eller någon annan människa sitter på så hon har inte ont.Det är kollat.MEN kan det vara så att det har hänt henne något innan hon kom till mig? Hon har alltid varit så när jag har haft henne.Nu hoppas jag bara att det ska ordna sig då dom andra tjejerna i stallet också byter täcken på henne,och jag är lika orolig varje gång att nån ska skadas.
 
Sv: Gör jag rätt?

Backa bara tillbaka henne dit hon stod så att du talar om att "nej du skulle ju stå här", utan att göra så stor sak av det.

Har du du kollat att hon inte har ont nåstans? Som ryggen eller bukmusklerna. Passar sadeln? Drar man åt sadelgjoden för hårt för snabbt så kan bukmusklerna ta stryk. Det är bättre att spänna den i etapper och låta hästen röra sig lite imellan.
 
Sv: Gör jag rätt?

Du ska inte backa så mycket. Backa till den plats hon stod på från början,men backa lite itaget i böran-när hon går undan för trycket måste hon en omedelbar eftergift! Bäst är förstås om hon inte hinner gå framåt,utan att du reagerar innan hon har börjat röra sig framåt(man ser på hästen när den tänker börja gå).
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag skulle inte hålla på med varken sadlar eller vojlockar förren hästen har fått förstroende för mig.. Om hästen har förstoende för dig och känner att du är dess ledare kommer sadling och dylikt inte att vara något problem..
 
Sv: Gör jag rätt?

Vänta med att back tills hon har tagit ett steg. Då förstår hon att det var det hon inte fick göra. Hästar lär sig bättre om de gör felet förts och sen blir tillsagd, precis som vi människor. Man måste ju
göra fel för att göra rätt!

Sen när du ska börja träna med sadeln så börja med vojlocken och gör som du har gjort med täcket.
Låt din häst lukta, naffsa på det du håller i tills hon tar bort huvudet. Börja med att smeka henne på halsen med vojlocken och fortsätt bakåt. Smek henne över hela kroppen och tycker hon att nåt är obehagligt så gå tillbaka till de ställe där det var ok och fortsätt sen igen. Gör detta från båda sidor eftersom hästars hjärnhalvor inte samarbetar så bra. Därför kan en sak som är ok när den är på höger sida av hästen vara läskig på vänster sida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt?

så om hon går fram 2 steg ska man bara backa 2 steg ?
 
Sv: Gör jag rätt?

mallan skrev:
Jag skulle inte hålla på med varken sadlar eller vojlockar förren hästen har fått förstroende för mig.. Om hästen har förstoende för dig och känner att du är dess ledare kommer sadling och dylikt inte att vara något problem..

Detta är nåt som jag har haft väldiga problem med,och det är för att det inte är jag som har ledarrollen.
När jag leder henne stannar jag och då ska även hon stanna,när jag backar gör hon detsamma,vill jag att hon ska flytta baken "viftar" jag med armen tills hon flyttar.Halsen trycker jag lätt tills hon bara flyttar framdelen; Detta kunde hon inte alls för 1 månad sen.
Men vad kan jag göra mer?

Jag har mest koncentrerat mig på täcken nu,då det är större problem då fler i stallet byter på henne.
 
Sv: Gör jag rätt?

_Parelli_ skrev:
Vänta med att back tills hon har tagit ett steg.

Det är just så jag har gjort,hon har gått fram ett antal steg (beroende på hur "sur" hon vart),för att sedan låta henne backa,men då ska jag alltså bara backa så många steg som hon gått fram?
 
Sv: Gör jag rätt?

Nalle_Björnen skrev:
så om hon går fram 2 steg ska man bara backa 2 steg ?

Ja precis, backa henne lugnt till där hon stod och beröm. Du ska inte "hetsbacka" henne, lixom jaga på, utan vara lugn och bara påpeka att du faktiskt ville att hon skulle stå kvar.
 
Sv: Gör jag rätt?

Det här med sadeln och täcket... det kanske skaver någonstans så hon försöker berätta för dig att det gör ont eller är otäckt ? sadeln kanske inte ligger riktigt rätt, eller skaver kanske täcket runt sadelstaden? Men om det inte är något sånt så kan det ju vara att hon har respekt för sadeln/täcket. Hon kanske inte vill ha något på ryggen ? jag har haft å göra med en häst som gör så också, det vande vi bort från henne genom att;

1. när du går mot henne så stanna upp varje gång hon gör tecken på agressivitet/rädsla elr bara reagerar negativt, när du stannat upp så prata lugnt med henne och beröm.

2. när du väl kommit fram till henne så låt henne nosa på täcket/sadeln och beröm, beröm!! när hon ignorerar sadeln/täcket;

3. ..så lägg ner sadeln så försiktigt som du bara kan på ryggen och dra sedan bakåt till rätt läge. samtidigt prata lugnt med henne och beröm. så fort hon lägger öronen bakåt eller blottar tänderna osv, stanna upp och gå fram till huvudet på henne igen och klappa henne. och beröm återigen. När hon lugnat ner sig så beröm och åtegå till sadeln/täcket. Du får aldrig bestraffa hästen eller säga till när hon visar tecken på aggresivitet, utan hästen är stum och kan inte berätta vad det är för fel , istället bevisar den det på detta språket. Om man nu bestraffar eller säger till med skarp ton i rösten så försöker hästen bara tyda sitt språk ännu mer och detta leds in i en ond cirkel!! prova att göra detta med täcket och sadeln varje dag.

när du ska sitta upp på din häst, brukar hon backa då, eller står hon helt stilla ?
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag pratade med en utbildad massör förut om en häst som jag håller på att massera, hon reagerar välldigt starkt när man masserar henne mellan frambennen, och är välldigt ireterad när man sadlar, massören sa att det kunde rättas till av en kiropraktor.

Jga vill inte säga att det är felet med din häst, men det kan vara bra att ta ut en erfaren massör och/el kiropraktor, det kan göra enorm skillad på några minuter..

Jag har många olika berättelser om resultat, men de kan vi skippa. Annars så kan det vara så enkelt att din häst har sadeltvång, av någon andledning, och tycker tycker ruskigt illa om täcken och sånt, och då kanske det kan vara en bra ide att täcka henne mindre så slipper hon må dåligt varje gång kläderna ska på..
 
Sv: Gör jag rätt?

Hon talar väldigt tydligt om för dej att hon har ont.
 
Sv: Gör jag rätt?

Nalle_Björnen skrev:
Hon står stilla.


okej, då kan det inte vara så att det skaver. kanske musklerna kring sadelstaden ? Massera lite lätt innan du lägger på sadeln. En sak till; Prova med att ha både ett schabrak och en vojlock under sadeln.

Du kan kolla om hon har ont i ryggen genom att trycka lite halvhårt med två fingertoppar längs ryggraden. reagerar hon? Håll koll på hennes öron, om hon reagerar så dra fingrarna över det stället igen och se om hon reagerar igen. Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 397
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp