Sv: Gör hästen fin inför dressyrtävling
Hej, skulle behöva lite hjälp, kan man använda en liten mängd matolja till mulen och hovarna för att få det att se fint ut? Vad kan man använda för att få ett tecken i pannan att se finare ut? Tacksam för alla tips jag kan få!
Hej!
Ja, det är kul att göra hästen så där lite extra fin!
Här kommer några tips från en med skimmel.
Hästen: Tvätta, tvätta och tvätta! Börja ett par dagar innan och duscha sista gången kvällen innan. Tänk så här: först duschar du hästen ren från skit sedan duschar du den vit, eller vilken färg din häst nu har
Jag använder grönsåpa och lite Jodopax i vattnet för svansen och de värsta pissfläckarna. Vill du att det vita tecknet i pannan ska lysa så användet det till huvudet. Men skölj noga! I övrigt använder jag vanligt hästschampo, typ Renons. Kvällen innan har jag dock Linimentschampo. Balsam i svansen och manen.
Hovarna: Borstar jag med en fast borste, typ diskborste när jag tvättar hästen.
Eftervår på torr häst: Pälsglans i massor i svansen och så fläta över natten. Linda in hela svansen. Den ska inte få en chans att bli smuttsig natten före eller i transporten.
Manen flätas, alltså ingen pälsglans där men hårgele och spray, likaså pannluggen.
Vad gäller huvudet så funderar jag på att köpa en huva. Men har inte gjort det ännu. Innan tävlingen smörjer jag med vaselin runt ögon och mule. Det jag vill framhäva på min hästs huvud.
Hovarna lackar jag. Finns speciellt hovlack att köpa i välsorterade hästsportsbutiker, både ofärgat och svart. Beroende på vilken hovfärg din häst har.
Sedan håller jag tummarna att hästen ser lika fin ut på morgonen som han gjorde på kvällen då jag åkte från stallet. Gör han inte det så fixar jag till det på morgonen innan jag lastar för att åka och tävla. I värsta fall så måste jag duscha vissa delar av hästen igen och kanske fläta om manen. Men det går tusen gånger fortare att bara behöva göra någon liten del igen än att behöva göra hela hästen på morgonen.
Lycka till!