Gör hästar skillnad på folk?

M

murran

Vad har hänt med pållen? Efter att ha bytt hovslagare för hundrasjätteelfte gången, så har pållen plötsligt blivit världens snällaste häst att sko! Han står o sover. Annat har det varit:eek:, han har varit hovslagarnas skräck, och ingen har stått ut med att han försökt platta till dem. Vi har nu haft samma hovslagare ett bra tag, och pållen är snäll som ett litet lamm! Skönt visserligen, men jag bara funderar varför? Är det så att hästar gör skillnad på folk o folk? Han har aldrig tyckt om män (någon har kanske har behandlat honom illa), men den här mannen accepterar han...

Sv: Gör hästar skillnad på folk?

Kanske skor han hästen på ett bra sätt. Dvs är snäll och kan verka hästen så att den belastar benen rätt och därav blir av med spänningar.

Av ngn anledning somnar nästan alla hästar när min hovis skor. Huvudet dimper ner och ögonen står på glänt. Om han inte drogar dem, vilket man skulle kunna tro, så har det bara att göra med att han gör det bra för hästarna. Stallägarnas ponny kan ingen annan sko.

Senast idag gjorde han det med två nya i vårt stall.

Såna hovslagare ska man hålla hårt i.

jag tror att hästar är precis som alla andra djur,(inklusive människor) de funkar bra med de som ger respekt och uppskattning och som är konsekventa.

int åker man heller många gånger till en frisör som luggar en i håret å i misstag klipper en i öronen, ännu mindre om h*n pratar skrikigt och kastar runt sig :P

har haft lite samma problem som dig,
har nu haft en hovslagre nått år som både jag och hästen trivs och känns trygga med!

Ja, hovslagaren som vi har nu är lugn och metodisk. Han kanske inte är så burdus som de andra varit, utan har haft tålamod och tagit tid på sej.
Det känns jätteskönt att det fungerar. Förr hade jag mardrömmar veckan innan hovslagaren skulle komma:(, och magkatarr. Upptäckte idag, att jag inte haft en endaste mardröm, när hovis skulle komma, och det kändes sååå braa!!!:laugh:

va skönt för er vännen :D
/höres och störes ;)

Det är som personkemi, vissa står man ut med och andra tål man inte. Helt klart gör han något som din häst uppskattar grattis!

Oh ja hästar gör skillnad på folk och folk.

Ja, det är underbart! Tror det är hovslagare nr 6 vi är inne på nu, och faktiskt den enda som det fungerat med. Hovslagare nr ett försökte han döda! Nr två trampade han på lite väl hårt. Nr tre och han brukade utföra brottningsmatcher och förstöra grimmor. Nr fyra och fem försvann rätt snabbt och ville aldrig mer ta mina samtal:eek:! Nr 6 är jättebra! Vårdar honom ömt, och smörar ordentligt med kaffe o bullar!

vissa har ju bättre hand med djur än andra, din nya hovslagare kanske är lugnare av sig ? jag tror absolut att hästar känner av sånt.
En del hovslagare kan ju vara lite hetsiga och göra allting jätte snabbt.

Vi påverkar hästar mer än vi tror. Detsamma gäller hovslagare! :p
Sen är det också vanligt att hästar som gått med problem "upptill" t ex spänd bakdel/låsningar/problem med höfter och fått behandling för det blir lättare att sko när det börjat släppa. Eller som sagt att hovslagaren inte tvingar hästen att belasta på jobbigt vis.

Ja, hästar gör nog skillnad... Jag har också en häst som kan vara lite kruxig när det kommer till verkning och skoning, men har som tur är hittat VÄRLDENS BÄSTA HOVSLAGARE:love: Han är så lugn, metodisk och säker på hand så dromedaren bara sammarbetar...

Vid 1 tillfälle under en sommar fick jag inte tag på miin vanliga hovvis, utan tog en annan... Det blev kaos... Kamelen var nästan helt hysterisk, hovslagaren sur och irriterad och jag gråtfärdig... Det slutade med att min vännina brämsade älsklingen för att få skon på sista bakbenet och jag gick därifrån under tiden å grät...(avskyr att brämsa) När jag sen berättade för min ordinarie hovslagare blev han ytters förvånad för så hysterisk har aldrig kamelen varit med honom...

Så, summa sumarum... Det ÄR skillnad på folk och folk:angel::laugh:

Jag tror att vissa människor bara har "något" som gör att de har bra hand med djur och att djur gillar dem. Jag hade en ridlärare under många år som var så att man kunde hålla på och trassla hur mycket som helst med en häst (både i boxen hos de ibland vrånga ridskolehästarna och när man red och inget funkade) och bara hon kom i närheten så märkte man att hästen blev lugn och tillfreds - ganska bra att se när man satt däruppe och tyckte att hästen var kass, så klättrar hon upp och gör byten i vartannat i nästa ögonblick när jag inte ens kunde få hästen att jobba i form:angel:. Inte bara hästarna gillade henne, även alla stallkatter och folks hundar etc ville alltid hänga med henne.

Min nuvarande häst var på kliniken och skulle träffa kiropraktorn för första gången - man såg att hon blev skiträdd när han började knäcka och greja men även fast hon hade ögonvitorna framme så lät hon honom hålla på, såg ut som att hon liksom förstod att han gjorde något bra fastän det var obehagligt. Han utstrålar verkligen lugn och pålitlighet.

Självklart gör hästen skillnad på folk beroende på hur de beter sig och vilken energi de sänder ut. Jag har först nu, efter 6 år och en 40-mila-flytt hittat en hovslagare som min valack är lugn och fin med :love:

Det måste vara skönt för dej med..bra hovslagare verkar inte växa på träd, eller rättare sagt, hovslagare som kemin stämmer med för pållarna...:laugh:

Självklart gör de skillnad på folk och folk. Som ngn annan här i tråden skrev, så är även jag övertygad om att vissa människor har "det", och har då otroligt bra hand med djur.
Hästarna läser oss som öppna böcker. De känner direkt om vi är arga, ledsna, stressade, osv. Synd att vi inte är lika bra på att läsa av dom, som de läser oss, alla gånger.

Din nuvarande hovis gör det säkert bekvämt för hästen, håller benet rätt. En del hovisar kan lyfta lite högt, lr för lågt osv. Men det är inge fel med det. Det beror bara på vad hästen föredrar.
Han är säkerligen lugn och har tålamod också. Som sagt, hästarna känner direkt hur vi är, vilket humör vi är på.

Jag har varit med om liknande sak som du. Fast min gjorde inget, han bara stog och var "bara" otroligt skärrad. Hovisen jag hade då var jätte duktig. Han tog det lugnt med hästen, och var verkligen trevlig. Men ngt hos honom, jag vet inte vad, gjorde att hästen blev uppskärrad så fort han syntes i stalldörren.
Med nuvarande hovis så står han och sover, och det ordentligt. Hovis brukar få puffa till honom, så han vaknar till lite. Blir bra tungt med en sovande häst.

Så, håll hårt i din hovslagare!

Jodå, nog gör dom skillnad på folk och folk alltid. Jag är ju en sån person som vilt främmande människor gärna överlåter både grimskaft och koppel till och varför vet jag inte. Det enda jag vet är att det bara funkar, oavsett om hästen hatar karlar, är rädd för karlar eller hunden har för vana att försöka tugga i sig alla i sin omgivning.:eek:

En märklig känsla är det, iallafall i början när hästen-hunden "säger" "Hej kompis, jag gillar dig" och helst vill krypa upp i knät.:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat