Googlade på hovbilder och denna dök upp...

Manji

Trådstartare
image.php

Artikeln är en plusartikel men kan hittas här. Vad som dock går att läsa ändå är att hästen blivit alldeles för hårt verkad (no shit) och att ägaren är anmäld för djurplågeri.

Varför jag startade tråden är för att detta foto förbryllar mig. VAD är det som har hänt med denna hov efter verkningen? Kan någon veterinär/hovslagare/allmänt kunnig förklara sulans groteska utseende? Är den svullen eller är det bristen av hovvägg som gör att sulan ser svullen ut? Om sulan är svullen, sviktar den likt ett ödem eller är den hård som en frisk sula?

Är detta något som går att rehabilitera? Hur gör man då? Antar att hästen såg lika illa ut på alla fyra...

Någon har tagit bort hovväggen på hästen och inget hästen har gjort efter verkning.
Sulan ser mest troligt ut som den gör pga avsaknad av hovväggar, om sulan är hård eller inte beror på hur tjock sulan är, tunn sula= sviktande.

Om hästen skulle kunna bli frisk igen? Kanske beror på, men i så fall länge på box och länge på smärtstillande tills hoven växt ut, men allra först en röntgen bild på hovarna och då någon som kommer ut till stallet och tar det så hästen slipper lidandet av att åka transport i det tillståndet.

image.php

Artikeln är en plusartikel men kan hittas här. Vad som dock går att läsa ändå är att hästen blivit alldeles för hårt verkad (no shit) och att ägaren är anmäld för djurplågeri.

Varför jag startade tråden är för att detta foto förbryllar mig. VAD är det som har hänt med denna hov efter verkningen? Kan någon veterinär/hovslagare/allmänt kunnig förklara sulans groteska utseende? Är den svullen eller är det bristen av hovvägg som gör att sulan ser svullen ut? Om sulan är svullen, sviktar den likt ett ödem eller är den hård som en frisk sula?

Är detta något som går att rehabilitera? Hur gör man då? Antar att hästen såg lika illa ut på alla fyra...
Av det lilla jag kunde läsa fick de avlivas på plats. :cry: Offenligt spöstraff till ägaren! :rage:

Någon har tagit bort hovväggen på hästen och inget hästen har gjort efter verkning.
Sulan ser mest troligt ut som den gör pga avsaknad av hovväggar, om sulan är hård eller inte beror på hur tjock sulan är, tunn sula= sviktande.

Om hästen skulle kunna bli frisk igen? Kanske beror på, men i så fall länge på box och länge på smärtstillande tills hoven växt ut, men allra först en röntgen bild på hovarna och då någon som kommer ut till stallet och tar det så hästen slipper lidandet av att åka transport i det tillståndet.

Jag menade inte att hästen hade gjort något. Min fundering var delvis om sulan såg ut sådär direkt efter verkning eller om den svullnat upp efteråt pga verkningen.

Man kan ju bara gissa och jag kan nästan inget om hovar men det ser ut som om det är sen vår eller sommar och hästen har extremt lång päls och även lockig.
Kan det vara PPID med fång och utbuktande hovben genom sulan med tillhörande inflammation?

Den ser ju svullen och rund ut, skitkonstigt... Hovbenet har inte den formen. Kan det ha varit en jätteövervuxen hov som verkades jättekonstigt med gigantisk mustangroll långt in på sulan? Hade ju varit intressant att se bild på före verkning.

Den ser ju svullen och rund ut, skitkonstigt... Hovbenet har inte den formen. Kan det ha varit en jätteövervuxen hov som verkades jättekonstigt med gigantisk mustangroll långt in på sulan? Hade ju varit intressant att se bild på före verkning.

Men heller hur! Sulan ser ju som en extremt botoxad läpp...

Det finns ett annat fall som presenterats i aftonbladet för oerhört längesen där denna bild fanns:
verkad2.jpg

Den här hoven ser ju ändå "normal ut". Alltså den är ju oerhört hårt verkad men sulan ser ju ut som en sula, och då säger ändå hovslagaren i artikeln att sulan är svullen.

image.php

den var verkad enligt strassermetoden - som det finns en del synpunkter på...

Men, min bedömning är att det är en fångponny och fånghovar kan bli ganska deformerade även i sulan.
Jag blir lite konfunderad, för en ponny som det går att lyfta och hålla upp hoven på, som på bilden, har inte så ont att den måste avlivas pga smärtan. (i så fall skulle alla fånghästar avlivas första dagen...)

den var verkad enligt strassermetoden - som det finns en del synpunkter på...

Men, min bedömning är att det är en fångponny och fånghovar kan bli ganska deformerade även i sulan.
Jag blir lite konfunderad, för en ponny som det går att lyfta och hålla upp hoven på, som på bilden, har inte så ont att den måste avlivas pga smärtan. (i så fall skulle alla fånghästar avlivas första dagen...)

Den lär väl ha fått akut smärtstillande eftersom veterinären är där kanske?

Den lär väl ha fått akut smärtstillande eftersom veterinären är där kanske?
Det enda som kan hjälpa en häst som har så mycket smärta i fötterna att den behöver avlivas, är att man lägger bedövning som tar bort smärtan i hovarna.
Eller så hade den så ont att den "stängt av". :(
När smärtan sitter i den kroppsdel som bär upp kroppsvikten så har man inte så ont att man stänger av. Inte ens en häst. En häst som har så svår smärta i hovarna att den behöver avlivas, den ligger ner....

När man beslutar om avlivning av djurskyddsskäl tas hänsyn även till vad hästen måste utstå under en ev rehabilitering, hästens tillstånd i övrigt mm.

Så att säga att en häst som måste avlivas av djurskyddsskäl pga smärta kan man inte lyfta ena hoven på blir förenklat.

Har fö träffat en fångponny där sulan buktade pga att hovbenet var påväg genom sulan (en millimeter kvar) som både lyfte benet och för egen maskin gick (stapplade) ut på grusväg när den skulle avlivas. Utan smärtlindring.

Ju mer jag tittar undrar jag om den inte såg "ganska normal ut" vid verkning, och sen har den stått i fuktigt gräs (den ser ju mjuk ut, sulan) och att hovbenet börjat trycka ut sulan på det där viset.
Jag har svårt att se att en vanlig/frisk hov ens skulle se ut sådär om man bara raspade av "massor" i tådelen. Jag tror man skulle komma till kötthoven då.
Så, man kan tänka sig att den hade fång, och att det var för att hovbenet var på väg ut som man avlivade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka