M

mysannn

hej är det nån som har erfarenhet av hästar med gomspalt..
hur dom blev som vuxsna ...om dom snorade mindre eller inte å hur dom funkar i ridningen...lite nyfiken känner en med problemet..:confused:

Sv: gomspalt

Hästar med gomspalt måste opereras. Annars blir de inte vuxna. Och om de opereras fungerar de precis som alla andra.

men om det inte går att operera....
å varför blir dom inte vuxna annars

Jag känner till en ponny som föddes med gomspalt för ca 15 år sedan. Inget djursjukhus ville ta emot den som nyfödd, alla veterinärer och annat kunnigt folk sa att den inte skulle komma att överleva. Men det gjorde den! Fick mycket stödfodring eftersom mjölken rann utanför när den diade.
Den dricker genom att fylla munnen och sedan hålla upp huvudet i luften så vattnet kan rinna ner i strupen. Får alltid torrt grovfoder (hö) för att med det som lock i gommen lättare få i sig kraftfoder. Hö är lättast att äta, gräs lite svårare. Fin ponny som inte ser konstig ut på något sätt utifrån. :)

Känner också till en häst som lever ett bra liv med gomspalt.

Antar att det är detta min häst blev opererad för innan jag köpte han. Jag har fått det förklarat som glapp i gomseglet mellan munhåla och näshåla. Dom opererade detta och plockade bort polyper när han var 4. Blev inte en helt lyckad operation så han har fortfarande en liten spalt, men det har han levt med i 11 år. Idag är han 15 och jag har ägt han i 10 år.
Det enda som märks är att han sticker ut tungan en bit samtidigt som han pressar den mot gommen när han dricker. Rinner lite vatten ur näsan ibland trots hans teknik. Sen kan han ibland hosta när han äter kraftfoder, antagligen för att något hamnar lite fel. Har aldrig upplevt att han har ont av det och han har fungerat utmärkt som tävlingshäst upp till enstjärnig nivå i fälttävlan, där var det en annan skada som satte stopp tyvärr.
Dom ville inte operera detta igen pga att risken för att gomseglet skulle bli för tätt (antar jag, eftersom det nu är för otätt) var för stor och det skulle hästen inte kunna leva med.

tack det var roligt att höra dom som har henne sa bara ta bort den men annars var de ju inget fel...å en ponny som inte kan äta gräs så bra var ju nästan ett pluss dom brukar ju ha en tendens å bli runda på gräs

Det du beskriver är inte gomspalt utan för kort mjuk gom. En helt annan diagnos mao.

Gomspalt innebär att gommen, alltså skiljeväggen mellan munhåla och näshåla, inte sluts som den ska. Istället uppstår en spalt, en längsgående öppning, i munhålans tak. Missbildningen kan involvera både hårda och mjuka gommen (den hårda gommen är alltså den benplatta som utgör taket i vår egen mun). Följden blir att fölet inte kan svälja normalt. Istället flödar mjölken upp i näshålan och rinner dels ut genom näsborrarna, dels ner i lungorna via luftstrupen. Det drabbade fölet växer dåligt pga att det inte kan förse sig med näring. Det drabbas också ofta av luftvägsinfektioner, som t ex lunginflammation - ofta med dödlig utgång.

Om hästen trots allt uppnår vuxen ålder så kommer den inte att kunna äta normalt. Foder pressas upp i näshålan, inhaleras och orsakar återkommande luftvägsinfektioner (rhintiter, bihåleinflammation, lunginflammation osv). Fodret kan också utgöra ett mekaniskt hinder när hästen andas - som bekant andas inte hästar med munnen.

Att behålla ett föl med den här diagnosen är inte humant. Snarare är det att utsätta den för onödigt lidande = ett brott mot djurskyddslagen. Föl som av någon anledning inte opereras bör avlivas.

Det finns "lättare" former av gomspalt som bara involverar mjuka gommen. En sådan missbildning vållar också besvär, men inte i samma omfattning. Prognosen beror alltså på hur grav gomspalten är. Man ska inte förväxla gomspalt med andra defekter längre bak i svalget.

Googla gärna så hittar ni massa bilder på människobarn med gomspalt.

Aha ja jag var ju inte helt säker att det var gomspalt, fast "symptomen" verkar ju extremt lika :) Är så kladdigt skrivet på pappren från sjukhuset plus att det står på latin så något svårtolkat :)
Fast på behandling står det förkortning och nålbränning av mjuka gommen så det du skriver är ju helt rätt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 475
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka