Gömma grimman bakom ryggen?

Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Asch. Jag bara går till grinden och visslar. Det är alltid rätt häst som kommer...

Det är ju praktiskt.
Men jag har tio killar i hagen och ibland ska jag hämta den ena och ibland den andra.
Alla vill bli hämtade först.
Så hur man ska lära dem att rätt häst kommer, övergår mitt förstånd.

Det svåra med hämtning av Yngve och Snorri är att lyckas med att inte hämta dem.
Tack och lov är pojkarna snälla, så det känns inte otrevligt även om man står mitt i högen av tio unggrabbar och försöker få rätt huvud i grimman. Blir det lite för trångt, kommer Karl och talar om för alla andra att de ska flytta på sig. Effektivt.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

För mig går det bättre att holla grimman bakom ryggen när jag ska hämta min svårfångade häst i hagen, då tror hon att jag bara ska komma och klappa henne elr liknande.:)
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Jo men visst.

Då är ju frågan; varför vill inte hästen bli fångad?
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

:rofl:

Nä såklart... då blir det svårare. Du får ropa deras namn. :p

Det är ju ändå ett mer angenämt problem att de är lite för på, än att de sticker så fort de ser en.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

kl

Har man svårt att fånga hästen i hagen pga att den springer ifrån en när man kommer bör man nog tänka över situationen lite. Istället för att försöka fånga hästen med "våld" genom att lura den, tränga upp den i ett hörn och sedan hugga tag i den innan den hinner springa iväg.

När jag köpte min häst var han svår att fånga i hagen. När jag var och provred var det två tjejer som fick sammarbeta för att fånga honom, de fick driva in honom i ett hörn, locka med godis och sedan hinna få grimskaftet om hans hals innan han stack. Med lite borstning, kliande, morötter och mys tog det inte många dagar efter hemkomst innan han kom till grinden självmant och nästan satte huvudet i grimman själv.

De flesta något sånär erfarna hästmänniskor kopplar lätt ihop beteendet att vara orolig vid sadling och uppsittning med potentiell smärta i ryggen. Men av någon anledning ser folk inte en svårfångad häst som ett resultat av något hästen inte uppskattar, vilket jag tycker är märkligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 481
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 053
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp