Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig förstått den där rädslan för godisberöm som "muta"... som om hästen/hunden skulle börja utöva utpressning - om jag inte får moroten hoppar jag inte, wohahah!
I all annan djurträning har affirmativa metoder fått fäste - men ännu icke på häst. Där kör man fortfarande negativ förstärkning on mass. Trots att det bevisligen går utmärkt att träna delfiner, elefanter, människor, kackerlackor (!), höns, etc etc, enbart affirmativt.
Jag vet inte om jag ska skylla på NH-svängen med dess amerikanska pressure-and-release-fixering, eller om det bara är traditioner som vägrar försvinna.
Nu ska jag försöka skriva det här så att till och med jag förstår det när jag läser det andra gången
I det vilda jagar en hund ett byte, hunden fäller bytet, får sin mat. Belöning för arbetet den gjorde när den jagade bytesdjuret.
I en hästs natur ligger det inte att få mat som belöning, ett grässtrå har aldrig sprungit ifrån en häst, någonsin. Och efter som hästen är ett bytes djur så blir hästen jagad av ex. hunden, om hästen springen ifrån hunden, så blir det belöningen för hästen. Det farliga/obehagliga försvinner.
När jag skulle 'skola om' (inte rätt ord men...) mitt sto, som då var van att; drag i grimskaftet betyder gå, ryck betyder stopp och när man skulle svänga fick man mer eller mindre skjuva hästen ifrån sig.
När jag skulle gå med henne tog jag en långpisk och duttade på rumpan, om hon tog minta millimeter fram, slutade jag. Obehaget är borta, belöning.
Vid svängning duttade jag på bogen, om hon flyttade tyngpunkten, slutade jag, belöning.
Det hade troligtvis inte funkat lika bra om jag belönat med godis.
Men jag klicker tränar lite smått ibland också, så jag är inte helt anti-godis.
Jag upplever det dock som en stor skillnad, då hästen accosierar klicket med godis, och man slipper på så sätt tiggandet.
Du har säkert rätt. Jag bara ser hur enkelt det är att överföra från hund till häst - det är inte rocket science direkt, så länge man har lite känsla.
Varför blir hästen rädd av spöet då? Negativa upplevelser?
Ska man använda ett spö som sin förlängda arm eller vad man nu vill kalla det så kan man inte använda den att smiska hästen med också.
Jag har en känslig kille som varit rejält rädd, sadeltvång etc etc och efter lite "piskan är snäll" träning så är han lika rädd för den som för min hand...
Har aldrig förstått den där rädslan för godisberöm som "muta"... som om hästen/hunden skulle börja utöva utpressning - om jag inte får moroten hoppar jag inte, wohahah!
I all annan djurträning har affirmativa metoder fått fäste - men ännu icke på häst. Där kör man fortfarande negativ förstärkning on mass. Trots att det bevisligen går utmärkt att träna delfiner, elefanter, människor, kackerlackor (!), höns, etc etc, enbart affirmativt.
Jag vet inte om jag ska skylla på NH-svängen med dess amerikanska pressure-and-release-fixering, eller om det bara är traditioner som vägrar försvinna.
Gör hämtning av hästen till en trevlig upplevelse o hästen kommer.
Om man har den tanken att hästen ska fångas lär man få problem.
allra trevligast är väl om de kommer, för att de VILL. Att de tycker att man är en trevlig prick o kan vara substitut för kompisarna.
QUOTE]
Det du markerade i mitt inlägg förstod jag inte vad du menade med, så det kan du få ta om.
Det var precis det här jag menade.
Man ska inte behöva gömma grimman för att få med sig hästen ut ur hagen. Den ska inte springa iväg om den får syn på grimman.
Jag har inga som helst problem att få med min häst, det kanske var därför jag reagerade på detta? Min häst kommer oftast direkt när jag visslar, om det inte står någon fin kille inom synhåll när hon tokbrunstar. Men då är det bara att väcka henne ur transen och sen följer hon med, inget mer med det.
När man blir fångad i hagen väntar ju mys, pyssel och roligt arbete i stallet. Det vill man väl inte gå miste om!
Ja och det gör ju bara problemet värre att komma med "oärliga" avsikter. Gömmer man spöet, borsten, sadeln bakom ryggen också?
Förstår inte varför man ska muta hästen med godis när den ska komma, eller gå in i transporten osv. OK om den får mat när den kommit in, men det är en annan sak. Att muta hästen för att göra saker är också lite att skjuta sig i foten tycker jag... ger man hästen en karamell efter varje hinder också?