Gömma grimman bakom ryggen?

Hatsune

Trådstartare
Letade i gamla lådor i går och fann några gamla hästböcker. Självklar är man då tvungen att ta en paus och bläddra lite i dessa. :p
Kom efter tag fram till hur man gör när man ska hämta hästen i hagen.

Steg 1. Gå fram till hästen med grimman gömd bakom ryggen.

Då fick jag bara en enda fråga i huvudet, det står närmligen inte varför man gör detta.
Varför ska man gömma grimman?
Sringer hästen iväg annars eller vad? :confused:

Jag har alltid haft grimman väl synlig och ser ingen som helst anledning till att gömma den.

Hjälp mig nu. :D
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Det är för att lura hästen så att den inte springer iväg.
Funkar kanske nån enstaka gång men springer hästen iväg när man kommer så har man nog ett större problem än att grimman syns....
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Ja, så tycker jag också.
Hästmagazinet hade en artikel om hur man fånger en svårfångad häst, och då skulle man också gömma grimman bakom ryggen...
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Ja och det gör ju bara problemet värre att komma med "oärliga" avsikter. Gömmer man spöet, borsten, sadeln bakom ryggen också?
Förstår inte varför man ska muta hästen med godis när den ska komma, eller gå in i transporten osv. OK om den får mat när den kommit in, men det är en annan sak. Att muta hästen för att göra saker är också lite att skjuta sig i foten tycker jag... ger man hästen en karamell efter varje hinder också?
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Å du vet inte hur lika vi tänker. :)

KL

Någon annan som har åsikter?
Eller kanske gör någon av er bukefalister så?
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

De antar väl att hästen associerar; grimma=hämtas=arbete=usch
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Har aldrig förstått den där rädslan för godisberöm som "muta"... som om hästen/hunden skulle börja utöva utpressning - om jag inte får moroten hoppar jag inte, wohahah!

I all annan djurträning har affirmativa metoder fått fäste - men ännu icke på häst. Där kör man fortfarande negativ förstärkning on mass. Trots att det bevisligen går utmärkt att träna delfiner, elefanter, människor, kackerlackor (!), höns, etc etc, enbart affirmativt.

Jag vet inte om jag ska skylla på NH-svängen med dess amerikanska pressure-and-release-fixering, eller om det bara är traditioner som vägrar försvinna.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Jag köpte en mutad häst. Ja hon vägrade lyfta hovarna, ta bettet när man tränsa osv osv osv. Nu gör hon inte det längre.
Jag är mer för att klappa och klia och uppmuntrande ord. Likaså med hunden, katten å kaninen.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Jag tror att det är svårt att använda godis som motivator på rätt sätt så att man inte får en massa negativa sidoeffekter. Och alla som gjort fel skyller på godiset, inte på att de gjorde fel.

Gör man fel så kan man absolut få en häst(ponny kanske troligast) som "kräver" godis innan de tänker jobba vidare. Vi hamnade i ett sånt läge ett tag, men då får man byta strategi lite och tillslut är man igenom det.

För hund finns det massor med tränare som kan hjälpa en med sån här träning, och det gör väl inte det på häst i samma utsträckning.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Min häst kommer när man skramlar lite med grimman... ;)
Han VILL ju komma in - för inne finns det mat och gos.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Ja och det gör ju bara problemet värre att komma med "oärliga" avsikter. Gömmer man spöet, borsten, sadeln bakom ryggen också?
Förstår inte varför man ska muta hästen med godis när den ska komma, eller gå in i transporten osv. OK om den får mat när den kommit in, men det är en annan sak. Att muta hästen för att göra saker är också lite att skjuta sig i foten tycker jag... ger man hästen en karamell efter varje hinder också?

Ot, men man fick faktiskt gömma sadeln för min ponny när man gjorde i ordning honom ute i hagen, annars kom han inte fram till en :p.
Och vid agility så stannade han och krävde godis efter varje hinder :rofl: otroligt söt ponny med lite egna idéer :p
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Jag tror jag ska börja gömma grimman, då kanske inte lillpållan kommer och sticker in nosen innan jag hunnit få på den på rätt häst :idea:, vilket hon annars tenderar att göra. Hon är beredd att ta till alla medel för att få vara med, en gång sträckte hon sig över staketet och bet tag i bettet när jag höll på att tränsa en annan häst utanför hagen :D.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Nu ska jag försöka skriva det här så att till och med jag förstår det när jag läser det andra gången :p

I det vilda jagar en hund ett byte, hunden fäller bytet, får sin mat. Belöning för arbetet den gjorde när den jagade bytesdjuret.

I en hästs natur ligger det inte att få mat som belöning, ett grässtrå har aldrig sprungit ifrån en häst, någonsin. Och efter som hästen är ett bytes djur så blir hästen jagad av ex. hunden, om hästen springen ifrån hunden, så blir det belöningen för hästen. Det farliga/obehagliga försvinner.

När jag skulle 'skola om' (inte rätt ord men...) mitt sto, som då var van att; drag i grimskaftet betyder gå, ryck betyder stopp och när man skulle svänga fick man mer eller mindre skjuva hästen ifrån sig.
När jag skulle gå med henne tog jag en långpisk och duttade på rumpan, om hon tog minta millimeter fram, slutade jag. Obehaget är borta, belöning.
Vid svängning duttade jag på bogen, om hon flyttade tyngpunkten, slutade jag, belöning.

Det hade troligtvis inte funkat lika bra om jag belönat med godis.

Men jag klicker tränar lite smått ibland också, så jag är inte helt anti-godis.
Jag upplever det dock som en stor skillnad, då hästen accosierar klicket med godis, och man slipper på så sätt tiggandet.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Letade i gamla lådor i går och fann några gamla hästböcker. Självklar är man då tvungen att ta en paus och bläddra lite i dessa. :p
Kom efter tag fram till hur man gör när man ska hämta hästen i hagen.

Steg 1. Gå fram till hästen med grimman gömd bakom ryggen.

Då fick jag bara en enda fråga i huvudet, det står närmligen inte varför man gör detta.
Varför ska man gömma grimman?
Sringer hästen iväg annars eller vad? :confused:

Jag har alltid haft grimman väl synlig och ser ingen som helst anledning till att gömma den.

Hjälp mig nu. :D

Ah, här ser jag hur jag bör göra när jag går för att hämta någon av mina grabbar.
Mitt problem när jag kommer med grimman till hagen är att få rätt hästhuvud i grimman. Det är stor konkurrens med flera grabbar som samtidigt försöker sticka in nosen genom valda öppningar.
Och här var lösningen serverad snyggt och prydligt.

Men det är klart, risken är att det finns en häst som försöker klä på sig grimman bakom min rygg.:o
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Så var det sist jag hälsade på Inte_Ungs hästar. Jag skulle hämta en unghäst i hagen och hon sade att det kunde vara lite knepigt. Snart insåg jag att det knepiga var att bara få med sig en häst, för vips hade jag två huvuden i grimman, båda relativt nöjda med situationen. :D
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Det hade troligtvis inte funkat lika bra om jag belönat med godis.

Men jag klicker tränar lite smått ibland också, så jag är inte helt anti-godis.
Jag upplever det dock som en stor skillnad, då hästen accosierar klicket med godis, och man slipper på så sätt tiggandet.

Vad baserar du det antagandet på?
Jag lärde enkelt ponnyn att komma med sidan emot och erbjuda mig att sitta upp, om jag kliver upp på pall eller liknande, med hjälp av godis. Det sitter som berget, och kliver jag inte upp tillräckligt fort så skrapar han upp mig :p även om han inte alltid får godis längre.
Han är väldigt känslig och skulle lätt blivit stressad om jag skulle försökt peta runt honom med ett spö.

Och med klicker försvinner inte tiggandet alls, det är en fas även inom klickerträningen som man måste igenom när hästen tigger hela tiden.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Vad baserar du det antagandet på?
Jag lärde enkelt ponnyn att komma med sidan emot och erbjuda mig att sitta upp, om jag kliver upp på pall eller liknande, med hjälp av godis. Det sitter som berget, och kliver jag inte upp tillräckligt fort så skrapar han upp mig :p även om han inte alltid får godis längre.
Han är väldigt känslig och skulle lätt blivit stressad om jag skulle försökt peta runt honom med ett spö.

Och med klicker försvinner inte tiggandet alls, det är en fas även inom klickerträningen som man måste igenom när hästen tigger hela tiden.

Varför blir hästen rädd av spöet då? Negativa upplevelser?
Ska man använda ett spö som sin förlängda arm eller vad man nu vill kalla det så kan man inte använda den att smiska hästen med också.
Jag har en känslig kille som varit rejält rädd, sadeltvång etc etc och efter lite "piskan är snäll" träning så är han lika rädd för den som för min hand...
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Jag tror att det är svårt att använda godis som motivator på rätt sätt så att man inte får en massa negativa sidoeffekter. Och alla som gjort fel skyller på godiset, inte på att de gjorde fel.

Gör man fel så kan man absolut få en häst(ponny kanske troligast) som "kräver" godis innan de tänker jobba vidare. Vi hamnade i ett sånt läge ett tag, men då får man byta strategi lite och tillslut är man igenom det.

För hund finns det massor med tränare som kan hjälpa en med sån här träning, och det gör väl inte det på häst i samma utsträckning.


Du har säkert rätt. Jag bara ser hur enkelt det är att överföra från hund till häst - det är inte rocket science direkt, så länge man har lite känsla.
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Inlärningspsykologi fungerar på samma sätt på alla arter. Det är faktiskt ingen skillnad.

Man kan träna hundar med enbart negativ förstärkning också (eller straff) - och gjorde så under lång tid. Sedan utvecklades andra metoder. Samma gäller för häst, vi har bara inte kommit dit än att man börjar applicera nya kunskaper på träningen där i samma utsträckning.

Det du behöver kunna är att hitta rätt stimuli, rätt motivation. Det behövs inget ge-efter-för-tryck om man inte medvetet vill jobba med just den metoden. Sedan är hästar ofta vana vid just det, eftersom det är så de tränats från början - obehag + reaktion = obehag försvinner. Det är negativ förstärkning.

Man kan lika gärna jobba med positiv förstärkning - vilket också ger en snabbare inlärningskurva.

Däremot kan man givetvis inte bara kasta godis hur som helst på sin häst. Då blir även den mest godhjärtade lite girig...
 
Sv: Gömma grimman bakom ryggen?

Min häst funkar det bätrre på iaf.
Och hon tigger inte det minsta, hon vet att hon inte får något om jag inte har klickat. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 481
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 053
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp