Golv i sadelkammare

Sv: Golv i sadelkammare

Oj då blir det trångt. Min sadelkammare är 3x3 och proppfull, skall utvidga så den blir 6x6. Jag har bara två hästar. :p Du får bygga i höjden, extra höga skåp osv.

Jag har träväggar som är vitbetsade och betonggolv. Golvet skall fixas, men det blir liksom aldrig av... Har tänkt att ha vinylgolv som ser ut som klinker. Det är enkelt att hålla rent och inte halkigt.

Var jättesnyggt med "parkett" också, och de finns ju till bra pris på tex Rusta, men blir det inte väldigt halt om man kommer in med våta stövlar? Har laminat i huset och det tål dessutom inte vatten så bra.

Det är jätteskillnad mellan laminat och laminat! Det finns billiga varianter på cheapy som bara håller sitt utseende en begränsad tid i hemmiljö och det finns laminat som håller för offentliga miljöer som t.ex. butiker och liknande. Men de tuffare är naturligtvis mycket dyrare!

Vi har slätt betonggolv i en trång överfull sadelkammare så att det dras in en del sand och (torkande) lera per kvadratmeter så att säga. Jag hade gärna haft något blankare så att man kan hålla rent utan att behöva sopa upp damm i luften. Har provat dammsugare, men de håller inte länge för sand och lera... :meh: Men brist på tid och ork gör att engagemangnivån är begränsad för tillfället. Dessutom skissar jag ju på nytt stall och sadelkammare, så det gör det väl inte mer intressant att uppdatera nuvarande.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Det som finns inne är den dyra sortens och inget från något billigvaruhus, men om man spiller mycket vatten på det så kan limmet bubbla upp. I sadelkammaren brukar jag hänga drypande våta benskydd så det blir stora pölar på golvet. Så det får nog bli vinylgolv. :p

Ja precis, det är jättesvårt att hålla betonggolvet rent, även om man sopar varje dag så känns det alltid skitigt... :crazy:
 
Sv: Golv i sadelkammare

Man kan ju måla betonggolv, för att få det lättskött. Det bör man faktiskt göra, för att slippa betongdammet. Vi har gjort det i den delen av verkstaden som är tvättstuga, blev väldigt bra. Vill man kan man köpa till flagorna som syns på bilderna i nedanstående länk.

Det går att få färg i allt från hobbyklass till den som håller för tung industri. Det är lite meckigt att få det bra, men väl värt det i underhåll och trivsel.

http://www.prastangenindustrigolv.se/ytbehandlingar/betongmalning.html
 
Sv: Golv i sadelkammare

Det som finns inne är den dyra sortens och inget från något billigvaruhus, men om man spiller mycket vatten på det så kan limmet bubbla upp. I sadelkammaren brukar jag hänga drypande våta benskydd så det blir stora pölar på golvet. Så det får nog bli vinylgolv. :p

Inte tillräckligt dyrt då kanske... ;) De för offentliga utrymmen måste ju tåla kunder som klafsar in och ut med skor och barnvagnar som just precis varit ute i snöslasket. Jag har svårt att se att inte en butik skulle reklamera sitt golv, som är sålt som just butiksgolv, om det blev förstört av att en utvält cola-flaska legat på golvet i nån timme eller två för att ingen sagt till om det..?
 
Sv: Golv i sadelkammare

Jo, det har varit på tapeten sedan sadelkammaren byggdes för 15 år sedan... Men ingen har liksom fått tummen ur... :angel:

Man kan ju måla betonggolv, för att få det lättskött. Det bör man faktiskt göra, för att slippa betongdammet. Vi har gjort det i den delen av verkstaden som är tvättstuga, blev väldigt bra. Vill man kan man köpa till flagorna som syns på bilderna i nedanstående länk.

Det går att få färg i allt från hobbyklass till den som håller för tung industri. Det är lite meckigt att få det bra, men väl värt det i underhåll och trivsel.

http://www.prastangenindustrigolv.se/ytbehandlingar/betongmalning.html
 
Sv: Golv i sadelkammare

Jag har äntligen fått mitt efterlängtade klinkergolv i sadelkammaren. Fått och fått förresten! Jag hyrde in en riktig plattläggare som gjorde jobbet... Värt varje öre, så himla skönt att slippa krypa runt på onda knän! Bilder finns här:
http://stuterinorthhill.se/?p=2730

Edit. Svarade på ursprungsinlägget innan jag såg att det var från 2008! Antar att ditt stall är färdigbyggt sedan länge...
 
Senast ändrad:
Sv: Golv i sadelkammare

Det som finns inne är den dyra sortens och inget från något billigvaruhus, men om man spiller mycket vatten på det så kan limmet bubbla upp. I sadelkammaren brukar jag hänga drypande våta benskydd så det blir stora pölar på golvet. Så det får nog bli vinylgolv. :p

Ja precis, det är jättesvårt att hålla betonggolvet rent, även om man sopar varje dag så känns det alltid skitigt... :crazy:

Du har inte använt click-guard/aqua stop på ditt laminatgolv va?
Har man det tål golvet mkt mer väta förutsatt att man valt ett laminatgolv med bra klassning.
Exempelvis Byggmax har relativt billiga golv med högsta klassning medan "märkes golv" kan vara apdyra och ha sämre klassning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 259
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 387
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: VLMF
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp