Golv i sadelkammare

Sv: Golv i sadelkammare

Vi har kanske samma ELÄNDE till plattor:eek:? I vår hall la vi väldigt snygga svarta schifferliknande klinkers, med skrovlig yta, de är helt hopplösa att städa!

Har du provat att behandla dem med klinkerolja?:idea:
Underlätta städningen om plattorna har den där torra,matta lite sträva ytan...
 
Sv: Golv i sadelkammare

Tack för tipset!

Vi har uppvärmt och har bestämt oss för att det blir klinkers!
 
Sv: Golv i sadelkammare

Provar att blåsa liv i en gammal tråd!

Vi har samma problem i det utrymme som ska bli sadelkammare, skrovlig betong som kommer bli hur svår som helst att hålla rent. Vad har ni för tips på en billig lösning? (klinkers känns inte aktuellt ekonomiskt tyvärr:( ) Tilläggas skall att det finns en golvbrunn i ena hörnet som är i samma höjd som betonggolvet, det är visst fall på golvet (nu minns jag inte hur mkt...). Ytan är ca 9 m2.
Plattan under är isolerad!

Tacksam för snabba tips!
 
Senast ändrad:
Sv: Golv i sadelkammare

Provar att blåsa liv i en gammal tråd!

Vi har samma problem i det utrymme som ska bli sadelkammare, skrovlig betong som kommer bli hur svår som helst att hålla rent. Vad har ni för tips på en billig lösning? (klinkers känns inte aktuellt ekonomiskt tyvärr:( ) Tilläggas skall att det finns en golvbrunn i ena hörnet som är i samma höjd som betonggolvet, det är visst fall på golvet (nu minns jag inte hur mkt...). Ytan är ca 9 m2.
Plattan under är isolerad!

Tacksam för snabba tips!

Den är alltså såpass skrovlig att målning inte är ett alternativ?

Använder ni den där brunnen eller skulle ni kunna sätta igen den?

Och kommer det vara hög belastning i sadelkammaren - många per dag som springer ut och in med leriga stövlar?
 
Sv: Golv i sadelkammare

Den är alltså såpass skrovlig att målning inte är ett alternativ?

Använder ni den där brunnen eller skulle ni kunna sätta igen den?

Och kommer det vara hög belastning i sadelkammaren - många per dag som springer ut och in med leriga stövlar?

Hmm, jag vet inte var gränsen går för att kunna måla? Hur skrovlig får den vara då?
:confused:

Brunnen (och för den delen plattan och stallet) är helt ny, så den vill jag inte sätta igen! ;)

Det kommer inte vara någon hög belastning, det är bara 4 boxplatser i stallet =)
 
Sv: Golv i sadelkammare

jag har också klinker i min sadelkammare, men det var sånt som blev över efter att vi lagt i huset = gratis :p.

men det finns ju annars plast trä aktigt golv, kanske kan vara ngt?
kolla annars efter begagnat/ sånt som ngn köpt för mycket av och vill ha väck.
gör i alla fall jag för att ha råd med att kunna renovera en lägenhet nästa år ^_^. letar kakel till badrummet redan nu :p
 
Sv: Golv i sadelkammare

Hmm, jag vet inte var gränsen går för att kunna måla? Hur skrovlig får den vara då?
:confused:

Brunnen (och för den delen plattan och stallet) är helt ny, så den vill jag inte sätta igen! ;)

Det kommer inte vara någon hög belastning, det är bara 4 boxplatser i stallet =)

Jo du kan ju måla även om det är skrovligt, jag tänkte på det du skrev om att det skulle bli svårt att hålla rent? Golvfärgen är förvisso blank och 'jämnar' väl till det litegrann om man stryker flera ggr, men kanske inte tillräckligt? När jag målade ett betonggolv sist hade jag färg från Lantm*nnen och vill inte minnas att det var särskilt billigt. Men B*ggmax har för 300 kr som jag tror skulle räcka till två strykningar på ditt golv - värt att prova kanske?

Kan inte komma på något annat än Pergoplattor (dyrt) och trall annars, där du fortfarande kan använda din golvbrunn? Och möjligen plastmattor (á la badrum?).. Det letade jag efter när jag skulle fixa till golvet i vår sadelkammare, men konstaterade att det var dyrare än vad jag tänkt mig! Kompisen fick dock tag i en rulle rätt billigt som räckte till ett 12 kvm-rum (schackrutigt = snyggt, men svårt att hålla rent. Och förmodligen rätt halt).

Men klinkers vore ju trots allt det absolut snyggaste.. Och så dyrt behöver det inte bli ifall man hittar ett restparti på Blocket.

Själva har vi ett snyggt laminatgolv ('valnöt') i vår sadelkammare för 39 kr/kvm. Inget golv man spolar av med slangen direkt :) Men vi har inte hög belastning och det räcker gott och väl att sopa och moppa då och då!
 
Senast ändrad:
Sv: Golv i sadelkammare

Jo du kan ju måla även om det är skrovligt, jag tänkte på det du skrev om att det skulle bli svårt att hålla rent? Golvfärgen är förvisso blank och 'jämnar' väl till det litegrann om man stryker flera ggr, men kanske inte tillräckligt? När jag målade ett betonggolv sist hade jag färg från Lantm*nnen och vill inte minnas att det var särskilt billigt. Men B*ggmax har för 300 kr som jag tror skulle räcka till två strykningar på ditt golv - värt att prova kanske?

Kan inte komma på något annat än Pergoplattor (dyrt) och trall annars, där du fortfarande kan använda din golvbrunn? Och möjligen plastmattor (á la badrum?).. Det letade jag efter när jag skulle fixa till golvet i vår sadelkammare, men konstaterade att det var dyrare än vad jag tänkt mig! Kompisen fick dock tag i en rulle rätt billigt som räckte till ett 12 kvm-rum (schackrutigt = snyggt, men svårt att hålla rent. Och förmodligen rätt halt).

Men klinkers vore ju trots allt det absolut snyggaste.. Och så dyrt behöver det inte bli ifall man hittar ett restparti på Blocket.

Själva har vi ett snyggt laminatgolv ('valnöt') i vår sadelkammare för 39 kr/kvm. Inget golv man spolar av med slangen direkt :) Men vi har inte hög belastning och det räcker gott och väl att sopa och moppa då och då!

Får kolla upp detta med färg helt klart, byggmax kändes ju som en helt ok budgetlösning!

Men om man ska klinkra, kan jag väl inte göra det på detta skrovliga golv?? Det måste väl planas till först antar jag...?
 
Sv: Golv i sadelkammare

En annan variant hade kanske varit att hälla eller spackla ut lättflytande hårdbetong? Ingen koll på kostnad dock!

Men jag tycker du ska köra på klinkers. Du får stå ut med den skrovliga ytan ett tag och spara - eller önska dig fogmassa & klinkers osv i julklapp :idea:
 
Sv: Golv i sadelkammare

Det var ju en variant ;) Det är ju inte så långt kvar till jul ;)

Undrar om man skulle prova att måla och om det inte blir bra spara och klinkra? Skulle det kunna fungera tro...?
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vad är det för underarbete för att lägga plastmatta...? Åh vad dålig koll jag har på allting känner jag.... *skäms*
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har gjort våran sadelkammare på ett oisolerat plankgolv i en lada, tror vi lade på reglar, isolerade, på med OSB-skivor som vi fått (man tar vad man har) och sedan köpte vi laminatgolv och la på, tycker det fungerar toppen :) Tyst att gå på, lättstädat och ser snyggt ut.

Dålig bild men man ser hur det ser ut iallafall
imag0211_50217d8ae087c33dbd00000b.jpg
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har gjort våran sadelkammare på ett oisolerat plankgolv i en lada, tror vi lade på reglar, isolerade, på med OSB-skivor som vi fått (man tar vad man har) och sedan köpte vi laminatgolv och la på, tycker det fungerar toppen :) Tyst att gå på, lättstädat och ser snyggt ut.

Dålig bild men man ser hur det ser ut iallafall
imag0211_50217d8ae087c33dbd00000b.jpg

Ska också lägga in laminat. Har uppvärmd sadelkammare och liknande underlag som du har. Kommer nog att bli snyggt och mer välstädat. Ska bara se vad jag kan hitta på till väggarna som är vanliga vita "osb skivor"? Vill även få in en "takbjälke" lite längre ner så att vi frigör yta på väggarna. Vi är många i stallet, på en yta av ca 3x2,5 m ska allt in för fem hästar.
 
Sv: Golv i sadelkammare

*kl*

Har varit med om alla möjliga och omöjliga sadelkammargolv genom åren. Det bästa tycker jag har varit klinkersgolv. Speciellt när det börjar ha några år på nacken. Näst bästa har varit all form av hårt golv tex betong, sten och liknande.

Den stora nackdelen med mjuka golv har varit att efter några år så har det blivit små repor i golven där det samlas smuts så hur mycket man än har skrubbat och tvättat golven så har de alltid sett lite smutsigt ut. Detta problemet kan till viss del undvikas med ett mörkare golv.

Allt detta är ju bara egna erfarenheter. Men jag hade så långt det är möjligt försökt ha klinkersgolv. Finns ju mycket billigt och bra att hitta på blocket.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Visa gärna bild sen, kul att se :D Det är jättelätt att sopa och ser fräsht ut, supernöjd, det har legat där i tre år nu men är inte alls slitet eller fult på något sätt :)
 
Sv: Golv i sadelkammare

Oj då blir det trångt. Min sadelkammare är 3x3 och proppfull, skall utvidga så den blir 6x6. Jag har bara två hästar. :p Du får bygga i höjden, extra höga skåp osv.

Jag har träväggar som är vitbetsade och betonggolv. Golvet skall fixas, men det blir liksom aldrig av... Har tänkt att ha vinylgolv som ser ut som klinker. Det är enkelt att hålla rent och inte halkigt.

Var jättesnyggt med "parkett" också, och de finns ju till bra pris på tex Rusta, men blir det inte väldigt halt om man kommer in med våta stövlar? Har laminat i huset och det tål dessutom inte vatten så bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 259
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 387
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: VLMF
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp