Golv i sadelkammare

MiaMaria

Trådstartare
Vi har nu kommit så långt på vårt stallbygge att vi ska göra någon typ av golv i sadelkammaren. Där är ett ganska ojämnt betonggolv just nu. Det blev likadant som det jag har i stallgången och det är ganska "räfflat". Det blir svårt att hålla rent i sadelkammaren, där jag hellre skulle vilja ha ett jämnare golv. jag funderar på att flyta det och lägga klinkers, men vet inte om det är praktiskt. Viktigt är att det är lättskött. Vad har ni andra för golv i era sadelkammare? Hur funkar det?

*hoppas på bra tips* :idea:
 
Sv: Golv i sadelkammare

Har också jobbigt betonggolv som du. alternativen jag tänkt på är att antingen måla golvet i någon ljus, blank färg som gör det lättsopat, eller att höja golvet på samma sätt som man bygger en vägg, med isolering eller iallafall vindplast, vilket skulle göra att det inte gick åt lika mkt energi till uppvärmningen. På detta skulle man ev kunna ha en plastmatta som är lätt att svabba, typ sjukhusgolv..:)
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har sådant plastgolv som man har på balkonger, runt pooler och så. Tror märket heter Bergo, köpt på Bauhaus. Man sätter själv ihop det av kvadratiska rutor (9 stycker per m2).

Immer
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har också klinkers i sadelkammaren och en govlbrunn, lätt att hålla rent då det bara är att ta slangen och spolarent med. Kan tillägga att jag även har golvvärme, så det inte fryser på vintern.

Lycka till med golvläggandet
 
Sv: Golv i sadelkammare

Jag har oxå klinkers på golvet och golvbrunn. Superenkelt att hålla rent! :)

Har dock ingen golvvärme där, gubben orkade inte gräva ut de golvet med efter att grävt ut toan och tvättstugan på totalt ca 20kvm, för hand... lite lat tycker jag ;) nä skämtosido, e glad där blev klinkers ialf :D . Jag har ett element där inne, fungerar alldeles utmärkt! :laugh:

Lycka till!
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har plastgolv, jättenkelt att sopa och hålla rent, dock blir det snoooorhalt om man råkar tappa en pälsglansflaska som börjar läcka menmen.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Tack för alla svar & tips!

Till Immer: Har också funderat på sådana plattor, men blir det inte väldigt skräpigt under dem, om du förstår vad jag menar?

Till Anna_Panna: Min man föreslog att måla golvet, men jag vet inte om det blir bra? Kan det inte bli halt?


Tror det blir klinker för oss, verkar lättskött och praktiskt. Vi har också element så det blir ingen golvvärme där - hade varit skönt annars ;)
 
Sv: Golv i sadelkammare

Klinkers, helt klart. Det är både snyggt och väldigt lättstädat. Vi hittade ett restparti med släta terracottafärgade plattor, la en mellangrå fog till det och det håller hur bra som helst!
 
Sv: Golv i sadelkammare

Ja det är så jag tänker. Vill ju att det ska se snyggt ut också, samtidigt vara lättskött! Har ni målade väggar i er sadelkammare?
 
Sv: Golv i sadelkammare

Klinker som många sagt, som är lite "skorpig" (kommer inte på ordet), ungefär sånt som finns i simhallar för man inte ska halka.


// Som trillat o slagit i huvudet många gången med is under skorna på sitt blanka klinkersgolv:p
 
Sv: Golv i sadelkammare

Ja, det får inte vara den blanka sorten. Får försöka hitta något som är lite "ojämnt" på ytan.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har blank:p, men vår sadelkammare är inbyggt i ett gammalt foderbord (det man går på mellan korna) så vi har värsta 2 dm trappsteget med, dock charmigt:D Dock gamla krubban in mot ena väggen, DÄR samlas skit:p fast, det ska fixas nåndag :D

Fast det är lite nostalgi från morfars-tid med:love:
 
Sv: Golv i sadelkammare

Jäpp, vi målade väggarna i en svagt vaniljfärgad ton och har laserade, mörkbruna fejkbjälkar i taket samt samma lasering runt fönstren, på snickerierna. Dörrarna är målade i den typiska gröna färgen som alla stalldörrar målades i förr, lite mjukt mossgröna.

Svarta hängare plus en del snygga hängare i gjutjärn, i gammal stil. Helst hade jag velat köpa alla sadelhängare av den gamla typen också, de som består av träblock och gjutjärn men det räckte inte plånboken till:(

Håller inte med om att skrovlig yta på klinkers skulle vara bättre, de är ett ELÄNDE att hålla rena i stallmiljö kan jag säga. Våra blanka klinkers har aldrig varit hala eller besvärliga att gå på. Och jag brukar kunna halka på det mesta annars...:o
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har betonggolv, fast slätt sådant. Det dammar dock av sig en del, så man får sopa och hålla rent. Borde bli bättre om man målade det med golvfärg.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Nej, den får inte vara så ojämn eller matt att den inte går att sopa och moppa av enkelt. Vi har en skrovlig hopplös klinker i hallen inne. Den är omöjlig att halka på men jätteful och svår att hålla ren.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har kanske samma ELÄNDE till plattor:eek:? I vår hall la vi väldigt snygga svarta schifferliknande klinkers, med skrovlig yta, de är helt hopplösa att städa!
 
Sv: Golv i sadelkammare

Vi har klinker i sadelkammarn, tvättstugan och foderkammarn...vi har ett mörkgrått klinker golv:)

Funkar utmärkt, lätt att torka av m.m.
 
Sv: Golv i sadelkammare

Varför inte bara lägga en gummimatta på betonggolvet? Enkelt att spola av, man halkar inte, hållbart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 259
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 387
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: VLMF
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp