Golv i hus från tidigt 1900-tal?

Fibusen

Trådstartare
Just nu består hall och vardagsrum av ett fult klickgolv. Typ billigaste från byggmax gissar jag. Jag har hittar en liten glipa precis vid kakelugnen, och där ligger det något trä ca 1-2 cm ner. Jag önskar ju såklart att det faktist ligger ett trägolv där under, men jag är lite nervös att det bara är botten dom lagt, sen nån slags isolering (spån?) sen lagt typ spånskiva och nån korkmatta på den. Jag har googlat massor och det verkar ungefär 50-50 trägolv/matta från denna tid. Huset sägs vara byggt 1920, men killen som var ut och lagade skorstenen var tvärsäker på sent 1800-tal, med tanke på hur kakelugnen och skorstenen såg ut.

Har även plattor/skivor i taket, vita,ser lite ut som nån massonit? Vad kan gömma sig under dom?

Just nu består hall och vardagsrum av ett fult klickgolv. Typ billigaste från byggmax gissar jag. Jag har hittar en liten glipa precis vid kakelugnen, och där ligger det något trä ca 1-2 cm ner. Jag önskar ju såklart att det faktist ligger ett trägolv där under, men jag är lite nervös att det bara är botten dom lagt, sen nån slags isolering (spån?) sen lagt typ spånskiva och nån korkmatta på den. Jag har googlat massor och det verkar ungefär 50-50 trägolv/matta från denna tid. Huset sägs vara byggt 1920, men killen som var ut och lagade skorstenen var tvärsäker på sent 1800-tal, med tanke på hur kakelugnen och skorstenen såg ut.

Har även plattor/skivor i taket, vita,ser lite ut som nån massonit? Vad kan gömma sig under dom?
På A svara jag troligen trågolv
På B,skivorna heter tretex och det är mest troligt att det bara är ett undertak under.

Dobbis vars förra hus var från slutet av 1800

Nu får jag beslutsångest! :p Blir ju ett himla projekt om man river bort sen finns det ingenting. Budgeten är inte jättestor så köpa och lägga in nytt trägolv går lite bort just nu... Fast samtidigt så är det som ligger på nu verkligen förskräckligt fult (vaniljgul låtsasfuru), så det borde ju ut iallafall. Finns ju mindre fula andra klickgolv att lägga in kanske...:angel: Tills vidare iallafall. :up:

Troligen trägolv - men det kan vara väldigt stora springor i det. Dvs dra kallt.

Det drar lite här och var i hela huset redan, och dessa klickgolv är iskalla året om, men jag förstår vad du menar såklart! Drömmen vore att lägga in ett fint plankgolv som jag lagt i köket, men som sagt så är det lite knapert i kassan för tillfället. Bara byta ut alla golvlister är nog några tusenlappar.

Det drar lite här och var i hela huset redan, och dessa klickgolv är iskalla året om, men jag förstår vad du menar såklart! Drömmen vore att lägga in ett fint plankgolv som jag lagt i köket, men som sagt så är det lite knapert i kassan för tillfället. Bara byta ut alla golvlister är nog några tusenlappar.
Du lär nog få riktigt kalla golv om du inte tar upp det gamla och sedan isolerar under. Gamla hus brukar dra rejält i golvet. I mitt gamla gick man inte utan tofflor på vintern.

Isoleringen under har antagligen försvunnit. Här är det sågspån eller något som ser ut som det. Men det har liksom sjunkit ihop och försvunnit och jag vet inte jag. Men resultatet blir att det drar kallt som f*n om golvet, runt trösklar etc. Tills man fixar isoleringen.
Men tar man då bort "övergolvet" kan man få en helt ny dimension på det hela. Typ aldrig behöva dammsuga annat än hörnen för resten blåses rent. Det är väldigt drygt med väldigt stora springor med för saker ramlar ner - och man får inte upp dem pga att det är tomrum ner till isoleringen.

Plocka bort ett hörn är mitt tips, och kolla! Vi hade superfint trägolv (tätt) i ett rum, fint tjockt trägolv med en dryg cm mellan brädorna i ett rum och något som ser ut som betong i ett tredje. Allt under "pappgolvmattor" (dvs låååbgt innan klickgolv).

På Lantmäteriets hemsida kan man logga in med sitt bankid och hitta gamla dokument och annat intressant om sin fastighet! :)

Kollade där igår kväll, men jag hittade ingenting "spännande".... Får kanske kika in igen!
Under Fastigheter - Min fastighet.
Det trista är att de har arkiverat så mycket mer än när jag kollade där för något år sedan, då kunde man fortfarande läsa historiska dokument på skärmen. Nu måste man beställa dem från Riksarkivet.

Har slitit bort i halva rummet nu, hade ingen bärhjälp idag så kunde inte få ut grejerna, utan fick flytta runt. Under parketten låg korkmatta och under den massonit, och under den trä! :up: Dock så var det tydligen bara ett undergolv och det är väll inte lika snyggt och noga då, men jag tror det blir bra när det blir slipat!

Ni får ursäkta röran! :o Fick som sagt lov att flytta runt allt fram och tillbaka...

https://instagram.com/p/Bb4WLbyABoA/

Under Fastigheter - Min fastighet.
Det trista är att de har arkiverat så mycket mer än när jag kollade där för något år sedan, då kunde man fortfarande läsa historiska dokument på skärmen. Nu måste man beställa dem från Riksarkivet.
Inskrivningshandlingar är inte skannade (Lagfarter, avtalsservitut m.m. som registrerades hos domstolarna t.o.m 2008) Beställs från Riksarkivet. De har aldrig funnits digitalt på webben.
Förrättningsakter och en del andra kartor är skannade. (de som producerats av Lantmäteriet själva, t.ex. skiften och avstyckningar) Finnas att se på https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Historiska-kartor/ Nyare än 1928 kan endast ses via Min fastighet (pga PUL-regler tror jag). Beställs från Lantmäteriet.
För allmänt historieintresse är Lantmäteriets material "roligare". Prova geografisk sökning av en viss by i Historiska kartor t.ex.

Har slitit bort i halva rummet nu, hade ingen bärhjälp idag så kunde inte få ut grejerna, utan fick flytta runt. Under parketten låg korkmatta och under den massonit, och under den trä! :up: Dock så var det tydligen bara ett undergolv och det är väll inte lika snyggt och noga då, men jag tror det blir bra när det blir slipat!

Ni får ursäkta röran! :o Fick som sagt lov att flytta runt allt fram och tillbaka...

https://instagram.com/p/Bb4WLbyABoA/
Tänk på att undergolv är just undergolv, det är inte gjort för att användas som golv utan för att lägga golv på, dvs det är av sämre kvalité och får väldigt lätt märken.

Vi bor i lägenhet från 1890, vi har nåtade furugolv i hela lägenheten. Taken är ofta sänkta vid stambyten eller eldragningar, enklare och billigare att bara smacka på gips än att göra det snyggt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka