golit stänger gränsen

Grejar inte det här längre.
Vänder mig mot Mocca, och kokar kaffe. I burka.
e1.jpg

@golit

Bra initiativ. Mina föräldrars första grannar var norrländingar och dom öppnade surströmmingen i sitt badrum. Min mamma ringde efter fastighetsskötaren och rapporterade att det var ett allvarligt problem med avloppet och han i sin tur ringde krisrörmokaren (det fanns en sådan på den tiden) som kom och brast ut i ett hysteriskt gapskratt. Mamma höll på att slå till honom. Tror ni inte att rörmokaren var norrlänning och kände naturligtvis igen stanken. dvs han tyckte luktade hemma och gick in till grannen och smakade.

Tror ni att grannen blev utvisad tillbaka till Pajala?

Kom inte hit! Vi planerar att förbjuda spettekaka och tungrots-r.

Det är redan förbjudet, men efersom spridningen inte går att stoppa förbjuder golit alla r. golit rekomendera ljudet l i stället. Kan låta lite barnsligt, men på nåt stätt känns den anmärkningen okej

Du menal att det kan låta lite balnsligt, men på nåt sätt känns den anmälkningen okej..?

Alfabetet och stavningen är en helig princip. Hur det sen uttalas är en annan sak. Se bara på Danmark. De stafvar som paa adertonhundratalet. Så tydligt och klart det blir då.

Stoppa norrlandiseringen.

Snart får våra ungar bara säga "jo" på skolavslutningen.

Dessutom är det göteborgarna som tar över kiruna, eller hur förklarar du annars att heter bamba där?

Dagens andra gäller det göteborgska schibboletten bamba (← barnbespisning?). De flesta känner nog till att det betyder ’skolmatsal’ på Sveriges framsida, men av någon anledning förekommer det även i Kiruna. Varför det är så är det ingen som vet. I Göteborgstrakten används ordet även tämligen frekvent i officiella sammanhang, såsom kommunala skrivelser och dylikt.

http://lingvistbloggen.ling.su.se/?p=1067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka