Gödselhantering i stockholm

cuppe99

Trådstartare
Hej stockholmare. Hur gör ni med gödselhanteringen? vet att det finns många ställen som tar i mot torv gratis men hur gör ni med spån och halm?
(södra sidan)
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Antingen får man göra ett avtal med en lantbrukare och då (oftast) betala lantbrukaren för bortforslingen av gödseln. man måste förstås se till att det blir lätt för lantbrukaren att hämta gödseln. Om man har få hästar kan man t ex. ha en traktorskopa eller tippkärra (tät). Har man flera hästar är ju gödselplatta det normala.

Jag själv hyr container som jag beställer tömning på ungefär två gånger om året. Dyrt men praktiskt (för mig med två hästar blir det ungefär 700 kr/månad om man räknar med transporten som är 11 mil en väg) :)
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Vet inte riktigt hur jag ska hitta en lantbrukar. Man har ju ingen aning om vems åkrar som är här. Vilken årstid brukar dom vilja att man tippar ifall man kan tömma själv?
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Har du torv? och är det lantbrukaren som hämtar din container?
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

ett tips, använd gödselmask så minskar gödselmängden en hel del
dessutom är det lättare att få någon att vilja använda gödseln, då den redan är processad = inte färsk. många bönder vill inte ha spånblandad gödsel, men den biten tar ju maskarna hand om.
Kanske kan du till och med bli av med maskbearbetad gödsel till villaträdgårdar i närheten. Låt dem hämta gratis...
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Nej, jag har halmpellets och det är en firma i Enköping som hämtar mitt, därav den stora transportkostnaden. Förut hade vi traktor och fick sprida på bondens åker själva. Det ska dock ske i samband med att bonden kan bruka ner gödseln (harva eller plöja), vilket kan vara svårt att passa in.

Vad gäller vem det är som brukar marken där du har ditt stall: Gå ut och fråga på byn alternativt stoppa närmaste traktorförare och fråga. De som bott i krokarna i ett par år brukar ha koll på sånt :)
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Vet inte riktigt hur jag ska hitta en lantbrukar. Man har ju ingen aning om vems åkrar som är här. Vilken årstid brukar dom vilja att man tippar ifall man kan tömma själv?
Tömma själv tror jag inte många bönder tillåter med de regler som finns idag. För man får inte ha gödsel liggande åkrarna utan tillstånd från Länsstyrelsen. Den ska bearbetas ner i jorden i stort sett med en gång annars.
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Nej, jag har halmpellets och det är en firma i Enköping som hämtar mitt, därav den stora transportkostnaden. Förut hade vi traktor och fick sprida på bondens åker själva. Det ska dock ske i samband med att bonden kan bruka ner gödseln (harva eller plöja), vilket kan vara svårt att passa in.

Vad gäller vem det är som brukar marken där du har ditt stall: Gå ut och fråga på byn alternativt stoppa närmaste traktorförare och fråga. De som bott i krokarna i ett par år brukar ha koll på sånt :)

Är det Gförädl som hämtar? Vi har samma firma men åker på att tömma containern en gång per månad. :-O Blir superdyrt. Har 4 stora hästar och står på spånpellets just nu.
Har köpt en traktorvagn och kommer att testa med gödselmaskar till våren. Hoppas på en mer hanterbar mängd och kostnad.
..när vi stod söder om Sthlm så använde stallen omkring containrar med löstorv. Från samma plats hämtade de gödselcontainrarna när de var fulla. Vad jag förstod så var det bra ekonomi i det men jag vet inte om det fungerar för små stall.
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

ett tips, använd gödselmask så minskar gödselmängden en hel del
dessutom är det lättare att få någon att vilja använda gödseln, då den redan är processad = inte färsk. många bönder vill inte ha spånblandad gödsel, men den biten tar ju maskarna hand om.
Kanske kan du till och med bli av med maskbearbetad gödsel till villaträdgårdar i närheten. Låt dem hämta gratis...

Använder du det?
Vi planerar att börja med maskar till våren. Är lite osäker på hur de håller sig dock. Fryser de inte ihjäl på vintern?
Hur länge måste högen ligga innan det går att använda myllan ? Måste man gräva omkring i den?
Osäker på om det kommer att fungerar med traktortippkärra eller om högen måste vara större. (vi byter från spån- till halmpellets samtidigt. Tror att maskarna gillar det mer ?? )
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Jag har maskar ja
Nej, de fryser inte ihjäl på vintern om man inte har ett väldigt tunt lager med gödsel. Den naturliga förmultningen alstrar värme, så på vissa ställen i högen kan det till och med vara för varmt för dem. Nej, man behöver inte gräva runt i den, det gör maskarna själva...
Tjockleken på min gödselhög är normalt mellan 50-80 cm och det har de överlevt.
Däremot ska jag nog inte svara på hur lång tid som ska gå innan man kan använda myllan, för min gödselstack var redan ett par år gammal när maskarna flyttade in... (jag har en jättestor platta...)
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Är det Gförädl som hämtar? Vi har samma firma men åker på att tömma containern en gång per månad. :-O Blir superdyrt. Har 4 stora hästar och står på spånpellets just nu.
Har köpt en traktorvagn och kommer att testa med gödselmaskar till våren. Hoppas på en mer hanterbar mängd och kostnad.
..när vi stod söder om Sthlm så använde stallen omkring containrar med löstorv. Från samma plats hämtade de gödselcontainrarna när de var fulla. Vad jag förstod så var det bra ekonomi i det men jag vet inte om det fungerar för små stall.

Ja, det är G-förädling. Jag har en tiokubikare till två hästar. Tömmer en gång på hösten och en gång på senvåren. Det måste vara otroliga mängder strö som hamnar i containern för er. Men min container är iof knökfull när den hämtas. Funderar på om ni kanske skulle testa något annat strö?
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Ja, det är G-förädling. Jag har en tiokubikare till två hästar. Tömmer en gång på hösten och en gång på senvåren. Det måste vara otroliga mängder strö som hamnar i containern för er. Men min container är iof knökfull när den hämtas. Funderar på om ni kanske skulle testa något annat strö?

Ja, jag fattar liksom inte. Jag tycker inte det går åt speciellt mkt strö. Vi fyller nytt ca. en säck spånpellets per vecka/box och tar endast pluttarna och det blöta. Hästarna är ute mellan 6-20 .. (dock fri tillång på grovfoder dygnet runt, kanske därför ?)
Vi har den minsta containern, tror det är en 10 kubikare ?
:confused:
Nåväl- containern är uppsagd och vi gör ett försök med tippvagnen i stället så får vi se var vi landar.
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Tungelsta.

Är dåligt insatt ang gödselmasken. Hur går det om man har en hund som älskar att ta sig en godis bit på gödselstacken...
Maskarna befinner sig oftast en bit under ytan, men hunden kan säkert få i sig några om den gräver lite. Det är nog rätt ofarligt för hunden skulle jag tro och maskarna förökar sig ganska fort så det gör ingen större skillnad på maskantalet heller.
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Vart fick de tag på löstorv?

Jag står i södra sthlm och vi får bara använda torv/halmpellets.
Inte vanlig halm eller spån mao.

Dåkostar en full container en tusing att få hämtad, tömd och återlämnad.

Vad jag förstår är markerna i sthlm för sura för att få tömma ut spångödsel på.
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Tömning 2 gånger om året???

Vi tömmer 1 gång/månad..

Vi har container och får lämna torv och spån gratis. Halm kostar pengar att lämna för det vill ingen ha numera..

/Lavinia, insatt eftersom stallägaren gärna diskuterar sånt
 
Sv: Gödselhantering i stockholm

Ja, fler gånger behövs inte. Jag kör halmpellets och mockar ur kiss och bajs varje dag. Ingen av hästarna är särskilt grisiga och kissar och bajsar på samma ställe varje dag. Normalt försöker jag ha en tjock bädd och behöver inte lägga in nytt oftare än en säck på 13 kilo var tredje vecka (någon gång kan det bli varannan). Kanske har med det att göra? Och som jag sade förut så är containern knökfull när den byts ut :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 110
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp