Gödsling av vall

V

Vinga

Årets hö blev sisådär enligt min mening (låg MJ) och enligt bonden så ska vallen blivit gödslad "som den ska", han tycker jag är löjlig som analyserar höet, det är ju grönt och fin = toppenkvalité...

I vilket fall så vill han inte ta något hö nästa år utan vill att vi tar hand om vallen och skördar själva. Detta låter som en bra idé tycker jag för då kan jag anlita de jag vill (de som kan...) för att hugga och pressa.

Men till frågan, vad ska vallen gödslas med och när eftersom det var så lågt med MJ i år ( vallen är 2 år gammal) Förra året gav den riktigt högt med både smpr och MJ, så jag misstänker att den inte fått gödsel "som den ska" trots det bonden säger...

Sv: Gödsling av vall

Men till frågan, vad ska vallen gödslas med och när eftersom det var så lågt med MJ i år ( vallen är 2 år gammal) Förra året gav den riktigt högt med både smpr och MJ, så jag misstänker att den inte fått gödsel "som den ska" trots det bonden säger...

Vilka värden hade du på analysen och när slogs vallen? Jag trodde de flesta eftersträvad en optimal kvot inte högt MJ. Vallens sammansättning har betydelse (vilka sorters gräs, klöver, andra örter). Behovet av gödning styrs av en massa faktorer och påverkar också vilka arter som trivs. Vi strävar i vår odling att undvika gödning på vallen. Vi får acceptera en lägre volym men med inslag av kvävefixerande växter (klöver, käringtand ...) så kan man få bra vall ändå.

Förra året gav denna vall

11.1 MJ
108smpr

Alltså skyhögt (för mina hästar iaf...)

i år blev det

5.0 MJ
85 smpr

Hur kan det bli en sådan väsentlig skillnad på ett år.

det slogs en vecka tidigare i år än ifjol

Förra året gav denna vall

11.1 MJ
108smpr

Alltså skyhögt (för mina hästar iaf...)

i år blev det

5.0 MJ
85 smpr

Hur kan det bli en sådan väsentlig skillnad på ett år.

det slogs en vecka tidigare i år än ifjol

Är värdena per kg foder och isåfall; är det olika TS mellan årena?

I övrigt så är detta årets hö bättre än ditt förra, kvoten för det här året är 17 medans det för förra året är under 10.

Det kan också bero på hur man gick till väga när man tog gräsprovet som är underlag för analysen.

Mvh

Tora

TS på 75% förra året och 76% i år...

Deet kvittar hur jag räknar på årets hö så får jag inte ihop det på ettt bra vis till mina lättfödda Hbl...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Tips om hur jag skall tänka med min vall och bete, mottages tacksamt! Jag har en vall på ca 3 hektar som jag förra sommaren tog hö...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Idacharlott
·
Foder & Strö Hej! Dethär med att slå vall...Jag läste nyss att den ska slås innan den går i blom. Vad händer om man gör det senare? Hur länge kan man...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: Krans
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 336
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24