Gödsla Rabatterna med Hästgödsel

Eve

Trådstartare
Är det bara att ösa på skiten eller ska man göra nånting med den innan ?

Är Hästgödsel bra för rabatterna?

Har tidigare använt hönsgödsel, men det luktar ju så förfärligt!

Sv: Gödsla Rabatterna med Hästgödsel

Hästgödsel bör brinna 1 år innan användning. Vi öste på och sen grävde vi runt i myllan. :) Nu till våren ska jag plantera majs där.

1 år?! :confused:

Tur att jag har så bra framförhållning! :idea::D

Om det är mycket spån/halm/torv i den binder den kväve första åren som sedan frigörs successivt vill du ha snabbare effekt skall du sortera bort spånet

Min systers svärfar plockade hästgödsel från vår hage och använde till sina rosenrabatter (som växte sig riktigt fina). Gödslet hade definitivt inte legat i hagen ett år, eftersom vi mockar där med jämna mellanrum. Men han tog inte det färskaste utan tog det som torkat och börjat falla lite i bitar. Kan tänka mig att det är viktigare med brinntiden om gödslet är blandat med spån eller halm.

Vi planterade majs förra året i gödsel/torv som definitivt inte var 1 år. Det gick strålande och i år blir det två sorters majs.:laugh:

Det går att använda färsk. Något kilo/kvm är inga problem men finfördela det och rör runt det i jorden lite.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: ptr
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 997
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar