Gödsla bete?

Cillaramsa

Trådstartare
Jag har bott fem år på vår lilla hästgård. Vi har 2 hektar sommarhage och ca 0,5 vinterhage. När jag flyttade hit, 05, spred jag gödning på sommarhagen då jag tyckte att den verkade hårt betad. Har inte gjort något med sedan dess. Nu ser jag att det är mossa i grässvålen, som ju är mycket kort där de har sina betesplatser. Vid ratorna växer det ju bättre. Vi har tyvärr inte slagit ratorna och ska försöka göra det i år (har inga maskiner).

Det verkar som om jag måste gödsla igen. Frågan är finns det olika sorters gödsel? Förra gången tog jag vanlig NPK som jag gick runt med i skottkärra och spred med handskar. Jag har också fem års gödselstack på huvudsakligen torv, lite halm i botten men välbrunnen. Kan man också sprida ut det utan att plöja och så om? Om man krattar? Det är dock ett Sisyfosarbete antar jag, men lite kanske man kan sprida ut.

Annars, finns det miljövänligare gödning? Som är effektiv? Ska också försöka låta betet vila i år så mkt som möjligt, har en annan hage + en ny bit.

Sv: Gödsla bete?

Mossa tas bort genom att harva, kalka och ta ner skuggande träd.

Att skicka på handelsgödsel är bortkastade pengar och är i ditt fall inte till gagn för miljön.

NPK-gödningen lägger man på bra vall för att öka avkastningen, är det fullt med mossa och ogräs sp ska du ta tag i de problemen innan du gödslar.

Du menar alltså att enda alternativet är att plöja och så om? Betet innehåller inte ett enda träd.

Enligt trädgårdsmästaren jag handlat träd av är det en myt att mossa = sur jord och många säger att mossa motverkas i gräsmatta genom gödsla och vattna.

Om du tittar på övrig växtlighet så kan du bilda dig en uppfattning om "surheten", bla åkerfräken kan vara en indikation.

Myt eller ej så brukar kalkning och harvning ha gynnsam effekt mot mossa.

Om du tvivlar så fungerar i vilket fall kalken som gödning med en effekt som varar i 1-5 år beroende på sort av kalk.

Du måste kanske inte just plöja, en variant kan vara att fräsa hela hagen följt av sådd och vältning eller om svålen inte är så tjock att köra med kultivator.

Prova att lägga på NPK på en del av betet och se om du ser nån skillnad.
Konstgödsel brukar kunna minska på mossan. Kalk kan också vara bra. Annars måste man nog bryta vallen och så om.
Man kan ju ta hälften i år och hälften nästa år.
Stallgödsel är bäst att mylla ner med plog eller harv eller kultivator.
Det finns Krav-godkänd handelsgödsel som görs av kött och benmjöl men den får man inte sprida på slåtter eller betesvallar pga smittorisken. Den kan innehålla smittämnen.

Jag har precis som du (dock lite mindre vinterhage och två sommarhager om 1 ha) sommarhagarna sköter jag med lie, kratta och åkgräsklippare... :D Det är ett j*vla jobb rent ut sagt men det lönar sig för betet håller sig bra!
Slår ner nässlor och liknande med lie 2-3 gånger om året, klipper ratorna då och då med åkgräsklipparen och krattar upp gräsklippet och slutligen mossan krattar jag bort med krattan och kör iväg och slänger. Hagarna var under all kritik när jag flyttade hit för snart fyra år sen men med lite jobb har de blivit så bra att jag nästan klarar hela sommaren på en hage (har två shettisar och en d-ponny)

Har aldrig gödslat någon av hagarna men i år ska jag prova att vattna en bit av vinterhagen med hemmagjort nässelvatten och se vad som händer kan avlägga rapport när experimentet är klart :D

Nu har jag pratat med min granne bonde på 70 år. Det är han som sått in betesvallen. Han trodde att man kunde göra som jag tänkt, dvs sprida gödning och sedan lägga på hästgödslet och stödså in lite här och var. Det är ju så torrt att graäset blivit bortbränt på ett par ställen. Så jag ska försöka låna en gödselspridare av grannar och traktor av en annan. Gödningen ska jag och stallkamraten sprida i dag då det ska regna i dag och i morgon. Sedan måste jag också slå ratorna i fortsättningen och i år ska betet vila. Har fått en till hage, så jag har nu tre hagar till att växla mellan. Om jag får den biten jag är lovad här bredvid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat