Gödsla befintlig vall?

Havsluft

Trådstartare
Jag har en vall som ger bra skörd men proteinvärdena är låga och sockret högt. Vad bör man gödsla med då? Jag har inga planer på att plöja upp.

Jag gödslade med brunnen hästgödsel i höstas.

Ni som tar fler skördar än en, gödslar ni i mellan skördarna och i såna fall med vad?

Sv: Gödsla befintlig vall?

Du får skörda tidigare, helt enkelt.
Jag lägger på konstgödning tidig vår, samt efter 1a skörden.

Hästdynga kör jag absolut inte ut på en vall. Den läggs på stubb på hösten, och plöjs ner.

Stor risk att gödseln ligger kvar ovanpå och att den hamnar i fodret sedan. Vilket innebär att det inte alls blir så bra hygienisk kvalité på fodret. Speciellt olämpligt om man ska ensilera det, då kan det bli helt otjänligt som foder.

Titta på ratorna (de högar med hästgödsel) som ligger kvar i hagarna sedan förra sommaren (om det inte är mockat i hagen) så ser du hur det kan se ut i den vall om du har otur.
Använder man stallgödsel så gör man som CK skriver kan sprider det på fält och sedan myllar man ner det. Finns regler för hur länge det får ligga utan att myllas ner och vilka tider på året man får lov att göra det.

Hästarna går alltid på den vallen efter den slås och därefter betesputsar jag den. Så det är aldrig gödselhögar som ligger. Det har varit väldigt bra kvalitet på hösilaget hittills. Det beror väl på hur mkt man sprider ut oxå?

För att få ner sockerhalten gäller det att slå rätt tid på dygnet vid rätt förhållanden!

Dvs tidig morgon efter en varm natt!

Hästarna går alltid på den vallen efter den slås och därefter betesputsar jag den. Så det är aldrig gödselhögar som ligger. Det har varit väldigt bra kvalitet på hösilaget hittills. Det beror väl på hur mkt man sprider ut oxå?
Nu får jag inte ihop det riktigt. Du startar tråden för att du får fel värden på fodret och nu skriver du att då får väldigt bra kvalitet.

Nu får jag inte ihop det riktigt. Du startar tråden för att du får fel värden på fodret och nu skriver du att då får väldigt bra kvalitet.
Det var nog bra hygienisk kvalité som menades ;)

@Havsluft
Vilket värde man vill ha och behovet av gödning börjar redan vid insådden av vallen. För mina behov så undviker jag gräs med hög sockerhalt som ex. Rajgräs. Jag gödslar endast med hästgödsel och sår in baljväxt (vitklöver) för att få upp proteinet och att klövern tar upp kväve till marken. Jag hugger före kl 12 på dagen och jag hugger lite senare i tillväxten för att få ner energin men bibehållen protein med hjälp av baljväxter.
Har inga problem med att sprida ut hästgödsel då hästarna gödslar själv, sprider bara ut högarna och hugger inte så nära markytan (c:a 10 cm minst)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Det var nog bra hygienisk kvalité som menades ;)

@Havsluft
Vilket värde man vill ha och behovet av gödning börjar redan vid insådden av vallen. För mina behov så undviker jag gräs med hög sockerhalt som ex. Rajgräs. Jag gödslar endast med hästgödsel och sår in baljväxt (vitklöver) för att få upp proteinet och att klövern tar upp kväve till marken. Jag hugger före kl 12 på dagen och jag hugger lite senare i tillväxten för att få ner energin men bibehållen protein med hjälp av baljväxter.
Har inga problem med att sprida ut hästgödsel då hästarna gödslar själv, sprider bara ut högarna och hugger inte så nära markytan (c:a 10 cm minst)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tack för ett bra svar! Tror jag har ganska mycket timotej men även säkert rajgräs och en del klöver ( vit eller röd, är det skillnad på dem?). Kan man så in vitklöver i befintlig vall?

Om du har klöver med röda blommor så ser till att verkligen är rödklöver och inte alsikeklöver som du har i vallen. Bägge kan förekomma i odlade vallar.

Tack för ett bra svar! Tror jag har ganska mycket timotej men även säkert rajgräs och en del klöver ( vit eller röd, är det skillnad på dem?). Kan man så in vitklöver i befintlig vall?
Rödklöver blir högre än vitklöver men tål nog inte bete lika bra. Vitklöver brer ut sig mer med tiden.

@Masse Skillnaden mellan Alsikeklöver och Rödklöver är bl.a. att Rödklöver har ett vitt V på bladen i regel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Hej! Tips om hur jag skall tänka med min vall och bete, mottages tacksamt! Jag har en vall på ca 3 hektar som jag förra sommaren tog hö...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Idacharlott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna