gödselplatta

Z

zillax89

Hej, jag bara undrar hur ni har löst gödselhanteringen. Kan man anlägga betongplatta sj? hur stor måste den vara för tre hästar? Finns det något annat alternativ..?

Sv: gödselplatta

Hej, jag bara undrar hur ni har löst gödselhanteringen. Kan man anlägga betongplatta sj? hur stor måste den vara för tre hästar? Finns det något annat alternativ..?

Container kan vara ett bättre, prisvärt alternativ om du har någon i närheten som fixar sånt.

Ett alternativ: Kolla om det inte finns någon bonde som kan ta emot gödseln! Att köpa en gammal traktorvagn med tipp kostar inte så mycket och är enkelt för bonden att komma och hämta med traktor.

Nje, container vet jag inte, tror int det finns nån här inärheten som ens har det.
Har en bonde som hämtar gödslet nu men han vill helst slippa men självklart hade det vart lättare med en traktorvagn med tipp, men hur mycket kostar en sån och hur ser dom ut? Och var får man tag på såna..? Då blir det ju lättare för honom att hämta det.

Okey, nu vet jag inte om man fårlänka men hittade en container http://www.blocket.se/vi/11962510.htm?ca=19_s
men hur får man i gödslet i en sån? Och hur tömmer man den..?
Antagligen kommer vi bara ha gödselantering december, januari, februari, resterande tid ska hästarna gå på lösdrift så hoppas på att det inte blir alltför mycket gödsel.

*puttar*

är det någon som anlagt en egen gödselplatta och hur mycket kostade det?

Jag pratade med våra inspektörer nyss (jag ska också fixa ny platta) och reglerna verkar bara vara formulerade så att den ska vara "tillräckligt stor" :smirk:

De angav ett riktvärde på 1-1.2 m3 dynga per häst och månad (låter mycket tycker jag, men det beror förstås på vilket strö man har, hur man mockar, hur mycket de står inne osv..) Sen beror storleken då på hur många månader man måste lagra gödseln. Men det bör väl röra sig om 8-10 månader om man tänker att man sprider ut det i maj ungefär.

Så för tre hästar ca 30 m3, och plattans storlek beror då på hur högt man staplar dyngan. 1 meter högt ger tex 30 m2 platta, har man väggar kan man väl stapla betydligt högre.

Nu såg jag att du bara ska ha dem inne 3 månader, då blir det ca 10 m3 med deras riktvärde. Men du måste väl mocka ligghallen också?

Hur tjock platta man måste gjuta har jag ingen aning om och betongpriser har jag inte heller hunnit kolla upp...

okey ;) Men är det INGEN som vet vad det kostar?? Och om man kan göra det själv..?

Betongen är nog inte så sabla dyr, men sen måste du ha kanter på plattan också och inte bara en platta sas. Sen beror det helt och hållet på underarbetet, tänk på att den gjuten platta som ska användas för gödsel kräver ett mycket fast underlag.

mjo, de e väl just det, fast jag har sett flera gödselplattor som ej har kanter? hur menar du då? en kant eller vad?
Jo underlaget har jag också funderat på men det tror jag inte ska vara några problem. det går väl bara att lägga ett jämnt lager sand (tjockt) och kanske grus och sen betong? Eller räcker det med ett jämnt lager sand..?

kom igen!!!!! vad kan det kosta? det borde ju finnas nån som vet?

Det finns INGEN som inte sett dina förutsättningar som kan gissa på ett pris som har NÅGON förankring med verkligeheten.

Vi vet ju inget om underlaget, hur stor du vill ha den, i vilket material, med eller utan brunn, med eller utan armering, hur du vill bygga upp den, hur du vill tippa, hur du vill tömma.

Ta ut någon som kan lägga pris på arbetet istället. Det tror jag du får ut mer av än att fråga här, vi vet ju ingenting om förutsättningarna.

Vi har gjutigt en platta och byggt upp "väggar" som är 80cm höga. Har gjort allt grovjobbet själva och det har kostat ca 16 000kr. Då har vi gjort en platta som ska klara av 5 hästar (vet faktist inte måttet på den).

Det som kostade var att jämna till marken där plattan ligger, få dit betongen samt köpa in stenar och cement och sand (plus leverans på sanden).

Platta är nog det som är billigast i längden, container måste bli snordyrt och traktorvagnen måste vara plåtad eller något så att den verkligen är tät.

Gjuta en platta är nog inte så märkvärdigt det är mer förarbetet som jag kan tänka mig är lite knepigt. Tänk på att vara noga med placering och lutning! Vi kommer att få gjuta om vår gamla platta till sommaren eftersom marken under antagligen har satt sig med åren så att lutningen blir för svag och urinen rinner dit den inte ska om det regnar mkt! Vi har en meterhög mur i ena sidan och vägg till stallet på andra sidan. Hade jag gjort om det idag så skulle jag INTE lagt den så nära själva stallet p g a att man får in en j-la massa flugor på sommaren!

Okey, jo container e dyrt i längden tror jag, men för den som mycket pengar har ;) alltså inte jag...

Jo för oss blir det ju så att den kommer ligga nära stallet men vi har svalor som jagar bort flugorna ;) Och dessutom är det ingen i stallet på sommaren förutom när vi verkar hästarna eller när vet ska på besök så på sätt drabbar det inte oss så mycket.. bara inte svalorna försvinner :crazy:

16 000 låter ganska mycket. Men det är väl för arbetet som kostar, grunden, dock tycker jag vi har en väldigt bra grund, det är ett f.d trädgårdsland som är 1 m upp i luften och omringat av tät betongmur. Så egentligen är det väl bara att bygga på väggar på den och sen lägga sand och grus som grund..?
Så är det en trapp på sidan som vi har en bred planka just nu så vi bara rullar upp skottkärran. Så kommer bonden in från sin åker och plockar upp det och kör det till sin stack med jämna mellanrum.

MEN hur skall en bra grund vara då? Skall det vara hårt och tätt eller hurdå? Det är ingen lutning där det är tänkt att gödselplattan ska vara men om det skulle bli det så blir lutningen mot väggarna så att säga. Vi har eget sandtag och transport att kunna hämta det hur vi vill så det är inget större problem, grus har vi dock inte så det får vi ju köpa om vi måste ha det.

Hur mycket brukar betongen kosta då? Arbetet kommer vi ju antagligen inte klara av att göra själva men bra att veta hur mycket betong kostar.

Ledsen att inte kunna hjälpa dig med konkreta kostnader men jag är rätt säker på att det som är kostsamt det är förarbetet plus ev transporter av grus etc. Ska man anlita en firma till alltihopa och inte har några kontakter ( läs släkt o vänner;) så kostar det säkerligen 15-20.000kr.

Ledsen att inte kunna hjälpa dig med konkreta kostnader men jag är rätt säker på att det som är kostsamt det är förarbetet plus ev transporter av grus etc. Ska man anlita en firma till alltihopa och inte har några kontakter ( läs släkt o vänner;) så kostar det säkerligen 15-20.000kr.

nej men de förstår jag, int så lätt att veta exakt vad det skulle kosta, men nu vet jag ju på ett ungefär iallafall :D

men måste man ha grus till grunden..?

Ja, har man inte det i botten för att få en jämn yta?:o

Man är ju ingen expert på själva anläggandet...sambon är skickligare på det...

Det du behöver räkna på är grävningen (gräva ur för anläggning av botten, armering och gjutning), botten (makadam, sand eller vad som nu är att rekommendera), armeringen, gjutningen.

Att INTE göra grunden rejält är som att lägga ett hus på träskmark. Sviktar det under spricker plattan, då får du antingen laga den eller göra om den, bägge onödiga kostnader i förhållande till att göra det ordentligt från början.

Vi har alla maskiner själva och jag tycker 15-20000 kr låter som ett fyndpris. Vi har bekanta som haft maskinhyran gratis och fått defekta prefabelement gratis som de lagt/ställt och därefter tätat. De kom upp i runt 15000 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 336
Senast: ako
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst